Pitkän pitkästä aikaa tullut jotain autoonkin tehtyä.
Vanha IR-kaukosäädin keskuslukituksesta vaihtui malliin radio.
Infrapunan kantomatka oli n. 50cm ovesta. Nyt paljon parempi uuden myötä. Uuden hintakaan ei päätä huimannut. Muistaakseni 8,6e sis. postikulut. Kiinasta tietty hyvään hintaan halpaa laatua. Mukana tuli jopa yllättävän hyvät kytkentäkaaviot.
Saiskohan sitä aikaseks tehtyä tänä vuonna vielä ovien kuidutukset ja läpiviennit kaiutinkaapeleille. Pitkän aikaa kaikkea muuta tehty, kuin autoa.
Seuraavana vuonna kisataan todennäköisesti 600W luokassa tai HC 4000 luokassa. Jos sitä yrittäis jotain muuta koteloa kuin sitä tuttua ja tylsää refleksiä. Tosin voi olla että isossa luokassa ei voi vieläkään rakentaa muuta, kuin refleksikotelon, jos haluaa kisata kärkipaikasta. Noh, aika näyttää miten säännöt muuttuu ja mitä aletaan rakentamaan/koittamaan.
Laitahan säästöpossu lihoamaan, niin näemme sinutkin ensi vuoden finaaleissa. Kaipailimme kovasti... Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Tarkotuksena oli tehdä pohjat midien kopalle. Tuo sivussa oleva tasku sekä kangas oli hieman tiellä ja niinpä ne pitikin poistaa.
Takapuolelta taskut oli kiinni muovisilla niiteillä, jotka on sulatettu takaa. Samalla tapaa oli vanhat ritilät midien edessä.
Porakoneella porasin "kannan" rikki, jotta tasku irtoaa. Kangas olikin hankalampi repiä irti, koska liima oli erittäin hyvää. Liimasta ei onneksi jäänyt muoviin juuri mitään kiinni.
Sittenhän se näyttää jo tältä
Koska pohjat tehdään lasikuidusta, tarvitsee nämä ylimääräiset muovinpalat poistaa teippauksen tieltä
Käytin työhön rälläkkää ja lamellilaikkaa. Hyvin lähti.
Sitten piti suorittaa itse teippaus. Tähän suosittelen ennemmin värillistä pakkausteippiä, kuin kirkasta. Kirkkaalla on paljon vaikeampi hahmottaa, mitä on teippaamatta.
Leikellään valmiiksi kuitumatosta suikaleita.
Vähän hartsia sekaan ja yhtälöksi syntyy tämän näköistä palikkaa
Nyt mahdollista tehdä tarpeeksi iso koppa päälle, jos joskus haluaa lisää midejä kiinni.
Tästä saa nyt sitten tehtyä joko free airin, suljetun tai refleksin. Ilmeisesti Focalin PS 165 FX tykkää enemmän free airista? Qts 0,85
Viisammat voipi valaista.
Katsotaas millon ehtii seuraavaksi jatkamaan enempi.
Kiva katsoa kun joku tekee ja dokumentoi samalla.. Olisiko tuota kotelon takaosaa saanut laminoitua sisemmäs? Olisi saanut hiukan syvyyttä ja tilavuutta tulevaisuutta varten. Ovipahvi alaosastaan kokonaan auki, ovipahvi paikoilleen, ikkuna alas ja vaikka kanaverkosta malli jonka avulla laminoi lasikuidun. Sama verkko toimii myös pienenä vahvistuksena. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Homma jatkunut tällä viikolla ja päivät venynyt kahteetoista saakka.
Tein mideille rinkuloita siten, että tulevat upotetuksi. Harmillisesti ei ollut niin paksua levyä, jotta olisi saanut jyrsittyä tarvittavan määrän upotukseen. Tästä syystä tarvitsi tuplamäärän rinkuloita.
Kun sisäreikä on sahattu, piti testata mahtuuko midi paikkaansa ja mahtuihan ne.
