Tuli ostettua kaverin kanssa puoliksi 370000 ajettu Volvo 460 vuodelta 1996. 2,0 bensa ja kolaroitu kuskin oveen. Vaihto-ovi tuli mukaan. Pientä oikomista saranapuolelle on suoritettava ja tuulilasi vaihdettava. Kun tulee katumaasturi kylkeen, jopa Volvo antaa periksi. Hinta päätähuimaava 250e.
Plussat: Autosta löytyy ilmastointi, sähköikkunat ja jopa ulkolömpömittari mallia volvo. Melkolailla ruosteeton Ajoaikaa lokakuun loppuun asialliset nastarenkaat Melko uusi Pioneerin mp3-soitin Sisältä todella siisti Melkein täydellinen huoltokirja
Miinukset: kuskin ovi ei aukea tuulilasi säröillä vilkku ei palauta ilmastointi pitäisi täyttää
Eli autosta sisusta irti, oven seutu oiotaan niin että vaihto-ovi menee paikalleen napakasti ja sitten aletaan miettimään boomia. Vaikka sanotaan että vaimentaminen ei boomissa kannata, nyt ei mennä maksimaalisen luvun ehdoilla sen suhteen. Auto vaimennetaan niin ettei rämise! Minä keskityn humppapuoleen, kaveri saa keksiä jotain kivaa ulkonäölle V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
DD:n 3510:lle valmistajan suositusten mukainen koppa:
Portti yrittää noudattaa poikkileikkaukseltaan ellipsiä, jos vaikka pöhisisi vähemmän. Nopean testin mukaan pelaa melko hyvin, mutta vaatii lisätestiä... V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Kyllä se tuonne v70:sen konttiin majoittui. Torvikoppa on suunnitelmissa, mutta piti tehdä ns. varma koppa jolla testata subbaria. On tuossa potentiaalia ainakin paineen suhteen. Nyt vain on jotain häikkää vissiin virran saannissa subivahvarille, valot välkkyvät ja vähänkin kovemmalla soittaessa tulee vähän epäsäännöllisen oloisesti säröä korkeammille bassolle. Ainakin vahvistimen 200A sulake oli sivistynyt. Saattaa vähän vaikuttaa, mutta osaa siellä olla joku johtokin löysällä. Oli mikä oli, täytyy syy selvittää ennen kovempia popitteluja. Muuten Volvo on ennallaan, eli tekemistä olisi. Kakkosvolvokin odottelee yhä kuskin oven paikalleen saamista, joten tiukkaa tekee päästä kisoihin täbä kesänä. Tunnetusti kun rakennusalalla ei kesällä juuri lomailla tahi harrasteta. V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Kun ei aika/mielenkiinto riitä Volvon oikomiseen ja tuli vahvistinkin ostettua, joutui tekemään 3,5 tunnin asennukset kakkosautoon:
Eli GZ:n 4000w plutonium ja 66Ah Optima vararenkaan tilalle. Etuakkuna joku 74Ah lyijyakku, josta 50mm2 kaapeli taka-akulle. Taka-akulta vahvistimelel 50mm2 +kaapeli ja 2x35mm2 miinuskaapelit. Taka-akku maadoittuu lyhyellä 35mm2 kaapelilla auton koriin. Soittimessa ei ollut rca-lähtöä, joten väliin Bilteman aktiivijakosuodin ja rca-kaapeli nätisti listojen alle piiloon. Suodin jäi käyttäjäystävällisesti törröttämään Golfin alkuperäisen kojelaudan kaiuttimen koloon Subbareina 2x GZRW30SPL 0,5Ohm kytkettynä n.200l 32Hz refleksikopassa.
Tähän asti kaikki meni kuin tanssi, mutta koppa tuottaa pään vaivaa:
Vähän heikosti mahtuu kontti kiinni. Takapenkit kääntämällä menee koppa sisään, mutta taitaa tulla aika monessa MB-sarjassa hylky jos eivät penkit mahdu olemaan ylhäällä kontin ollessa kiinni.
Siispä kotelonrakennukseen vaihteeksi, onhan Joensuun kisaan vielä viikko aikaa. Kotelosta ei tule iso refleksi, se on jo kokeiltu. Iso 4th Bandpass se voisi olla, tai 6th yhtälailla. Bruttona kopalle tulee tilavuutta enintään 363l, tällöin se on vielä nätin suorakulmaisen muotoinen ja näin ollen nopea toteuttaa. Sitten pitäisi kai suunnitella koppaa seuraavaksi..
Alempaan kuvaan viitaten äänen laatu tulee aiheuttamaan iloa ja v-tusta. Luultavasti subi erottelee niin hyvin, että pääosa musasta kuulostaa sille mitä on eli väärin tuotettulle kuralle. Hyvin tuotetulla materiaalilla auton räminät erottuvat myös hienosti. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Vain jos torvi on edes sinne päin oikein suunniteltu ja kasattu. Nyt mennään sillä mitä konttiin mahtuu ja jolla saadaan edes jotain alle 40Hz irti... Mutta onhan tämäkin kokeiltava, osittain sen tekemäsi loistavan Autosoundin subijutun ansiosta, osittain siksi että tappedhorn vain on loistava keksintö.
...Jos on HornRespiin uskominen, herkkyys pyörii siinä 115-120dB/w luokassa mb-taajuuksien kohdalla... V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Ei voi vielä sanoa että "alkaa hahmottua", mutta ei sinne ainakaan isompaa koteloa enää saa menemään.
Vanerina paikallisesta ostettu 21mm filmivaneri mallia Kiina. Kevyttä se on, mutta ei havuvaneria kuitenkaan. Tukemaan joutuu aika paljon. Kaksi 2,5*1,25m levyä(á 80e) ei ihan riitä tähän koppaan, joutuu tukia kaivelemaan jostain sahanpurujen seasta jämäpaloista.