--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mopoauto modifikaatiot: - B-pilarilinjan etupuolelle tehdyt modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua, ovat kiellettyjä.
Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä.
Sallitut vaimennusmenetelmät:
Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet
Määrä= max 20 mm per pinta
Sijainti= Pelleissä, jotka ovat verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella. Verhouksilla tarkoitetaan mopoauton alkuperäisiä muovi/verhoilu materiaaleja.
Poikkeus: Vaimennusmattoja, jotka ovat tyypiltään absordoivia (pehmyt/solurakenteisia), ei lasketa vaimennusmateriaalin vahvuuteen
- B-pilarilinjan takapuolella ei ole ole sallittua korottaa kattoa, pudottaa lattiaa, levittää kylkiä tai muokata muita korin kohtia tarkoituksena saada enemmän asennustilaa laitteistolle.
Asennusrajoitukset Mopoauto 1000W luokassa:- Subwoofereiden ja niiden koteloiden tulee sijaita b-pilarilinjan takapuolella.
- Subwooferkotelon tulee olla kooltaan ja asennuspaikaltaan sellainen, että kotelon korkeus ei ylitä takasivuikkunan alareunaa, poislukien bassoelementit.
- Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan).
POIKKEUS:
- Jos automallissa ei alunperinkään ole ollut takasivuikkunoita, niin tulee kotelon yläreunan jäädä etusivuikkunan takareunan tasolle.
- Jos takasivuikkunoista ei näe läpi, niin tulkinta suoritetaan auton sisältä käsin ikkunan alareunan tiivisteeseen.
- Jos mopoautoon on rakennettu elementtiseinä, niin vähennetään luvusta 3db
- Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti erillisellä kiinnikkeellä myös soiton aikana. Puristus esimerkiksi penkkien tai penkin ja kotelon väliin ei ole riittävä kiinnitys. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kohtuullista voimaa käyttäen.
- Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
- Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
- Konehuone
- Auton sisällä b-pilarilinjan takapuolella
POIKKEUKSET:
- Akut voi sijaita myös auton ulkopuolella vararengastilassa, jos se on auton alkuperäinen vararenkaan paikka.
- Vahvistimien tulee sijaita auton sisällä
- Oviin asennetut kaiutinkotelot ei saa tulla ulospäin enempää kuin 20 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä, ovipahvin ulkoreunan kiinnitystasosta.
- Ovikotelon levymateriaalin paksuus ei saa olla yli 1,5 cm.
POIKKEUKSET:
- Elementin kohdalla materiaalin paksuus voi olla enemmän kuin 1,5cm
Yleiset mopoautokohtaiset rajoitukset:
- Mopoauton pitää saapua kisapaikalle ajamalla ja olla tieliikennekelpoisessa kunnossa.
POIKKEUKSET:
- Kesken kilpailumatkan rikkoutunut auto voidaan hinata tai tuoda trailerilla kilpailupaikalle.
- Yli 50 km kilpailumatkaan voi käyttää trailerikuljetusta.
- Yksittäinen auto voi olla kilpailussa mukana ainoastaan yhdessä luokassa ja vain yhdellä kilpailijalla.
Laitteistorajoitukset:
Mopoauto-luokan modifikaatio- ja asennussanktiot:
Sanktiot puuttuvista verhoiluista:
Puuttuvista verhoiluista vähennetään 0,5 dB per puuttuva verhoilu.
- ESIM1: Etujalkatiloista puuttuu verhoilu -> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
- ESIM2: Kattoverhoilu on poistettu-> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
Sanktiot väärästä kotelon sijainnista:Jos kotelo tai subwooferit ylittäää b-pilarilinjan, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB jokaiselta alkavalta sentiltä.
- ESIM1: Kotelo on b-pilarilinjalla, mutta subwooferit tulee 3 cm linjan yli -> Luvusta vähennetään 0,3 dB.
- ESIM2: Osa kotelosta tulee 1 cm yli b-pilarilinjan -> Luvusta vähennetään 0,1 dB
MUUT: Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota käytetään kiinteää 0,5 dB kompensaatiota.
- ESIM1: Akku ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
- ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
SEURAUKSET SÄÄNTÖJEN RIKKOMISESTA:
Vakavat rikkomukset:
- Laitteiston tai kytkennän muuttaminen katsastuksen jälkeen sekä kilpailija on laiminlyödyt uudelleen katsastuksen.
- Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
- Toisen kisaajan laitteiston sabotoiminen/luvatta säätäminen
- Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö
- Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö
- Kaiutinjännitemittausta vääristävän kytkennän käyttäminen
Seuraukset: Vakavasta sääntörikkomuksesta voi seurata kauden mittainen kilpailukielto.
Lievemmät rikkomukset:
- Vaimennus, jota on enemmän kuin on ilmoitettu
- Suodatukset, jotka ovat päällä vaikka ilmoitettu poispäältä oleviksi
Seuraukset: Lievemmistä sääntörikkomuksista voi seurata luokkamuutos, lisäkompensaatio tai kisan keskeytys.
Kannattaa käydä myös lukemassa
yleisimmät kysymykset