Kun rinkelit on sahailtu pitää hioa sisäpuolen reikä ja ylä/alapuolelta
Renkaat tuli kiinnitettyä yhteen sialla sekä lisäksi kolmella ruuvilla.
Maalailin hieman reunaa, jotta näen miltä upotuksen väli näyttää. Hioin myös renkaan sisemmän reunan. Pari milliä olisi saanut olla pienempi väli elementin ritilän ja renkaan reunan kanssa.
Sitten piti korottaa renkaita irti lasikuitupohjasta, että magneetit ei ota kiinni pohjaan ja saadaan säädettyä kulmia.
Tuet kiinni lennokkiliimalla pohjiin. Vai kuumaliimallako olikin?
Vielä toiset rinkulat kiinni pohjiin ja siihen päälle vanha paita. Paidan kiinnitin ensin niiteillä, mutta huomasin kuumaliiman pitävän tarpeeksi hyvin puussa ja pohjassa.
Jos teette kankaalla koteloita tai muita kuidutuksia huomioikaa venymissuunta. Sain toisesta huomattavasti paremmin rypyt pois koittamalla venymissuuntaa.
Tässä molemmat
Kokeiltiin vielä mahtuuko elementit paikoilleen
Tästä voi ehkä tajuta miten päin suuntaukset on
Lisää litroja koteloon saatiin tällä. Ja vaikka tästä tulisikin free air asennus, niin mahdollisuus on tehdä kopasta vaikka kynäpurkki. Mielestäni muutenkin sulautuu paremmin muotojen puolesta oveen.
Pari kertaa kuidutettuna homma näytti tältä
Tilavuus on tällä hetkellä noin 11-13l.
Aivan kaikkia vaiheita ei jaksanut kuvata ja selittää, koska muutenkin menee pitkäksi päivät Voi olla, että pidän viikonlopun taukoa ovista ja nukun univelat pois, niin jaksaa taas ensi viikon jatkaa.
Miksi ihmeessä teit suljetut kotelot. Olisi toiminut huomattavasti paremmin kun hengittäisi oven sisään, tietenkin noi saa vielä takapuolelta auki. Muuten näyttää tosi hienolta mutta muistithan nämä sääntökohdat:
[-Oviin asennetut kaiutinkotelot eivät saa tulla ulospäin enempää kuin 20 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä/ovipahvista. Ylimenevät katsotaan tapuskohtaisesti. ] [-Ovikotelon levy materiaalin paksuus ei saa olla yli 1,5cm.]
[ Muokattu perjantai 07 marraskuu 2014, 14:59 ] 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
On kyllä ihan siistin näköistä työtä ja kiva katsoa hyvää dokumentointia. Vaikuttaa että dokumentoinnin puolesta olisi tulossa ihan joku muu kuin maxboom auto. Sääntöjä miettien niin vain tuo lisäosan "pystyosa" taitaa olla sääntöjen ulkopuolella, sillä siinä on levy yli 15mm. Ei taida muuten tulla ovipahvin pinnasta yli 200mm tai sitten tuo kuva hämää jonkun verran. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Miksi en olisi tehnyt suljettuja koteloita? Eikös se nyt ole helppoa testata miten soi erilailla asennettuna. Tuolla ylhäällä lukikin, että voi tulla vielä free-airiksi.
Ja nuo kotelot tulee n.15cm ulos ovipahvista, joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmia säännöissä. Ja jos tuosta elementin upotuksesta tulee 0,5dB sanktio, niin sitten pitää kisoihin mennä ilman koteloita.
Säännöissä kuitenkin lukee että kaiuttimen kohdalla saa olla paksumpi levy.
Mikäs auto tästä tulee kuin maxboom?
Ainut ongelma on näissä koteloissa se, että penkki ei välttämättä mahdu eteen. Joten voipi olla, että penkin sivussa olevaa muovia joutuu taivuttamaan/leikkaamaan.
Taikka sitten yksinkertaisesti pienentämään elementtien kulmaa, mitä en mielelläni tee.
Hommat meni sen verran perseelleen, että en jaksanut ihan heti ovikoteloiden "valmistuttua" päivittää tänne mitään.
