MaxBOOM säännöt koostuvat auton modifikaatioon, asennuksiin ja laitteistoon liittyviin rajoituksiin. Luokilla on omat tunnusominaisuudet ja luokituksilla on pyritty tarjoamaan kilpailumahdollisuus mahdollisimman monelle harrastajalle.
MaxBOOM- osakilpailuissa luokat on jaettu aloittelija- ja PRO-divisiooniin. Jokainen uusi harrastaja aloittaa siis aloittelijapuolella ja siirtyy ensimmäisen luokavoiton jälkeen PRO-divisioonaan jatkamaan kilpailuharrastustaan.
MaxBOOM kausi huipentuu syksyllä pidettävään suomenmestaruuskilpailuun, johon pääsevät luokkiensa parhaat.
Jokaisessa luokassa on luokkateho-,
subwoofer-rajoitukset. Kaudella 2018 käytetään puhtaasti kaiutinvoltteihin ja tarkkuusmitattuun kytkyyn perustuvaa teholuokitusta. Teholuokitus perustuu MAXBOOM LASKURIN ilmoittamiin kaiutinvoltteihin. Luokitus ei ole enää vahvistinkohtaista kuten aiemmin. Päätteen valinta on melko vapaata. Päätteen tulee ainoastaan olla riittävän tehokas, jotta se kykenee antamaan käytettyyn kuormaan riittävän korkean kaiutinjännitteen. Luokkakohtaisen kaiutinjännitteen ylittävästä osuudesta tulee ylityksen verran tehokompensaatiota. Kilpailussa mittajärjestelmä mittaa ja vähentää sen realiaikaisesti. Luokkakohtaisen kaiutinjännitteen alijäävästä osuudesta ei saa tehohyvitystä.
Akkujen määrää tai nimellisjännitettä ei ole rajoitettu. Kondensaattorien tai vastaavien käyttö on sallittu.
LINKKI LASKURIIN
Laskuri päätteiden voltti antoihin
Luokitusrajoituksia lukiessa kannattaa muistaa, että
subwoofer kompensaatio saattaa olla esimerkiksi vain 0,3db:tä. Kannattaa siis kurkata kompensaatiolaskurin ilmoittama kompensaatio ja sen jälkeen vasta murehtia, onko kalusto kuinka sopiva ja mihin luokkaan. Itse kilpailuun osallistumisessa osallistujan ei siis tarvitse tietää muuta kuin millainen kalusto autosta löytyy.
Kalustossa voi olla käytössä myös erikokoisia subwoofereita. Mahdollinen kompensaatio lasketaan elementtien yhteenlasketusta kartio pinta-alasta. Tällaisissä tapauksissa suosittelemme ottamaan yhteyttä -email- .
Subwoofer-kompensaatio taulukko
Stock-luokat Stock ja Stock Sedan -luokissa itse autoihin tehtävät modifikaatiot ovat hyvin rajallisia. Subwooferkotelon paikka on rajattu näissä luokissa auton tavarasäiliöön sijaitsevaksi. Näillä rajoituksilla pyritään saamaan aikaan mahdollisimman tasapuolinen kilpailuympäristö harrastajien olemassa oleville kalustoille. Toisin sanoen uudella kilpailijalla on mahdollisuus päästä MaxBOOM kilpailuun mukaan hyvinkin pienillä taloudellisilla panostuksilla. Kaikkiin Stock-luokkiin on mahdollista osallistua Stock Sedan -luokan autolla.
Stock-luokat - 250W
- 400W
- 600W
- 1000W
- 1500W
- 2500W
- 3500W
STOCK, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
Stock Sedan -luokatStock Sedan, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
Stock HCStock HC, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
MopoautoMopoauto-luokka on suunnattu nimensä mukaisesti mopoautoille. Kokonsa ja rakenteensa puolesta näille pikku paholaisille on tarjolla oma luokka. Modifikaatiota ei sallita kuin auton takaosaan ja sielläkin rajoitetusti.
Mopoauto, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
Show carShow car -luokka on suunniteltu tarjoamaan kilpailumahdollisuus niille
näyttelyautoille, joissa on hienot asennukset ja tehokkaat audiolaitteet.
Subwoofer kotelon paikkaa ei ole rajattu Stock-luokkien tapaan tavaratilaan ja muutenkin asennusrajoitukset on vapaammat kuin Stock-luokan autoissa. Poiketen Stock-luokasta, tässä luokassa vaaditaan tiettyjä show car -ominaisuuksia.
Uusilta osallistujilta odotetaan saatavaksi tietynlainen esittelykuva-materiaali, jonka avulla auton vaatimuksien täyttymisestä saadaan jonkinlainen käsitys jo ilmoittautumisvaiheessa.
Lisäksi kauden aikana karsiutuu Show car 3500W luokan autoista Show car Invite only loppuhuipennukseen. Itse kilpailu tapahtuu finaalien ohessa, jossa soitetun luvun ja valitun arvosteluraadin antamat pisteet muodostavat kokonaispisteet, joilla ratkaistaan erikoisluokan mestaruus.
Show car, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
Semi UnlimitedSemi Unlimited -luokka on niille harastajille, joiden asennukset ovat jo sen verran poikkeavia, ettei niillä pääse enää Stock-luokkiin kilpailemaan. Tässä luokassa voi myös kilpailla normiluokista poiketen paketti- ja lava-autoilla.
Semi Unlimited, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
UnlimitedUnlimited luokan autoissa on yksi yhteinen piirre; nimittäin maksimaaliset äänenpaineet.
Unlimited, LUOKKAKOHTAISET SÄÄNNÖT
YLEISESTI:
- Lähtökohtaisesti kaikki mikä ei ole kiellettyä, ei myöskään ole sallittua. Epäselvissä asioissa ota yhteyttä rules(ät)maxboom.fi
Tapahtumaan liittyvät säännöt:
- Auton ja sen ympäristön tulee olla siisti. Olemme osa näyttelyä ja sen tulee näkyä.
- Alkoholijuomien nauttiminen kilpailupaikalla on kielletty niin kilpailijalta, kuin hänen seurueeltaan.
POIKKEUKSET:- Virallisella anniskelualueella voi nauttia alkoholijuomia
- Päihtynyt ja häiriötä aiheuttava kilpailija voidaan pois sulkea kilpailuista.
- Päihtynyt ja häiriötä aiheuttava kilpailijan seurueen jäsen voi aiheuttaa kilpailijan pois sulkemisen kilpailuista.
Mittaustilanteeseen liittyvät rajoitukset:
- Olemassa olevia refleksiporttien viritystaajuuksia ei saa muuttaa millään tavalla soiton aikana. Viritystaajuuden muutokseksi lasketaan portin pituuden muuttaminen, pinta-alan muuttaminen tai portinpään läheisyydessä olevan ympäristön muuttaminen soiton aikana (ympäristöksi lasketaan kaikki mikä on 15cm päässä portin päästä). Myös kotelon tilavuuden muuttaminen soiton aikana lasketaan viritystaajuuden muuttamiseksi.
- Subwooferpäätteen jännitemittaukseen käytetään mittajohtoa, jonka päässä on Speakon -liitin kaiutinjännitemittausta varten. Mittajohdon on yletyttävä mitattavan ajoneuvon ulkopuolelle.
- Käytettäessä useampia subwooferpäätteitä on jokaisesta tuotava ajoneuvon ulkopuolelle Speakon -päällä varustettu mittajohto, linkkipariksi kytketyissä päätteistä tuodaan linkkiparin mittaukseen soveltuvasti kytketty johto.
- Todellisen kaiutinjännitteen tulee olla sama kuin Speakon -mittapisteestä mitattava jännite.
- Laitteiston tulee olla säädetty niin, ettei mittauslaitteisto näytä yli 130dB:n tasoja 70hz korkeammille taajuuksille.
- Mittaustapa on 16 sekunnin keskiarvo on valittavissa (taajuuksille 23-44hz) (26-47hz) (29-50hz) (32-53hz) (35hz-56hz) (38hz-59hz) (41-62hz) (44-65hz) (47-68hz) ja "biisinä" käytetään virallista MaxBOOM-kappaletta
POIKKEUKSET:- Virallinen MaxBOOM-kappale voi olla myös mp3-muodossa
- Mittauspiste sijaitsee 20cm tuulilasin alareunasta sivuttaissuunnassa, keskellä lasia, mitattuna auton sisäpuolelta.
- Muiden kuin subwoofervahvistimien signaali tulee olla pois kytkettynä mittaustilanteen aikana. Esimerkiksi RCA-johdot irroittamalla.
- Mittaustilanteessa soittajalla saa olla yksi avustaja. Soittaja ja avustaja voivat olla auton sisällä tai ulkopuolella. Avustaja ja soittaja saavat hillitä pintojen värähtelyä, mutta käyttämättä mitään apuvälineitä.
