B-pilarilinjan etupuolelle tehdyt modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua, ovat kiellettyjä.
Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä. Uretaanin, ilmastointiteipin tai vastaavan käyttäminen tiivistämiseen tai vahvistamiseen on kiellettyä.
Sallitut vaimennusmenetelmät: Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet Määrä= 20mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous Sijainti= Pelleissä, jotka ovat verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella. Verhouksilla tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilu materiaaleja.
Poikkeus: Vaimennusmattoja, jotka ovat tyypiltään absordoivia (pehmyt/solurakenteisia), ei lasketa vaimennusmateriaalin vahvuuteen
POIKKEUKSET:
Ruoste- ja korivaurioiden korjaaminen alkuperäistä vastaavia rakenteita käyttäen on sallittu esim hitsaamalla.
Kojelautaan saa lisätä kaiutinpaikkoja, mutta sen muoto ei saa oleellisesti muuttua.
Osan kojelaudan osista voi valmistaa myös muista materiaaleista.
Lasikuituiset kaiutinkotelot ovissa ovat sallittuja.
Ovipaneelit voi olla valmistettu kokonaan lasikuidusta tai muusta materiaalista, kunhan se ei oleellisesti muuta oven/paneelin jäykkyyttä.
Tiivistelasi on mahdollista liimata, jollei tuulilasi muuten pysy paikoillaan.
Oviin asennetut kaiutinkotelot eivät saa tulla ulospäin enempää kuin 25 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä, ovipahvin ulkoreunan asennustasosta.
Ovikotelon levymateriaalin paksuus ei saa olla yli 15 mm.
POIKKEUKSET:
Elementin kohdalla materiaalin paksuus voi olla enemmän kuin 1,5cm
Autoon on mahdollista tehdä ns strippitanko (Stripper pole)
Yläpään tuki max 200mm x 50mm x 8mm lattaa. Asennuksen on mahduttava alkuperäisen verhouksen alle.
Jos alapää kiinni lattiassa, niin alapään kiinnitys max 200mm x 50mm x 8mm lattaa. Kiinnityspisteen jäätävä alkuperäisen verhouksen alle.
Tangon mitta ei saa muuttua mittauksen aikana
Automodifikaatiot koteloasennuslinjan ollessa korkeussuunnassa ikkunalinjan alapuolella.
B-pilarilinjan takapuolelle ns koteloasennuslinjan yläpuolelle tehdyt modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua, ovat kiellettyjä.
Esimerkiksi ei ole sallittua tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä.
Sallitut vaimennusmenetelmät:
Vaihtoehto 1 = Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet.
Määrä, vaihtoehto 1:lle = 20mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous.
Vaihtoehto 2 = Alumiini tai muut levymateriaalit.
Määrä, vaihtoehto 2:lle = 6mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous.
Sijainti = Pelleissä, jotka on verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella. Verhouksilla tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilu materiaaleja.
POIKKEUKSET:
B-pilarilinjan takapuoliset verhoilut voi halutessaan poistaa tai korvata materiaaliltaan vastaavanlaisella rakenteella
Automodifikaatiot koteloasennuslinjan ollessa c-pilarilinjassa.
B-pilarilinjan takapuolelle C-pilarilinjaan asti tehdyt modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua, ovat kiellettyjä.
Ei koske koteloasennuslinjarakennussääntö c-pilarin takapuolella.
Uretaanin tai vastaavan käyttäminen tiivistämiseen tai vahvistamiseen on sallittua koteloasennuslinjan takapuolella ja alapuolella.
Esimerkiksi ei ole sallittua tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä.
C-pilarilinjan takapuolella ei ikkunalinja määritä kotelon korkeutta, jos selkänojat lukittuvat paikoilleen
Sallitut vaimennusmenetelmät:
Vaihtoehto 1 = Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet.
Määrä, vaihtoehto 1:lle = 20mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous.
Vaihtoehto 2 = Alumiini tai muut levymateriaalit.
Määrä, vaihtoehto 2:lle = 6mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous.
Sijainti = Pelleissä, jotka on verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella. Verhouksilla tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilu materiaaleja.
POIKKEUKSET:
B-pilarilinjan ja C-pilariseinän väliset verhoilut voi halutessaan poistaa tai korvata materiaaliltaan vastaavanlaisella rakenteella.
B-pilarilinjan etu- eikä takapuolella ei ole ole sallittua korottaa kattoa, pudottaa lattiaa, levittää kylkiä tai muokata muita korin kohtia saadakseen enemmän asennustilaa laitteistolle.
Asennusrajoitukset: * Subwooferin ja sen kotelon tulee sijaita b-pilari linjan takana.
Rakennusvaihtoehto 1
Subwooferin kotelon tulee olla kooltaan ja asennuspaikaltaan sellainen, että kotelon korkeus ei ylitä b-pilarilinjan takapuolisten ikkunoiden alareunaa (ns koteloasennuslinja).
POIKKEUS:
Jos automallissa ei alunperinkään ole ollut takasivuikkunoita, niin tulee kotelon yläreunan jäädä etusivuikkunoiden taka-alakulman tasolle. Jos takasivuikkunoista ei näe läpi, niin tulkinta suoritetaan auton sisältä käsin ikkunan alareunan tiivisteestä.
Rakennusvaihtoehto 2
On mahdollista rakentaa elementtiseinä jossa seinän/kotelon paikan rajaa takapenkkien selkänojat. Jos autossa on ns liikkuvat takapenkit tulee penkkien olla säädetty lähimmäksi takaluukkua. Katsastuksessa tarkastetaan, että selkänojat menevät alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Soiton ajaksi takapenkit on mahdollista poistaa. Elementtiseinää käytettäessä kotelo/seinä voi olla korkeampi kuin ikkunalinjasääntö sallii.
Koteloksi lasketaan myös esim. refleksiputket, mutta ei elementtejä.
Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan).
Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti erillisellä kiinnikkeellä. Akkujen tulee olla kiinnitettyinä myös soiton aikana. Puristus esimerkiksi penkkien tai penkin ja kotelon väliin ei ole riittävä kiinnitys. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kohtuullista voimaa käyttäen
Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
Konehuone.
Auton sisällä b-pilarilinjan takapuolella.
POIKKEUKSET:
Akut voivat sijaita myös auton ulkopuolella vararengastilassa, jos se on auton alkuperäinen vararenkaan paikka.
Subwoofer vahvistimien tulee sijaita auton sisällä B-pilarilinjan takapuolella.
Yleiset autokohtaiset rajoitukset:
Auton pitää saapua kisapaikalle ajamalla ja olla liikennekelpoisessa kunnossa.
POIKKEUKSET:
Kesken kilpailumatkan rikkoutunut auto voidaan hinata tai tuoda trailerilla kilpailupaikalle.
Näyttelyautoksi katsottavan auton ei tarvitse tulla ajamalla kisapaikalle, mutta sen on silti oltava ajokuntoinen.
Yksittäinen auto voi olla kilpailussa mukana ainoastaan yhdessä luokassa ja vain yhdellä kilpailijalla.
Stock HC -luokan modifikaatio- ja asennussanktiot:
Sanktiot puuttuvista verhoiluista, joita ei ole sallittu poistaa:
Puuttuvista verhoiluista vähennetään 0,5dB per puuttuva verhoilu.
ESIM1: Etujalkatiloista puuttuu verhoilut -> Luvusta vähennetään 0,5dB.
ESIM2: Koko kattoverhoilu on poistettu-> Luvusta vähennetään 0,5dB.
Sanktiot väärästä kotelon sijainnista:
Jos kotelo tai subwooferit ylittäää b-pilarilinjan, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1dB jokaiselta alkavalta sentiltä.
Jos kotelo ylittää lasilinjan tai kotelo/ subwoofer ylittää b-pilarilinjan, soitetusta luvusta vähennetään 0,1dB jokaiselta alkavalta sentiltä.
ESIM1: Kotelo on b-pilarilinjalla, mutta subwooferit tulee 3cm linjan yli -> Luvusta vähennetään 0,3dB.
ESIM2: Osa kotelosta tulee 1cm yli b-pilarilinjan -> Luvusta vähennetään 0,1dB.
ESIM3: Osa kotelosta on 8cm korkeammalla kuin takasivuikkunan alareuna -> Luvusta vähennetään 0,8dB.
MUUT:
Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota käytetään kiinteää 0,5db kompensaatiota.
ESIM1: Akku ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5db.
ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5db.
Seuraukset sääntöjen rikkomisesta
Vakavat rikkomukset:
Laitteiston tai kytkennän muuttaminen katsastuksen jalkeen sekä kilpailija on laiminlyödyt uudelleen katsastuksen.
Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa.
Toisen kilpailijan laitteiston sabotoiminen/luvatta säätäminen.
Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö.
Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö.
Kaiutinjännitemittausta vääristävän kytkennän käyttäminen Seuraukset: Vakavasta sääntörikkomuksesta voi seurata kauden mittainen kilpailukielto.
Lievemmät rikkomukset:
Suodatukset, jotka ovat päällä, vaikka ilmoitettu poispäältä oleviksi. Seuraukset: Lievemmistä sääntörikkomuksista voi seurata luokkamuutos, lisäkompensaatio tai kisan keskeytys.
Chat Box
Sinun tulee olla kirjautuneena että voit lähettää viestin - ole hyvä ja kirjaudu sisään sivustolle tai luo tunnus sivustolle tästä.