csb varma valinta jos on akut ehjiä! itse olen käyttänyt ensimmäisenä kyseisiä akkuja buumissa. monta vuotta sitten ja suosittelen edelleen. taitaa täältä löytyä 5-6 vuotta vanhoja edelleen jotka kunnossa. nämä vanhatkin ovat olleet joka kesä kiinni kisa tai siviili käytössä. 2008 sm2 2009 lapsi.... 2010 sm2 2011 sm5 2012 sm3 2013 sm1 ja 2 2014 sm 1,2,3,5 2015 emmaa 2016 emma ja maxboom. west coast boomers tiimipäällikkö.
Tuli hommattuu tollane gas 2000.1 vahvistin, nii tuli nyt mieleen, että pitääkö sitä nyt samalla lisätä akkuja. Etu akkuna toimii Exide EK1050 105ah agm akku, nii riittäskö taakse, vaikka 55ah yellowtoppi, vai tarviiko vielä tässä vaiheessa toista akkua?
Vahvistimina gas 2000.1 ja spl s-2604. Gassi tulee soittamaan yhtä 15" bassoo ja tarkotus soitella "matalaa".
Sekundaa lähettii hakee, mutta sutta tuppasi tulemaan.
Kyllä taidat tarvita lisää akkua. Tässä pieni ylimitoitus ei ole todellakaan pahitteeksi. Siis mielummin "liikaa" akkuja kuin, että pitää jatkuvasti arpoa, että riittääkö virta vai ei yhdellä akulla. Ainakin se akku olisi hyvä olla siellä kontissa vahvarin vieressä, niin saat lyhyellä vedolla virrat = vähemmän virtahävikkiä.
Optima on hyvä valinta, laita samalla 75ah tai 2 kpl 55ah. jos budjetti antaa myöten. Onpahan varaa sitten suurentaa päätettäkin, jos siltä tuntuu. Tai ostat yhden ensin ja lisäät akkua myöhemmin tarpeen mukaan. Volttimittari on myös tässä kohtaa suositeltava hankinta.
Joo, taidan ostaa yhden tollasen 55ah, koska se vois mennä sopivasti kontin reunassa olevaan koloon ja siitä saapi sitten lyhyillä vedoilla vahvistimille. Jänömittari löytyykin jo. Sekundaa lähettii hakee, mutta sutta tuppasi tulemaan.
Kuullostaa hyvälle. ilman muuta akku siihen vahvarin viereen. Kuparia väliin, niin paljon kuin sielu sietää.
Omalla järjestelmällä sain jännitteen nousemaan 0,3V vahvarin terminaalissa, kun triplasin virtajohdot akulta vahvarille. Eikä pituuttakaan ole kuin 40cm sulakepesineen. Maita onkin sitten vielä tuplaten neljässä pisteessä auton runkoon. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. Maadoitus kannattaa siis tehdä kunnolla.
Mitä lähemmäksi päätettä sen parhaan akkujännitteen saa, niin sen parempi totta kai. Miksi siis tehdä liian pitkiä johdotuksia esimerkiksi? Jokainen sentti on tässäkin asiassa kotiin päin. Kohti parempaa jännitettä. Auto on kuitenkin täynnä pullonkauloja jännitenotkahduksille, miksi tehdä itse lisää niitä?
Sitten kun vielä löytäs oikeesti hyvät maadotus paikat tuolta mersun kontista. Noo täytyy laittaa, vaikka sitten useempi jos ei muuten. Sekundaa lähettii hakee, mutta sutta tuppasi tulemaan.
Mittarilla vaan kokeilemaan. Plussa vahvistinterminaaliiin ja miinuksella koputtelemaan kontin pohjan. Parhaat paikat puhtaalle pellille ja siihen kiinnitystä maadoitukselle.
Juuri näin. Tuplana vielä mielellään. Akun miinuksesta vähintään sama määrä kuparia runkoon. Sähkö kulkee kuitenkin sieltä, mistä se helpoimmin pääsee. Joten miksipä ei helpoteta sen kulkua järeämmällä määrällä kuparia?
Jos jossain pitää säästää, niin ei ainakaan tässä kohtaa. Toinen kohde mielestäni on pääkaiuttimet. Muusta voi ehkä nipistää, mutta ei virtajärjestelmästä.
Mitäs akkua porukka suosittelisi jos sen pitää toimia perus popittelussa ja saisi ottaa talvella hyvin virtaa vastaan käynnistyksen jälkeen?
Autossa ei ole webastoa mutta suht lyhyttä ajoa tulee esim töihin mennessä ja auto seisoo usein 15min työmatka-ajon jälkeen työpaikan pihalla ilman pistokemahdollisuutta
Toiseksi, onko 14,12-14,20volttia liian pieni latausjännite jota auto puskee riippumatta koneen kierroksista?
Hauskaa tässä on se että akku tunttuu jaksavan aina välillä hieman paremmin mutta tänään kuin taikaiskusta kone ei lähtenytkään käyntiin 1,5h matka-ajon jälkeen kun pysähdyin tankkaamaan huoltoasemalle