Ei tosiaan oo kunnollista yleismittaria. Eli semmonen varmaa pitäs juur ostaa.(volttimittarilla juur sitä tarkotin) On mulla joku yleismittari, mut ei näy voltit siinä mikä on melko ihme juttu.
Jos akku on kutakuinkin kunnossa niin sen jännitteeksi voinee olettaa 12,7-12,8 auton ollessa sammuksissa. Ei nyt ehkä ihan hirveällä pakkasella tosin. Mutta aika hyvin sen saa varmasti säädettyä ilman ylimääräisiä mittareitakin ja vaikka näyttäisikin esim. 0,1V pieleen niin ilmoittaa se kuitenkin jännitteen muutokset suhteessa alkuarvoon. Kaikki irti autostereoista!
Nonii pistin mittarin autoon. Akku ei oo mikään hyvä, optimat pistän ku laitan subbarit ja kunnon vahvut takas, ku vähän lämpimämmät ilmat. Nyt siellä vielä erkkasarjan vahvistin. löin sinne kiinni volttimittarin. Auto sammuksissa oli vaan 12,2v ja käynnissä näytti 14,2v. Musat laitta kovalle ja lämmitys huus täysillä ni ei tipahtanu voltit mihkään. 50mm2 piuhan vedin edestä taakke, aijjemmin 35mm2. Ilmesesti autto
Toi akku ei startannu 20 asteen pakkasessa. Ei sanonu mitään. Nyt tosin hyvin starttaa mut epäilen et on paskana.
Nuo pakkaset tosissaan vaikuttavat aika paljon akun "lepojännitteeseen". Se 12,8V olisi optimaalinen n. 20 asteisessa ympäristössä. Esim. 15 asteen pakkasessa voi tipahtaa useammankin kymmenyksen riippuen hieman minkälainen akkukin on käytössä. Kaikki irti autostereoista!
Ei kolvaus ikinä pahaksi ole. Omassa testipenkissäni tuommoinen mittari on kytkettynä pelkästään liittimet puristettuina. Toimii kummin vaan, kun huolellisesti tekee. Kaikki irti autostereoista!
Itsekin laitoin eilen jännitemittarin kiinni. Hyvin tuo näyttää toimivan mutten eroja mitannut Bilteman mittarini kanssa. Onko kukaan nyt pistänyt sitä mittaria soittimen herätteeseen, kiinnostaisi tietää miten toimii? Nyt otin virrat ledisatsille menevästä kaapelista, joten näyttää ainakin 0.1V vähemmän oikeeta lukua. Kytkin siis etuakulle, en vahvarille.
Hyvin toimii ja sopivan kirkkaat numerot, näkee päivällä ja yöllä!
MIttarista saadaan suurin hyöty jos vilkuttelee sitä vahvarin jännitettä. Sillon volsa nupin jääntjä saapi ajoissa infon että nyt on lankulla liian vähän soppaa syystä tai toisesta ja toivon mukaan laittaa vehkeitä pienemmälle. Alijännite ja tärinä, näillä ne päätteet rikotaan. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Itsellä myös kyseinen mittari, hyvin näyttää jännitelukemat. Mutta liittimet voisi olla paremmat. Itse tyydyin kolviin ja kolvasin johdot kiinni.
E: Asennettu autoon ja aluksi näytti koko ajan 14.0V ja 14.2V. Vaihdoin miinukset toisin päin ja rupesin sen jälkeen näyttämään oikein. Aluksi oli kyllä täysin ohjeiden mukaan kytketty : P
[ Muokattu keskiviikko 15 kesäkuu 2011, 12:19 ] T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Itse ostin halvalla tarjoustalosta yleismittarin, toimii aika mielenkiintoisesti, jos olen ymmärtänyt mittarin mitta-asteikkojen symboleita. Esim. Subien Ohmeja mitattaessa mittari näytti oikeaa lukua kun säädin oli "20k"-asennossa, eikä "20". Olisiko mittarin "perusyksikkö" sitten milliOhmeissa, jolloin 20k olisi 20 Ohmia? Bass