Kiitoksia! Testikopassa litroja löytyy noin 225L nettona ja portti tais olla jossain 450-550cm3 välissä Kyllä tuohon olis reilumpikin portti mahtunu.. miksipä en testais isompaa porttia?
Äsken sainkin jo katon vaimennettua loppuun ja pahvit ym verhoilut taas paikallaan. Kaikenmaailman vaimennustestejä tuli otettua ja tutustuttua paremmin tuon auton käyttäytymiseen Otin oikeen pari päivää kesälomaakin auton rakennusta varten.
Huomenna olis tarkotus paneutua vanhan kotelon pariin ja parannella porttia sekä tukia. Täytyy laittaa kuvia kun saa jotain viisasta kuvausainesta!
Tulihan tuota vanhan kotelon porttia parannettua ja hiottua aika kivasti + lisättyä kunnon tuet. Tämän muutos + 0,4-0,5db. Lopuksi vielä tein viimeistelyhionnan vesipaperilla ja maalasin koko kotelon jonka vaikutusta en mitannut, koska huonompaan ei noilla muutoksilla pääse!
How ever, Hötsissä oltiin ja Sm1 pysti kannettiin kotiin jälleen. Eritysikiitokset kuuluu Toni Pasaselle, tiimimme päällikölle! + muut auttavat henkilöt mummosta randomeihin. Sain myös rakennettua kaverin auton sedaniin finaaleihin ja sillä selviydyimme SM2.. tosin ykköspysti olis lähteny mukaan jos ei olisi pientä virhettä tehty. Kuvia myöhemmin!
Etupään suodot on säädetty taas uusiksi ja aikaviiveet säädetty kohdilleen. Eli pientä etupään hifistelyä tullut tässä tehtyä. Kontin johdot on siistitty vielä ennen finaaleja.
Näin TeamCupin voiton lisäksi TP Importin tiimin esittely seuraavassa Autosoundin numerossa! Muutama muukin kuva pitäisi tulla Octaviasta lehteen. Kannattaa katsoa!
Lisää johtoa tuli myös vedettyä autoon.. uusin tupakansytyttimen keskikonsoliin niin sille ison sulakerasian kautta kaapelipari tuli vedettyä. H100-prossu tuli poistettua kuskin penkin alta ja nyt sekin lojuu tallissa. Kotelon takaseinään tulen lisäämään pienen jakoblokin palasen jos tarvitsee joskus noita pieniä kaapelipätkiä vedellä niin saa virtaa kätevästi haaroitettua. Focuksen FX-800 tuli hommattua myös niin sen voisi taas laittaa kiinni kunhan saa kaverin autosta takaisin. iPad telineen pieni muokkaus tukevuutta ajatellen myös tehdään huomenna.
Seuraavaksi keskiviikkona koneremonttia tekemään.. Jakopään osat + vesipumppu, tulpat, raitisilmasuodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, öljyt + defa lämppäri kaapeloinnit keulalle, verkkojohto + sisähaara ja itse moottorinlämmitin.
Paljon on vielä tehtävää että miellyttää silmää. Ensivuodelle sitten taas uudet vanteet + renkaat, isoa lättyä väliin ja lisää mekkalaa. Nyt löytyy 4kpl DD 510-bassoja.. ehkäpä niitä vielä pari lisää ja joku oikein mielenkiintoinen kotelo?
Uutta laitteistoa pukkaa octavian konttiin. Tässä uutta koteloprojektia:
Tässä kotelossa on nettolitroja 220L ja laskennallinen viri 36,5hz. Sisältä löytyy 1cm paksua lasikuituputkea 2kpl jotka on puristettu kierretangoilla järein prikoin ja mutterein etu-takaseinä akselille. Lähemmäs porttia tein samanlaisen tuennan mutta ilman lasikuitutankoa jottei se haittaisi portin toimintaa. Etu-takaseinä välille laitoin yhden kierretangon. Kotelo on tehty 30mm vanerista ja etulevy on yhteensä 36mm. Luukun puolelle jäävän levyn paksuus yhteensä n. 40mm. Sisältä vasaralakattu mustaksi ja portti vasaralakattu valkoiseksi, bassoille ja kierretangon muttereille upotukset. Subiaapeloinnin virkaa toimittaa 25m AIV täyskuparista kaiutinkaapelia. (12paria kaapelia pihalle, joka kelalle siis oma)
Toteutin myös kotelon taakse kytkyvalitsimen.. valittavina kytkyinä on 0,66/2,66ohm.
Tältäpä kontti näyttää kun sen avaa:
Otan kuvatusta myös vahvistin/virtapuolelta niin saatte ihmetellä johtohässäkkää. Ehkä ensin parantelen sitä niin kehtaa laittaa kuvaa tänne.. kaapelitestiä on tullu myös tehtyä.
Nuo XTR:t taitavat olla hieman keskimääräistä enemmän kunniaa saavuttaneet yksilöt. Kyseisillä bassoilla soitettu kaudella 2012 voimaan jääneet SE:t luokissa 1500w, 2500w ja 3500w sekä SM1 luokassa 2500w
Dynyn D4S:llä menee kivasti 2500w luokkaan Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
kyllä tuolla 6x10d xtr-ät komeilee Tälläkin päräytellään nyt yli 150db jo ??
Perinteisiä XTR taas.. ei vielä kilon teholla päräytellä yli 150db mutta se on tavoite. Että kontista +150db. Piikkinä tai kombona.
timbajeij kirjoitti ...
Itse ainakin kuvasta bongasin 6 kappaletta 10" xtr. Jokos se vahvistin valinta on tullut selville?
Vahvistin ei ole vielä selvillä. Just sain tehtyä tuohon portin vierelle 2kpl puubassoja.. elikkä 4x10xtr @ 1ohm testi tulossa. Litrojen herkkyyttä siis testailen.
2 irrotettua bassoa meneekin tuohon finaalikoppaan jolloin saan tehtyä 0.5ohm testin sillä. Tämä myöskin herkkyystestiä. Jos toimii --> finaalikoppaan tulee katolle 2kpl bassoja lisää (1ohm). Jos tällä saadaan tarpeeksi herkkä setti haettua.
Vahvistin päätetään siis parhaan herkkyyden omaavasta subi/koppa- setistä, joka myös määrää kytkyn. Kytkyn ja parhaan herkkyyden omaavasta setistä sitten valitaan sopivan "järeä" pääte jolla toteuttaisi +150db kerhon ylityksen!
Tuli tuossa korjattua yksi xtr myös. Jo ennen "korjattu" liittimen pultti näköjään räjähtänyt käsiin ja tässä korjattuna: