Unlimited-luokan rajoitukset tähtäävät siihen, että mittausympäristönä toimiva auto olisi mahdollista tehdä todella tiiviiksi ja jäykkärakenteiseksi. Rajoitukset keskittyvät lähinnä mittaustilana toimivan kabiinin minimi mittojen määrittelyyn ja lisäksi joitakin auton perusmuotojen säilyttämiseen liittyviin rajoituksiin. Lopputulos on lähes poikkeuksetta sellainen monster, jolla ei julkiselle tielle ole enää asiaa.
- Auton liikuteltavuus on säilytettävä, niin ettei se haittaa kilpailun aikataulussa pysymistä. Riittäväksi siirreltävydeksi katsotaan, että auto etenee jollain kone- tai lihasvoimalla 25 metriä minuutin aikana. Lisäksi tuona minuutin aikana eturenkaiden tulee olla käänneltävissä maksimi oikealta maksimi vasempaan.
- Etulasi on mahdollista korvata maksimissaan 40 mm vahvuisella materiaalilla. Materiaalin ei tarvitse olla läpinäkyvä, mutta etulasin tulee olla läpinäkyvä mittaussensorin kohdalta. Läpinäkyvän alueen tulee olla minimissään 15 cm x 15 cm kokoinen alue.
- Sensorin keskeltä mitattuna tulee oikealle ja vasemmalla jäädä vähintään 50 cm tyhjää tilaa (kuva 1).
Sensorin kaapelin ehjänä säilyttämiseen auton sisälle tulee johtaa vähintään 8 mm ura/syvennys, joka sinitarralla sitten tiivistetään.
- Etulasin tulee kaltevuudeltaan seurata A-pilarien muodostamaa linjaa.
- Alkuperäiset etuovet voidaan vahvistaa tai jopa tehdä avaamattomaksi. Ovien ikkunat voidaan korvata myös läpinäkymättömällä 40 mm vahvuisella materiaalilla. Ainut vaatimus on, että mittatilana toimivaan kabiiniin on käynti suljettavasta luukusta, jonka minimi mitat ovat 40cm x 50cm (korkeus x leveys).
- Mittatilana toimiva kabiini tulee olla yhtä jakamatonta tilavuutta. Katon ja lattian väliiin on mahdollista asentaa yksi pyöreä metalli tanko/putki, jonka halkaisija on max 30 mm.
- Mittatilana toimivasta kabiinista on vähintään löydyttävä noin 1000l painestuva tilavuus, jota mittasensori "etulasilla" mittaa. Alla olevasta mittamatriisista selviää, millaiset mittakombinaatiot ovat sallittuja. Katso myös ohjeistavat kuvat minimimittojen mittausmenetelmistä.
- Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kokeillessa kohtuullista voimaa käyttäen.
- Akkujen määrää ei ole rajoitettu.
- Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
- Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
- Konehuone
- Auton sisällä b-pilarilinjan takapuolella
- Vahvistimien tulee sijaita auton sisäpuolella B-pilarilinjan takapuolella.
- POIKKEUKSET:
- Lava-autoissa vahvistimet voivat olla lavalla.
- Vahvistimet voivat sijaita myös konehuoneen puolella.
- Auton ulkopeltien osalta ei ole sallittua korottaa kattoa, levittää kylkiä tai muokata muitakaan auton alkuperäisen korin ulkopinnan maalattuja peltejä saadakseen enemmän asennustilaa.
- B-pilarilinjan takapuolella olevan lattian saa pudottaa samalla tasolla kuin b-pilarilinjan etupuolella olevan alkuperäisen pohjan.
- B-pilarilinjan etupuolisen pohjan saa pudottaa samalle tasolle b-pilarilinjan takapuolisen pohjan kanssa.
- Ohjelmalähde voi sijaita auton ulkopuolella soiton aikana.
- Mittauksen aikana auton sisällä ei saa olla mitään ylimääräistä tilavuutta pienentävää. Ei edes kilpailijaa tai hänen avustajaa.
- Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan).
Lyhenteet ja mittausmenetelmät:- S-S = Sensorin mittapisteestä Subi-Seinään. Mitataan horisontaali (vatupassi) linjassa rullamitalla seinän uloimpaan pintaan, oli se sitten subi, portti tai itse kotelo. (kuva 2a ja 2b)
- KO-AKO = Kuskin ovesta-ApuKuskinOveen. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä että vapaa tila löytyy pintojen välistä. Mitattava korkeus on vähintään 60% katon ja lattian välisestä korkeudesta sekä 100% Sensorista- subi seinään mitattavasta syvyydestä (kuva3).