A-pilareiden muoveihin porailin reikiä kaiutinkaapeleille sekä diskanttien kiinnitysruuveja varten.
Diskantit tulivat omien kuppiensa kanssa pilariin suoraan, koska jos tuohon olisi pahkaa alkanut väsäämään, niin kokonaisuus olisi ollut vain isompi möykky. Vaikkakin ehkä nätimpi, mutta olisi ollut oma hommansa maalata muovit alkuperäisen väriseksi.
Sitten tässä kohtaa alko hommat kusemaan kaikinpuolin.
Hyvässä uskossa kittaillaan koteloita.
Kitataan lisää ja maalataan mustalla hieman, että nähdään mihin jää kuoppia
Tässä välissä koitin koteloa paikkaansa ja huomasin että ei per.. Sivussa oleva osa ottaa penkin säätönappeihin kiinni oven ollessa suljettu. Ja tässä sitten ilmeisesti oli jokin mittahärö. Vaikka lähempi elementin kulma olisi ottanut penkin sivulla olevaan muoviin kiinni, niin muovin olisi saanut taitettua lämmöllä sisään tästä kohtaa. Nyt koko kotelo on jo käyttökelvoton.
Eikä se tähän vielä lopu sillä pitihän toisen kotelon pohjan olla hieman taittunut jossain kuidutusvaiheessa niin, että taittaa ovipahvia inan ovesta poispäin ja vanhat kuluneet nastat eivät enää pidä pahvia paikallaan alanurkasta.
Maaliksi hain tuota pintaa varten aiemmin Mastonin kumimaalia (ilmeisesti vastaava kuin plastidippi) ja toivon maalin olevan yhtä matta kuin Focalin dissen kuppi. Eihän se ollut matta vaan lähinnä puoli kiiltävä/puoli himmeä. Sekin meni siis erinomaisesti. Myös luulin, että kumimaali olisi hieman paksumpaa ja kun kerran mattapintaista, niin sehän vasta hyvin peittää hiontajäljet ym pienet viimeistelemättömät paikat.
Näinhän asia ei ollut vaan samalla vaivalla olisi tehnyt pohjat vaikka kiiltävälle mustalle, kuin tuolle. Eli aika litkua maalia vaikka purkki menikin melkein kokonaan toiseen koteloon.
Tässä vaiheessa luovutin koteloiden osalta ja kuskin puoleinen jäikin lähes kokonaan hiomatta ja sai vain mattamustaa päälle.
Soinnillisesti ei ole moitittavaa suljetuista koteloista. Pitänee koittaa jossain vaiheessa kuinka paljon eroaa, kun hengittää oven sisään. Tässä kohtaa varmaan voi huomata jotain eroa.
No olinhan kuitenkin hakenut aiemmin kaapelia toisille midbassolle niin voihan sen vetästä valmiiksi oviin ja pistää muutenkin kaapelin menemään niin kuin kuuluu omillä läpivienneillä siististi alkuperäisten johtosarjojen tapaan. No eipä voikaan, kun ostaa huolimattomasti OFCA kaapelia, eikä kuparia. Tuolla kaapelilla ei ollut edes juuri hintaeroa kupariin.
Jätetään suosiolla sitten ensi kevääseen asennukset. Homma täytyykin näistä koteloista tehdä viisaampana ja leikata ovipahvin alaosa irti, mihin sitten tulee suoraan kaikki kuidutukset. Tämä sitten mattamustaksi ja ruuveilla kiinni oveen eikä klipseillä.
Kaverin kanssa tuli sille laiteltua erkkasarja, piuhat ja paranneltua virtapiuhoja, mutta siellähän olikin vahvarissa sitten yhdessä kanavassa ongelmaa ja ei tämäkään putkeen siltä osin mennyt. Oli kyllä jo aiemmin rikki. Hyvä karma seuraa siis kaikkialle.
Tässä nyt olen ihmetellyt omaa vanhaa dynyn 4006 vahvaria ja katsotaanko saako siitä kalua. Taitaa olla parempi luovuttaa tältä vuodelta hommat