Eikös sedaneissa aika useasti jätetä hattu hylly vakioksi ja avartaminen kohdistetaan tuohon penkin takapuoliseen osuuteen ? Ne ketkä on sedaneiden kanssa touhunneet voisi toki Oscarille vinkkiä antaa. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Kotka: Mistäs kohdista kannattaa tuota vaimennusta alkaa purkaa? Otanko suorista pinnoista vaimennusta veke aluksi? Luulisin, että kaarevista pinnoista olisi turha poistaa, kun ovat valmiiksi suht jäykät.
dbwarrior: Hitsin vitsi kun Finaaleihin haluisi lähteä, mutta matkaa on liikaa. Auton rähjä syö 12L/100km sitä saapuisi köyhtyneenä paikanpäälle. 3-4h on meikällä tuo maksimi matkan kesto tällä hetkellä.
Tänään tiedossa bassot ympäri ja mittailut.
Edit: Meikälle kaikki neuvot, vinkit, kikat ja temput millä saadaan autosta ääntä irti.
[ Muokattu tiistai 29 elokuu 2017, 06:21 ]
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Ousvaldo: en minä mistään mitään tiedä, mutta joskus olen kuullut että vaimennusta voi olla liikaa. Ja olenpa kuullut että sitä saattaa olla hiukan kurjakin joskus purkaa. Tämän vuoksi olen myös kuullut että vaimennus kannattaisi tehdä mittarin avulla, pala kerrallaan. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Sarkasmia tai ei, jokainen tulkitkoon miten haluaa. http://maxboom.fi/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?71029.0 <- tuosta kun selaat minun kotteron alkutaivalta, niin saat jotain ajankulua. Itse mielellään suosittelen alkumittausta, ja mukavin välein välimittauksia. Tällöin saa mahdollisen vaikutuksen huomioon heti, eikä niin että tekee 10 muutosta eikä lopulta tiedä että mikä vaikuttaa mitenkin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Sedanit on oikeasti kivoja rakentaa. Lähtöluku on yleensä ihan [[Peeeeltiämpäri]] ja siihen saa reiluja parannuksia melko helposti. Ennen mitään isompia vaimenteluja tukkisin vaan hattuhyllyn aukot sääntöjen mukaisiksi. Seuraavana voisi olla kohteena takaluukun saranoiden ja lukon säätö(tämä vaimentamattomaan takaluukkuun). Sitten kokeilisin hattuhyllyn tukemisen vaikka rimanpätkillä kotelon kanteen erikohdilta ja eri kireyksisillä kalikoilla. Sen jälkeen tukkisin ovista sisäpellin aukot matolla ja säätäisin lukot. Vasta niden jälkeen koittaisin vaimennella jostain enemmän.
En oikein pidä tuosta sinun koteloratkaisusta kun sitä ei voi siirtää yhtään. Pienellä kotelon siirrolla tuota ohjaamon ja kontin välistä aukkoa voisi muuttaa helposti. Nyt tämä säätö puuttuu. Voit testata onko aukko liian ahdas kiinnittämällä kotelon etuseinään vaikka soiro urtsulevyä ja katsoa mitä luvulle käy. Jos luku laskee, koteloa kannattaa lyhentää etupäästä. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Luku nousi vähän yli 1dB. Mitattu auto käynnissä ja appari mukana. Aikaisempi luku apparin kanssa oli 140.2. Tuntuu, että 4spl näyttäisi hiukan alakanttiin tuohon maxboomin termlabbiin verrattuna.
Kotka: Otanpa tuon teikäläisen projektin lukasuun tänää kun Tampereella vierailen. Tuostahan voisi irrota mukavia ideoita omaan projektiin. Saahan sitä vääriin tehdä, kun parhaiten oppii kantapään kautta. Toki nämä tyhmät virheet voi välttää kuuntelemalla kokeneita. Täällä ollaan oppimassa ja jos ei sitten oppimassa niin oppimassa oppimaan.
Hartsa: Tämä on kyllä ollut mukava projekti. Meinasi hermotkin mennä ennen kisoja ja tulla konttiseinä, mutta tuntuu tämäkin ratkaisu toimivan. Ajattelin purkaa kontista vaimennukset ja lähteä sitten mittarin kanssa liikkeelle. Turha on pintoja vaimentaa kun resonointeja halutaan pois, jos ne resonanssit eivät tule pinnoista vaan kappaleista, jota eivät ole kunnolla kiinni. Kuvittelisin, että auton ulkopellit voisi vaimentaa ilman suuria häviöitä, jotta saadaan ääni pysymään sisällä autossa. Kontin lukkoja on säädetty hiukan "tiukemmiksi" niin että kontin kannella ei olisi tilaa elää. Koteloratkaisu on omastakin mielestä turhan ahdas. Tätä nykyistä koppaa voisi lyhentää n. 5cm suht helposti.
Etureunassa vähän tasaista koteloa, jota voisi poistaa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Hifiguru sai hassun idean rakentaa tuosta nykyisestä paketista 6th orderin. Laittaisi portin sitten eteen yläkammiossa ja tiivistäisi kontista. Tätä ideaa täytyy vielä hioa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Nuo pämppärit on kyllä mielenkiintoisia, tosin nykyisin joutuu sitten soittelemaan Stock katergorian puolella. Mutta sitähän ei pidä ottaa rajoitteena vaan mahdollisuutena. Pitää vaan toteuttaa niin, että setti hyöödyntää sitten Sedanin edut. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....