- KAT-POHJ =Katosta pohjaan. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä, että vapaa tila löytyy pintojen välistä koko katon leveydeltä (kuva 4a). Alueella, jossa vastapinta ei ole katto, tulee horisontaalilinjasta mitattuna kattoon olla myös vaadittava minimi vapaa tila (kuva 4b).
- RISTIMITTA =Mitta kuskin puolen lattianrajasta apukuskin katon rajaan. Ja apukuskin lattianrajasta kuskin katon rajaan. Mitataan rullamitalla (kuva 5).
- Sen-Kat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta kattoon (kuva 6).
- Sen-Lat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta lattiaan (kuva 7).
S-S | KAT-POHJ | KO-AKO | RISTIMITTA | Sen-Kat | Sen-Lat |
90 | 110 | 110 | 148 | 40 | 60 |
100 | 100 | 110 | 141 | 35 | 55 |
110 | 90 | 110 | 134 | 30 | 50 |
100 | 110 | 100 | 142 | 40 | 60 |
110 | 100 | 100 | 134 | 35 | 55 |
120 | 90 | 100 | 127 | 30 | 50 |
On suositeltavaa, että tämän vapaan tilavuus olisi kauttaaltaan tyhjänä. Kaikki tilavuutta pienentävät komponentit/rakennelmat, jotka sijaitsee tällä vapaan tilavuuden alueella tulee irrottaa mittauksen ajaksi. Seuraavat alkuperäiset komponentit, jotka voi jättää halutessaan alkuperäiselle paikalleen:- Alkuperäinen ratti
- Alkuperäinen kojelauta
- Alkuperäinen keskikonsoli
- Alkuperäiset penkit
Sanktiot alitetuista mitoista:Jos jokin annetuista minimimitoista alitetaan, tullaan soitetusta luvusta vähentämään 0,1dB jokaiselta alkavalta sentiltä.
MUUT:Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota, käytetään kiinteää 0,5dB kompensaatiota.
- ESIM1: Akku ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5db.
- ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5db.
Seuraamukset sääntöjen rikkomisestaVakavat rikkomukset: - Ilmoitettu väärät ohmit luokitustehon määritykseen ja laiminlyönyt tarkistuttamis velvollisuuden
- Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
- Toisen kilpailijan laitteiston sabotoiminen/luvatta säätäminen
- Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteden käyttö
- Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö
- Kaiutinjännitemittausta vääristävän kytkennän käyttäminen
Seuraamukset: Vakavasta sääntörikkomuksesta voi seurata kauden mittainen kilpailukielto.
Lievemmät rikkomukset:- Suodatukset, jotka ovat päällä, vaikka ilmoitettu pois päältä oleviksi.
Seuraamukset: Lievemmistä sääntörikkomuksista voi seurata luokkamuutos, lisäkompensaatio tai kisan keskeytys.
Huom! Kuva esimerkeissä on käytetty yhtä mahdollista minimimittaa.
Kuva 1. Sensorin keskeltä mitattuna tulee oikealle ja vasemmalla jäädä vähintään 50 cm tyhjää tilaa.
Kuva 2a ja 2b. Sivukuva Sensorin mittapisteestä Subi-Seinään. Mitataan horisontaali (vatupassi) linjassa rullamitalla seinän uloimpaan pintaan, oli se sitten subi, portti tai itse kotelo.
Kuva 3. Takaa kuvattuna KO-AKO = Kuskin ovesta-ApuKuskinOveen. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä, että vapaa tila löytyy pintojen välistä. Mitattava korkeus on vähintään 60% katon ja lattian välisestä korkeudesta sekä 100% Sensorista- subi seinään mitattavasta syvyydestä. Jigikepin on pystyttävä liikkumaan syvyyssuunnassa sensorista subiseinään koko matkalta. Tässä kuva esimerkissä 110 cm leveydeltä.
Kuva 4a. Takaa kuvattuna KAT-POHJ =Katosta pohjaan. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä, että vapaa tila löytyy pintojen välistä koko katon leveydeltä.
Kuva 4b. Sivukuva KAT-POHJ =Katosta pohjaan. Alueella, jossa vastapinta ei ole katto, tulee horisontaalilinjasta mitattuna kattoon olla myös vaadittava minimi vapaa tila.
Kuva 5. Takaa kuvattuna RISTIMITTA =Mitta kuskin puolen lattianrajasta apukuskin katon rajaan. Ja apukuskin lattianrajasta kuskin katon rajaan. Mitataan rullamitalla.
Kuva 6. Sivukuva Sen-Kat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta kattoon.
Kuva 7. Sivukuva Sen-Lat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta lattiaan.