Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 80
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
2018 Stock, Sedan
Auto modifikaatiot:
  • Sedan-tyyppisen auton kontti ei saa olla akustisesti eristetty auton muusta ohjaamosta. Lähtökohtaisesti kotelon ja korirakenteen välistä täytyy pystyä kuljettamaan 70mm:n halkaisijaltaan oleva testipallo, kolmea eri reittiä pitkin. Mikäli kontti on eristetty muusta ohjaamosta auto siirretään kilpailemaan Stock-luokaan. Tulkinnanvaraisessa tilanteessa katsastaja päättää kumpaan luokkaan kyseinen auto kuuluu.

    Sääntöjen alaosassa on selventävä kuva testipallon kulkureiteistä.

  • Autoa koskevat modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua ovat kiellettyjä.

    Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä. Sallitut vaimennusmenetelmät:
    Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet
    Määrä= Kokonaispaksuus lisätylle aineille on asennettuna 4 mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous. Verhouksella tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilu materiaaleja.
  • Ulkopellissä saa olla maksimissaan asennettuna 4 mm vaimennusta
  • Sisäpellin ja verhoilun vaimennus saa olla asennettuna yhteensä 4 mm
  • Uretaanin, ilmastointiteipin tai vastaavan materiaalin käyttäminen tiivistämiseen ohjaamon ja/tai tavaratilan tiivistämiseen ja/tai vahvistamiseen ei ole sallittua
  • Ruoste- ja korivaurioiden korjaaminen alkuperäistä vastaavia rakenteita käyttäen on sallittu esim hitsaamalla.

    Poikkeus: Vaimennusmattoja, jotka ovat tyypiltään absordoivia (pehmyt/solurakenteisia), ei lasketa vaimennusmateriaalin vahvuuteen.
    Sijainti= Pelleissä, jotka ovat verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella.

    POIKKEUKSET:
    • Tavaratilan pohjan verhouksen voi poistaa kokonaan.
    • Varapyörätilasta voi poistaa mahdolliset varapyörän kiinnikkeet asennuksen edestä.
    • Hattuhyllyverhouksen voi poistaa mittauksen ajaksi.
    • Takapenkkien niskatuet voi poistaa mittauksen ajaksi, jotta selkänojat saadaan käännettyä haluttuun asentoon.
    • Kaikissa autoissa on sallittua kääntää takaselkänoja, vaikka se ei olisikaan pikakiinnityksellä varustettu. HUOM! Ei ole sallittua irroittaa takaistuimia ja kääntää, mikäli ne eivät ole alkuperäisenä kääntyvää mallia.
    • Sedan-mallisissa autoissa saa parantaa tavaratilan ja kabiinin välistä hengittävyyttä. Mahdollisuus on joko leikata selkänojan takana olevaa aukkoa suuremmaksi tai leikata vaihtoehtoisesti hattuhyllyyn aukko/suurentaa olemassa olevia aukkoja. Jos hattuhylly poistetaan kokonaan, niin tilalle on laitettava tukiraudat. HUOM! Ainoastaan joko hattuhylly tai selkänojan takana oleva aukko voi olla avonainen. Toisen on oltava täysin tukittu. HUOM! Lue yleisimmät sääntö kysymykset
    • Jos hattuhylly tai aukileikattu selkänojan aukko halutaan ummistaa, niin levymateriaali ei saa olla 15 mm paksumpaa.



Asennusrajoitukset:
  • Subwooferit koteloineen tulee sijaita tavaratilassa niin, että alkuperäinen hattuhylly mahtuu omalle paikalleen sekä takapenkki mahtuu lukittautumaan kiinni. Selkänojia tai kiinnikkeitä ei saa muokata antamaan enemmän tilaa laitteistolle.
  • Koteloksi lasketaan myös esim. refleksiputket.
  • Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan).
    POIKKEUKSET:
    • Subwoofer-kotelo voi sijaita osittain tai kokonaan tavaratilan varapyörätilassa.


  • Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti erillisellä kiinnikkeellä myös soiton aikana. Puristus esimerkiksi penkkien tai penkin ja kotelon väliin ei ole riittävä kiinnitys. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kohtuullista voimaa käyttäen.
  • Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
    • Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
    • Konehuone
    • Tavaratilassa, hattuhyllyn alapuolella
    • Vararengastila
      POIKKEUKSET:
      • Akut voivat sijaita myös auton ulkopuolella vararengastilassa, jos se on auton alkuperäinen vararenkaan paikka.

  • Vahvistimet voivat olla asennettuina seuraaviin paikkoihin autossa:
    • Tavaratilaan
    • Hattuhyllyn yläpuolella
    • Takaselkänojassa (upotus ei sallittu), jos penkki lukittuu sille tarkoitettuihin kiinnityspisteisiin
    • Takaselkänojaan asennettu vahvistimen ja/tai laitteiston asennuslevy ei saa olla yli 15 mm paksua
    • Takapenkin alla (upotus ei sallittu), jos penkki lukittuu sille tarkoitettuihin kiinnityspisteisiin
    • Kuljettajan penkin alla, jos asennus ei rajoita penkin normaalia toimintaa.
    • Apukuljettajan penkin alla, jos asennus ei rajoita penkin normaalia toimintaa.
    • Kuljettajan jalkatilassa, jos asennus ei haittaa polkimien käyttöä. Asennuksen korkeus oltava alle 7 cm ja asennus on sekä vahvistimelle että matkustajalle turvallinen.
    • Apukuljettajan jalkatilassa, jos asennuksen korkeus on alle 7 cm
    • Takana jalkatiloissa, jos asennuksen korkeus on alle 7 cm

  • Ohjelmalähteen tulee sijaita auton sisäpuolella.
  • Oviin asennetut kaiutinkotelot eivät saa tulla ulospäin enempää kuin 20 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä, ovipahvin ulkoreunan asennustasosta.
  • Ovikotelon levy materiaalin paksuus ei saa olla yli 15 mm.
    POIKKEUKSET:
    • Elementin kohdalla materiaalin paksuus voi olla enemmän kuin 15 mm


Yleiset autokohtaiset rajoitukset:
  • Sedan-mallisessa autossa on kiinteärakenteinen hattuhylly.
  • Sedan-mallisessa autossa takalasi ei aukea takakontin luukun auetessa.
  • Henkilöautossa tulee olla takapenkit.
    POIKKEUKSET:
    • Pakettiautoksi rekisteröidyn henkilöautomallisen auton käyttö on sallittu. Kilpailutilanteessa auton takapenkkien on oltava paikoillaan.

  • Auton pitää saapua kisapaikalle ajamalla ja oltava liikennekelpoisessa kunnossa.
    POIKKEUKSET:
    • Kesken kilpailumatkaa rikkoutunut auto voidaan hinata tai tuoda trailerilla kilpailupaikalle.

  • Yksittäinen auto voi olla kilpailussa mukana ainoastaan yhdessä luokassa ja siinäkin vain yhdellä kilpailijalla.


Laitteistorajoitukset:

Stock-luokan modifikaatio ja asennussanktiot:
  • Kotelon korkeus
  • Vaimennusta liikaa
  • Puuttuvat paneelit


KOTELON SIJAINTI JA KORKEUS:
  • Jos kotelo estää soittotilanteessa takapenkin lukkiutumisen alkuperäisiin kiinnikkeisiin, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB jokaista alkavaa senttiä kohden.
    Jos kotelo ylittää sallitun korkeuden, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB per jokaista alkavaa senttiä kohden.


VAIMENNUS:
  • Jos vaimennusainetta on enemmän kuin sallittu määrä, luvusta tullaan vähentämään 0,25 dB/mm per liikaa vaimennettu pinta.
    • ESIM 1. Kontin pohjassa 6 mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 0,5 dB (2x0,25 dB), koska 2 mm ylimääräistä bitumointia.
    • ESIM 2. Katossa 8 mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 1 dB (4x0,25 dB), koska 4 mm ylimäärästiä bitumointia.
    • ESIM 3. Molemmissa etuovissa 4 mm bitumia ulkopellissä, sisäpellissä ja verhoilussa -> Luvusta vähennetään 2 dB eli dB per ovi (4x0,25 dB + 4x0,25 dB), koska 4mm bitumointi on sallittu vain per pelti tai peltiä vasten oleva verhous, ei sekä että.


VERHOILUT:
  • Puuttuvista verhoiluista vähennetään 0,5 dB per puuttuva verhoilu.
    • ESIM1: Takakontin takareunasta puuttuu poikittaismuovi -> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
    • ESIM2: Takakontista on poistettu molemmat sivuverhoukset-> Luvusta vähennetään 0,5+0,5=1 dB.


MUUT:
  • Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota, käytetään kiinteää 0,5 dB kompensaatiota
    • ESIM1: Akkua ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
    • ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5 dB.



Seuraukset sääntöjen rikkomisesta
Vakavat rikkomukset:
  • Laitteiston tai kytkennän muuttaminen katsastuksen jalkeen sekä kilpailija on laiminlyödyt uudelleen katsastuksen.
  • Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
  • Toisen kisaajan laitteistojen sabotoiminen/luvatta säätäminen
  • Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö
  • Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö
  • Kaiutinjännitemittausta vääristävän kytkennän käyttäminen


Seuraukset: Vakavasta sääntörikkomuksesta voi seurata kauden mittainen kilpailukielto.

Lievemmät rikkomukset:
  • Vaimennus, jota on enemmän kuin on ilmoitettu
  • Suodatukset, jotka on päällä vaikka ilmoitettu pois päältä oleviksi

Seuraamukset: Lievemmistä sääntörikkomuksista voi seurata luokkamuutos, lisäkompensaatio tai kisan keskeytys.


Kannattaa käydä myös lukemassa yleisimmät kysymykset



Äänestys

Näin kahdenkisan jälkeen miltä uusivoltti luokitus tuntuu?

Hyvältä, nyt päätteen valinta on todella helppoa

En osaa sanoa vielä, kun en ole kisannut

Vaikealta, en ymmärrä miten tavoite voltit säädetäään

En tykkää uudesta, kaipaan vanhaa sen kaikkine vikoineen

en kommnetoi, haluan nähdä vain tulokset

Tämä äänestys on vain jäsenille

Äänet: 206 Kommentit: 0
Edellisiä äänestyksiä
Viimeisimmät foorumi postaukset
SD 8000.1 EVO5
Ei löydy listalta
Lähettäjä MrKlinkky
19 huhtikuu : 06:09

Maxboom osakilpailu Kausala 25.5.2024
Lauantaina 25.5.2024 Kausalassa tapahtuu, MaxBOOM[lisää ...]
Lähettäjä Iiro.Riikonen
16 huhtikuu : 13:44

Chat Box
Sinun tulee olla kirjautuneena että voit lähettää viestin - ole hyvä ja kirjaudu sisään sivustolle tai luo tunnus sivustolle tästä.

[rtfm]
[09 tammikuu : 19:15]

Morooooo!

Automatiq
[12 toukokuu : 14:55]

jaksaisko joku mode lisätä mun profiiliin puuttuvan maxboom 2018 mitalin? siellä on vain 2017. puuttuva siis maxboom osakilpailu, forssa, 600w luokasta 1. sija

Kettle
[22 joulukuu : 09:27]

Tämä pytty asia taitaa olla hoidossa. Mutta muistaakseni oli myös toinen rikkinäinen pytty. Eli jos joku sai rikkinäisen pytyn eikä ole uutta tilalle saanut, niin pistäppä yv nikille Kettle

kotka
[19 joulukuu : 10:33]

@pstk; mitä pyttyä tarkoitat?

Pstk
[13 joulukuu : 21:20]

Miksi Tiimimme Suomen-Mestari ei ole vieläkään saanu pyttyänsä? Tv:Team db Machon tiimipäällikkö?

