Voisha se tuurilla kisasta tulla 152 rikki. Nykysellä kopalla taitaa jäädä aika hilkulle.
Kyllä varmaan tohon 600W alan koteloa tekemään. Riippuen sitten miten sieltä saa lukua, niin takas 3500W -luokkaan niin ei tarvii päätteitä ostella tänä vuonna.
Muutenkin voi jäädä kisaamiset vähälle, kun ei mitään tietoa onko tässä lähellä ainuttakaan kilpailua.
Voisha se tuurilla kisasta tulla 152 rikki. Nykysellä kopalla taitaa jäädä aika hilkulle.
Kyllä varmaan tohon 600W alan koteloa tekemään. Riippuen sitten miten sieltä saa lukua, niin takas 3500W -luokkaan niin ei tarvii päätteitä ostella tänä vuonna.
Muutenkin voi jäädä kisaamiset vähälle, kun ei mitään tietoa onko tässä lähellä ainuttakaan kilpailua.
Jos ei oo kisoja lähellä niin äkkiähän sitä ajelee kauemmaksikin kisoihin.
Nyt testattu koteloa 4th orderina. Korkea kammio suljettuna ja matalan viri nostettu ylös. Oikeastaan käyrä on aika paljon samantapainen kuin 6th orderina, mutta ilman piikkiä tuossa 41Hz ja 53Hz paikkeilla.
Eli tuntuu, että autosta tulee tuo vaimennus tuohon 44-47Hz kohtaan. Aika samanlailla, kuin tuolla vanhalla refleksikotelollakin. Pitää testata sitten vielä kisa-asennossa. Jos sieltä tuo 44 -47 nousis hieman.
Paras kombo tällä hetkellä tuon kutosen kopan kanssa on 142,6dB. Korkeaa kammiota piennennetty 12l. En tiedä johtuko virin noususta vai litroista, mutta otetaan tästäkin selvää tekemällä uusi paljon lyhkäisempi portti.
Matalan kammion pienentäminen vain pienensi komboa, joten jos johtuu litroista koitetaan saada korkealta puolelta nuo 12l tuonne matallalle puolelle.
Oon tyytyväinen, jos saan tästä laatikosta irti 144+
Siellähän on kovasti tehty jeeppi pämppärillä tutkintaa. Olihan itse testeissä noissa porteissa ihan normi pyöristykset ? Pämppäri on todella herkkä generoimaan portti komprsessiosta joka lienee aika selvö kun kaikki energia pusketaan portin kautta, kun refleksi kotelossa vain osa tulee. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Porteissa ei ollut aluksi pyöristyksiä, kun muuttelin viriä. Pyöristykset toivat lisää 0dB. Tosin en ole vielä niitä pakkeloinut/maalannut. Vanhassa kotelossa pakkelointi/maalaus toi 0,05dB lisää maksimissaan.
Matalaan kammioon pitää tukia rakennella tukemaan kantta ja testata paljonko tuo vaikuttaa. Korkeassa kammiossahan on tuommoinen pyöristetty kakkosnelosen pätkä tukena.
Kunhan saan levyä uutta porttia varten, niin näkee tuon virin noston vaikutuksen. Sitten seuraavana on vanhojen bassojen kokeilu tuossa kopassa. Tämän jälkeen yhdellä elementillä, josta taas 8th orderiin ja sieltä ehkä ABC koppaan. En vaan tiedä miten tuo 8th order pelaa, niin kokeilemalla sitten.
Virin muutoksella tuli keskiarvoksi 143,6dB. Tukien asentamisella matalaan kammioon hävisi taas muutama kymppä.
Tänään testasin vanhoilla SPL mallin bassoilla ja luku pysyi suht samana. Ei isoa vaikutusta. Yhdellä FF mallin bassolla 142,3 ja ~350W luokkateholla. Elikkäs hyvitysten ja kompensaatioiden jälkeen ~142,8dB (@400W -luokka).
Elikkäs litroja kaipaisi reilusti lisää tuonne 600W luokkaan, kun ei basson poistolla ollut juuri merkitystä. Taikka isompaa porttia. Pienentämällä koteloita tippui luku. Eipä tätä 6th orderia nyt kannata vielä kokonaan teilata. Varmasti saa pieneen luokkaan toimivan kotelon, jos jaksaa nähdä vaivaa enemmän kuin relfeksikoppaan.
Pitänee testata vielä 8th orderina sekä 10" XTR:llä, jos raaskii ostaa moisen basson.
Testailin tänään Autosoundin seuraavassa numerossa olevan rakennusohjeen tavallista porttikoteloa Skodassa. Kalustona kaksi XTR300D2 ja ICE-800 @ 0,54ohm. Akkuna oli kiukuttamaton YT55.
Ensimmäinen veto oli 41-62 raidalla 145,55dB (peak 146,49dB)ja päivän parhaaksi jäi 38-59 raidalla soitettu 145,94dB (peak 146,91dB). Päivän paras piikki 147,35dB. Kaikki luvut on soitettu ilman miehistöä...
Suosittelisin tekemään ihan tavallisen refleksikannun ja kokeilemaan sillä, miten Jeeppi tykkää soida pienemmällä teholla. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...