- Ohjelmalähteen voi siirtää auton sisällä väliaikaiseen sijaintiin soiton ajaksi, paitsi ei mittasensorin läheisyyteen.
- Ovet, ikkunat ja takaluukku pitää olla täysin suljettuna mittauksen aikana.
- Kotelo ei saa liikkua enempää kuin +-2cm mittaustilanteen aikana.
- Soittajan sekä avustajan tulee auton sisällä ollessaan istua omalla istuimella sekä jalat on oltava jalkotilassa. Sisällä ollessa on suositeltavaa käyttää kuulosuojausta.
- Autoa on mahdollista pitää käynnissä mittauksen aikana, jos tapahtuma sen vain sallii.
- Virta- tai jännitelähteen käyttäminen mittauksen aikana on sallittua, kunhan laitteen sisäänottovirta on inhimillinen (5-10A).
Divisioona rajoitukset:
- Yksittäisen aloittelija-divisioonan kisan voittaja ei ole oikeutettu kisaamaan samassa luokassa tulevaisuudessa, vaan jatkaa kilpailemista PRO-luokissa.
POIKKEUKSET:- Jos kisaaja on luokan ainoa soittaja ja tulos ei ole lähellä vastaavan PRO-luokan tulosta, on hänellä mahdollisuus jatkaa aloittelijoiden luokissa.
Yleiset laitteistorajoitukset:
- Ohjelmalähteen ja vahvistimen lisäksi laitteistossa saa olla yksi ulkopuolinen laite suodattamassa ja equalisoimassa bassosignaalia.
- Päällekytkettyjen subsonic-tyyppisten suodattimien yhteisjyrkkyys on rajattu 54db/octaavi
- Päällekytkettyjen lowpass-tyyppisten suodattimien yhteisjyrkkyys on rajattu 54db/octaavi
- Bassboost ja muiden equalisointien yhteisvaikutus on rajattu 54db. Yhteisvaikutukseen sisältyy myös vaimennukset.
POIKKEUKSET:- Subsonic-suodin, joka on säädetty 15hz tai alle katsotaan poispäältä olevaksi.
- Lowpass suodin, joka on säädetty 160hz tai ylle katsotaan poispäältä olevaksi.
- Signaalin kerrannaistaajuuksia tuottavat laitteet ovat kielletty.
- Ohjelmalähteen, ulkoisten signaalinkäsittelylaitteiden ja vahvistimien suodattimien/equalisointien modaaminen ei ole sallittu, jos kyseiset suodattimet ovat käytössä.
- Useita vahvistimia käytettäessä luokkateho määräytyy vahvistimien keskimääräisen kaiutinjännitteen mukaan.
- Luokitustehon määrityksessä käytetään kilpailupaikalla vahvistimen terminaaleista MaxBOOM tarkkuusohmi-mittarilla mitattuja ohmeja
Suomenmestaruuskilpailut:
- Kilpailuun pääsee top score listan 4 parasta
POIKKEUKSET:- MaxBOOM ry voi ottaa halutessaan ottaa enemmän kuin 4 autoa per luokka ja yhdistää muutaman auton luokkia keskenään.
- Auton vaihtuessa kesken kautta tulee uudella autolla soittaa suomenmestaruuskilpailuun mukaan pääsyyn edellyttävä luku
Seuraukset sääntöjen rikkomisesta:
- Vakavat rikkomukset:
- Ilmoitettu väärät ohmit luokitustehon määritykseen ja laiminlyönyt tarkistuttamisvelvollisuuden
- Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
- Kaiutinjännitemittausta vääristävän kytkennän käyttäminen
- Toisen kilpailijan laitteiston sabotoiminen/luvatta säätäminen
- Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö
- Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö
Seuraamukset: Vakavasta sääntörikkomuksesta voi seurata kauden mittainen kilpailukielto.
Lievemmät rikkomukset:
- Vaimennus, joka on paksumpi kuin ilmoitettu
- Suodatukset, jotka ovat päällä vaikka ilmoitettu poispäältä oleviksi
Seuraamukset: Lievemmistä sääntörikkomuksista voi seurata luokkamuutos, lisäkompensaatio tai kisan keskeytys.
Kannattaa käydä myös lukemassa
yleisimmät kysymykset Voit myös kysyä maililla: rules(ät)maxboom.fi
MaxBoom ry pidättää oikeudet sääntömuutoksiin.