Automatiq
[25 elokuu : 06:54]

Ei ole vissiin Forssassa kisoja tänä vuonna?

Pstk
[11 elokuu : 18:52]

Ja sitten selitystä, miksi salon kisa perutaan tässä vaiheessa, vaikka muiden kisojen kohdalla on odotettu aina perjantaihin asti?

e28racing
[09 elokuu : 07:56]

Mikäs on mikkelin kisojen aikataulu?

pete86
[09 lokakuu : 03:26]

Ec car show sertiä tiedustelen että onkos se mahdollista saada,soitin maxspl sillon. olisin kiitollinen

TeamHumppa
[05 syyskuu : 14:53]

Ei kellään maxboom väestä olis FLUKE124 mittaria tai oskilloskooppia 40mhz. Täytyis finaaleihin saada että pystyy mittaan mun päätteestä kaiutinvoltit?

kotka
[25 heinäkuu : 05:59]

Pasi Järvinen. Minun olisi tarkoitus vetää kisat. Olen luonut tapahtumat osioon 5.6.2018 tapahtumatopicin viime vuoden aikatauluun pohjautuen

TeamHumppa-
[24 heinäkuu : 08:57]

Antti Bäck vetää kisat

pasi järvinen
[23 heinäkuu : 19:50]

EC kisa. Onko mitään aikataulua ? Tai kuka pitää kisan??

Pstk
[20 heinäkuu : 20:46]

Olisko mahdollista että ylläpito lisäisi ton Teuvan kisan kalenteriin ja tapahtumiin?

Jarppa
[19 heinäkuu : 18:00]

Puuttuva vahvari. Ground zero gzia 1.1450dx-II

kotka
[15 heinäkuu : 18:33]

Miksi Teuvan kisa ei ole edes Maxboomin sivuilla? Minä kannattaisin sitä että kisoilla olisi vähintään 20 etukäteen ilmoittautumista, 2 viikkoa ennen kisa-ajankohtaa

Pstk
[09 heinäkuu : 20:40]

Miksi maxboomin facesivuilla ei ole Teuvan kilpailu?🤔

Pstk
[06 heinäkuu : 18:32]

Onkos Teuvalle tulijoita?

jarqe
[01 heinäkuu : 17:50]

Eikös se selkeesti säännöissä lue, että ainoa paikka, missä saa näkyä vaimennusmatto ilman verhoilua on kontin pohja.

thumex
[29 kesäkuu : 18:27]

miten sedan luokassa oli vaimemmus maton käyttö. jos kontin kannen vaimentaa pitääkö se verhoilla? entä muut pinnat missä on vaimennus mattoa.

pasi järvinen
[10 kesäkuu : 05:32]

Osaako joku neuvoa. En saa oma live veto diakrammia viitasaaresta toimiin.... Tampereen kisasta kuitenkin saan ??? Mistä voi johtua...

Mmik1985
[05 kesäkuu : 19:57]

Hei! Pitääkö tonne kisatapahtuma kalenteriin itse lisätä sievi cruisingin yhteydessä pidettävät maxboom osakilpailut vai lisääkö sen joku ylläpitäjistä?

dbwarrior
[26 toukokuu : 05:56]

Sori kauheasti kun en ole ehtinyt näitä lisäilemään. Toki apukädet kyllä kelpaa jos joku muu haluaa kantaa kortensa kekoon ja lisäillä juttuja kaikkiin tarvittaviin info paikkoihin

pasi järvinen
[26 toukokuu : 04:21]

Mielestäni kans outoa kun ei ole kalenterissa. Eikä etusivulla ole kaikkia samoja mitä on sitten taas ilmottaitumisissa. Olis hienoa jos kalenteriin ne saisi myös. Ja hyvin sen kalenterin voisi myös julkaista Facebook Maxboom sivuille........

jarqe
[24 toukokuu : 06:52]

Miksi näitä kisoja ei ole boomin kalenterissa eikä etusivulla näy tulevien tapahtumien kohdallakaan mitään?


MaxBoom Ry