B-pilarilinjan etupuolelle tehdyt modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua, ovat kiellettyjä. Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä.
Sallitut vaimennusmenetelmät: Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet Määrä= 30 mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous Sijainti= Pelleissä, jotka ovat verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella. Verhouksilla tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilumateriaaleja. Vaimennusmattoja, jotka ovat tyypiltään absordoivia (pehmyt/solurakenteisia), ei lasketa vaimennusmateriaalin vahvuuteen
POIKKEUKSET:
Ruoste- ja korivaurioiden korjaaminen alkuperäistä vastaavia rakenteita käyttäen on sallittu.
Kojelautaan saa lisätä kaiutinpaikkoja, mutta kojelaudan muoto ei saa oleellisesti muuttua.
Osan kojelaudasta voi valmistaa myös muista materiaaleista.
Lasikuituiset kaiutinkotelot ovissa ovat sallittuja.
Ovipaneelit voidaan valmistaa kokonaan lasikuidusta tai muusta materiaalista, kunhan se ei oleellisesti muuta oven/paneelin jäykkyyttä.
Tiivistelasi on mahdollista liimata, mikäli tuulilasi ei muuten pysy paikoillaan.
Oviin asennetut kaiutinkotelot eivät saa tulla ulospäin enempää kuin 25 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä, ovipahvin ulkoreunan asennustasosta.
Ovikotelon levy materiaalin paksuus ei saa olla yli 1,5 cm. POIKKEUKSET:
Elementin kohdalla materiaalin paksuus voi olla enemmän kuin 1,5cm
Autoon on mahdollista tehdä ns. strippitanko (Stripper pole)
Yläpään tuki max 200mm x 50mm x 8mm lattaa. Asennuksen on mahduttava alkuperäisen verhouksen alle.
Jos alapää on kiinni lattiassa, niin alapään kiinnitys max 200mm x 50mm x 8mm lattaa. Kiinnityspisteen jäätävä alkuperäisen verhouksen alle.
Tangon mitta ei saa muuttua mittauksen aikana
B-pilarilinjan takapuolella ei ole ole sallittua korottaa kattoa, pudottaa lattiaa, levittää kylkiä tai muokata muita korin osia tarkoituksena saada enemmän asennustilaa laitteistolle. POIKKEUKSET:
Pakettiautojen väliseinän poistoa ei katsota tällaiseksi modifikaatioksi.
Lava-autojen väliseinän poistoa ei katsota tällaiseksi modifikaatioksi.
Asennusrajoitukset:
Subwooferkotelon tulee olla b-pilarilinjan takapuolella. Auton ohjaamon/kabiinin tilavuudeksi tulisi jäädä vähintään 2200 litraa ilman kompensaatiota. tilavuus lasketaan seuraavista mitoista. Sivuikkunasta toiseen sivuikkunaan leveimmästä kohdasta mitattuna, lattiasta kattoon korkeimmasta kohdasta mitattuna ja tulipellistä elementtiseinän lähimpään kohtaan. Näiden lukujen kertoma tulisi olla minimissään 2200 litraa. Jos tilavuus jää pienemmäksi kuin 2200 litraa vähennetään soitetusta luvusta seuraavan kaavan mukaisesti 20 x LOG(2200 / kabiinin mitatut litrat)
HUOM! Autoissa, joissa yllä oleva kertomat b-pilariin on pienemmät kuin 2200l, rakentamisvapaus alkaa vasta 2200l jälkeen.
Lava-autoissa joissa kotelo on rakennettu auton lavalle, kotelon korkeus ei saa ylittää ohjaamon katon korkeutta, eikä kotelon leveys/pituus saa ylittää auton alkuperäisen lavan reunoja.
Semi unlimited luokissa bassokotelon koko ei saa olla suurempi kuin ohjaamon/kabiinin koko.
Koteloksi lasketaan myös esim. refleksiputket, mutta ei elementtejä.
Kotelon, porttien ja elementtien tulee sijaita b-pilarilinjan takapuolella. Tämä voidaan tarvittaessa tarkastaa string-testin avulla silloin kun kaikki b-pilarin alkuperäiset verhoilut ja tiivisteet ovat paikoillaan.
Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan).
Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti erillisellä kiinnikkeellä. Akkujen tulee olla kiinnitettyinä myös soiton aikana. Puristus esimerkiksi penkkien tai penkin ja kotelon väliin ei ole riittävä kiinnitys. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kokeillessa kohtuullista voimaa käyttäen.
Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
Konehuone
Auton sisällä b-pilarilinjan takapuolella
POIKKEUKSET:
Akut voivat sijaita myös auton ulkopuolella vararengastilassa, mikäli se on auton alkuperäinen vararenkaan paikka.
Subwoofer vahvistimien tulee sijaita auton sisällä b-pilarilinjan takapuolella. POIKKEUKSET:
Lava-autoissa vahvistimet voivat olla lavalla.
Yleiset autokohtaiset rajoitukset:
Auton pitää saapua kisapaikalle ajamalla sekä olla liikennekelpoisessa kunnossa. POIKKEUKSET:
Kesken kilpailumatkan rikkoutunut auto voidaan hinata tai tuoda trailerilla kilpailupaikalle.
Näyttelyautoksi katsottavan auton ei tarvitse tulla ajamalla kisapaikalle, mutta sen on silti oltava ajokuntoinen.
Yksittäinen auto voi olla kilpailussa mukana ainoastaan yhdessä luokassa ja vain yhdellä kilpailijalla.
Mittaustilanteeseen liittyvät rajoitukset:
Ohjelmalähde voi sijaita auton ulkopuolella soiton aikana.
Semi Unlited -luokan modifikaatio ja asennussanktiot:
Sanktiot puuttuvista verhoiluista:
Puuttuvista verhoiluista vähennetään 0,5 dB per puuttuva verhoilu.
ESIM1: Etujalkatiloista puuttuu verhoilu -> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
ESIM2: Kattoverhoilu on poistettu -> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
Sanktiot väärästä kotelon sijainnista:
Jos kotelo tai subwooferit ylittäää b-pilarilinjan, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB jokaiselta alkavalta sentiltä.
ESIM1: Kotelo on b-pilarilinjalla, mutta subwooferit tulevat 3 cm linjan yli -> Luvusta vähennetään 0,3 dB.
ESIM2: Osa kotelosta tulee 1 cm yli b-pilarilinjan -> Luvusta vähennetään 0,1 dB.
MUUT:
Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota, käytetään kiinteää 0,5 dB kompensaatiota.
ESIM1: Akkua ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
Seuraukset sääntöjen rikkomisesta Vakavat rikkomukset :
Laitteiston tai kytkennän muuttaminen katsastuksen jälkeen sekä kilpailija on laiminlyödyt uudelleen katsastuksen.
Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
Toisen kilpailijan laitteistojen sabotoiminen/luvatta säätäminen
Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö
Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö