Itsellä lataa nissani 13,6-13,8v välillä,kun on kone lämminnyt.Kylmänä 14,2v.Meinasitko käydä tuurissa soittelemassa?Vai kerkiääkö valmiiksi siihen mennessä?
kannattaa muistaa että jos on boschin laturi + jännitteensäätäjä nii se on lämpökompensoitu. eli lataa lämpimällä vähemän ku kylmällä.
Mullaki on tuo lämpökompensoitu jännitteensäätäjä ja talvella lataili sen 14.5v-14.6v ja nyt kesällä latasi 13.9v-14.1v. ja tuo kuulemma pidentää akun/akkujen ikää. tiedä sitte.
volvofoorumilta tuli tähän vahvistus. eli lämpösäädin ja ulkoinen jännitesäädin pitäis olla tuossa.
kokoajan oppii uutta autosta, volvo on sarjassaan ensimmäinen mulla joten ei oo mitään käryä mimmoset säätimet on jne. sitä pitäis aina uuden auton ostaessa purkaa kone ja kasata ni tietäis mimmoset kilkkeet siellä on kiinni
JAKKE kirjoitti ...
Itsellä lataa nissani 13,6-13,8v välillä,kun on kone lämminnyt.Kylmänä 14,2v.Meinasitko käydä tuurissa soittelemassa?Vai kerkiääkö valmiiksi siihen mennessä?
en kerkiä. tolla crunchilla ei kehtaa lähtee soittelee, se on kaikinpuolin hanurista koko laitos maxbuumia ajatellen. tän kanssa menee vielä tovi ennenkuin on valmista.
autohifi jäi tänään vähäiseksi vaan päivän aiheena oli näin teet sen itse -ikkunantummennukset.
pari sekalaista rullaa bilteman halvinta tummennuskalvoa ja karvamaha ottivat yhteen. työkalut: teippiä suihkepullo jossa fairia sakset paperia varapäre kun päre palaa jokatapauksessa. kaveri, vaimo, naapuri tai joku jolla auttava pari käsiä. yksinkin onnistuu, mutta vaatii hermoja
en garde! touche!
saadaan tähän pappavolvoon vähän jotain näköä.
pimeeks ettei vehkeet nävy
hommahan lähtee siitä liikenteeseen, että kuvataan karvamahaa samalla, kun hierotaan kakkapaperia takaikkunaan.
pessään hyvin pahimmat pois sekä ulkoota, että sisältä.
2-4 tippaa fairia suihkupullolliseen, siten että tulee tota valkosta kuplaa akkunaan ja sormissa tuntuu neste liukkaalta,
alotetaan paketin tuhoaminen tästä
jatketaan tuohon suuntaan
sitten ympäri tuosta että pakkaus ei paina poisotettavaa rullaa, naarmut ja varsinkin taitokset on pahin vihollinen.
työkalut räjäytetään irti paketista
sopivan kokoiset työkalut, ei muuta tarvi. ehkä tuo lasta on aluksi liian jäykkä, sille kannattaa antaa hiustenkuivaajaa ja veulata käsissä että vähän oikenee.
rulla ulos paketista, teippi varovasti irti, koska jättää helposti jäljen, repii tai taittaa kalvoa
kalvo ei oo hirveen tummaa, tää on 80-90% tummentava, jälkeenpäin huomattu että värinä pronssi. piti laittaa kaikkiin akkunoihin mustaa, mut tuli aikoinas ostettua vahingossa paketillinen pronssin väristä ja paketillinen harmaata joka osottautuikin siniseksi. noh tekevälle sattuu :3 ja mulle aina.
kaksi teipinpalaa molemminpuolin kulmaa ja vedetään aukipäin, tarkistetaan kummalla puolella on liimapinta.
kas näin.
homma menee siten että valkoinen kalvo tulee mahaan päin, kun laitetaan kalvoa ulkopuolelle. jolloin kalvo tulee oikeinpäin kun suojakalvo irroitetaan.
sitten lisää mömmöä, tätä menee paljon, varsinkin kun on +30C, saa olla kokoaika ruikkimassa.
kalvo näinpäin, nyt valkoinen suojakelmu on itteä päin. kaikki rullat rullataan näin joten 90% varmuudella ilman teipinkattomista voi näin tehdä suoraan, itte kyl katon aina mitenkäpäin kalvo on, senmonennnen kerran oon just väärinpäin tehnyt valmiiksi.
pläts se siihen mömmömpäälle. pahimmat mattopuukolla pois reunoilta ettei tuuli pääse alle.
kumilistoja pitkin vielä kierros pois että alkaa sopimaan.
sitten vielä tarkemmin. mitä vanhempi auto sen tarkempi saa olla, nimittäin uusissa autoissa on mustat reunat ikkunoissa jotka antaa anteeksi todella paljon. vanhoissa autoissa ikkunat loppuvat tiivisteeseen ja kalvon pitää olla JUST jämpti
takaikkunassa on liki tuuman reunus joten ei hirveen paha tuu olemaan. vaikkakin takaikkuna on kaikkein kakkamaisin tehdä, sekun on kaareva lähes aina kahteen suuntaan, joten joutuu leikkaamaan ainakin kerran kalvon poikki.
tässäkin panssarivaunun "suorassa" takaikkunassa joutui yhden sauman tekemään.
lopulta noin sentin säteellä mustasta reunuksesta siipale pois
kas näiin.
sit aletaan hakemaan muotoa, ruikitaan märäks, voi irrotella ikkunasta ja märästellä ikkunan ja kalvon välinkin
isoimmat kuplat siloseks lastalla
villakinnas ja fööni ei ollu hiki, ei toki.
kinnas siksi että käsi klähmää kiinni kalvoon ja tekee taitoksia. kinnas liukuu ja saa hyvin silotettua ryppyjä. tässäkohtaa silotetaan kalvo takaikkunan muotoon, mutta bilteman kalvot ei nyt niin hurraahep hyviä ole että joutui siltikin tekemään yhden viillon.
kuplia ei saa pakottaa haluamasi suuntaan vaan ne pitää viedä kuplan haluamaan suuntaan, eli kalvo taipuu miten taipuu ja senmukaan vedellään. sain kaikki muut tasaiseksi, paitsi kaksi kuprua jotka silotin samalle korkeudelle, nyt kalvo raakasti poikki
semmonen maha :3
kalvot irti ja rullalle
sisälle, pestään ikkuna vielä kerran, sinne alle pääsee aina kakkaa joten turha olla liian tarkka
ES:n kakkapaperi ei ehkä kaikkein paras pyyhintäväline.
tarkistetaan kalvon puoli
avataan kalvoa ja ruiskitaan heti märäksi, jos tätä ei kastele niin pikku moka ja kalvo tarraa itseensä kiinni ja sen saa sit heittää jo roskiin.
levitetään akkunaan.
hupskeikkaa tuli liian iso kalvo, tätä sattuu
ujutetaan listan alle mahdollisimman pitkälle
pahimmat, isoimmat kuplat keskeltä levitetään reunoille päin
kalvo pitää olla litimärkä ettei lasta tee raitoja
vantus on todella kätevä kapistus tässäkin.
saksilla tässävaiheessa, jos nyt menee mattopuukolla leikkelee menee heti piloille
tulihan kalvoista molemmista liian iso, no tätä sattuu...
sitten raakasti AIVAN takalasinlämppärin raidan vierestä poikki, yli ei saa vetää voi vastus mennä poikki, eikä keskeltä että menee vielä vastuksen raidan piiloon. sitten ylimääräiset pois vaarooovasti.
loppusilottaminen käy sitten että pirusti vettä pintaan, kaveri menee ulkopuolelle osoittelemaan sormella ikkunaan missä on kupla js niitä silotetaan joko ylös tai sivulle, muttei minne sattuu. jos kuten takalasi kalvo on poikki niin levvitetään vain sivulle.
ihan viimeistelyn voi vetää kuivaimella ja lastalla, lämmitetään kalvoa ja varovasti pehmeellä lastalla reunoillepäin työnnetään pienimmätkin vesipisarat jotka ovat lämppärivastuksissa. täytyy olla varovainen ettei kalvo pääse venymään liikaa = ryppyjä tai lasta naarmuttaa.
sitten antaa seisoa joku 30min tain kalvottaa seuraavan ikkunan ja palaa takaisin ekaan ikkunaan tarkastamaan onko noussut uusia kuplia. pahimmat kuplat kantsii ihan verää mattopuukolla halki jos on reunalla ja painaa kiinni, ei hirmunätti tule mut paremman näköinen kun komea valkoinen kupru.
sivuikkunat menee sitten yhtenä kappaleena, samanlailla. mitä kauemmin muotoilee tarkasti ulkopuolelta sitä nopeempi se on sisällä laittaa. jos sisäpuolella rupee leikkelee, menee piloille nopeesti.
Tuulilasin yläreunaan vielä 20 senttiä korkee tummennus, kohtuu kokoset aluvanteet, pieni madallus, niin alkaa olemaan ulkonäkö hyvä vanhaan autoon Ei siis mitää älytöntä tuninki bling bling touhua umhaaa
On siinä ainakin ikkuna pinta-alaa mitä tummentaa mmh, eikös tuota kalvoa jäänyt vielä? Olisit mielenkiinnosta kokoillut tuon takalasin tummennusta kokonaisella kalvolla, kyllä se sulta luulis onnistuvan, ammattimiehen otteiltahan tuo asennus näytti Ei muutaku kunnolla vaan muotoa puhaltimella ja lätkästä paikoilleen, joo'o, itsellä ei kyl hermot kestäis, niinpä en octaviaan edes harkinnut laittaa itse kalvoja, vaan ladoin nipun rahaa tiskiin ja ulkoistin työt
[ Muokattu perjantai 10 kesäkuu 2011, 21:38 ] http://www.youtube.com/user/Domax1234 ------------------------------------------------------------------ 2010: Stock 4000w 132.2dB 2011: SM3 / PRO Stock 600W, 142,8 dB 2012: PRO Stock 2500w, 148,2 dB / Pro Stock 600w, 144,4 dB 2013: SM1 / PRO Stock 3500w, 151,0 dB 2014: SM2 / PRO Stock 1500w 149.4dB + Finaalien Demokisan voitto + Hienoin Stock asennus 2015: SM1 / PRO Stock 1500 150.3dB
takaa tarvis korottaa, pelkääjänpuolen ilmaiskari vuotaa ja takapää on pelkkien jousien varassa, noin 6-10cm liian matalalla siis vaikkei helposti erotakkaan. etupäähän rälläkällä kierros, ehkä kaks.
blingbling mitä autossa nyt jo on (kromit) häipyy, vain maskin kromireunus jää. maalipinta on laikukas paikkausten jäljiltä ni mielessä ois ihan tomutus ja uusi väri pintaan.
pari kuvaa pyörinyt mielessä minkä näköstä lähetään metsästää, esim tää:
tuulilasin yläreunaan tuli joku 7cm sininen kalvo, paljo mukavamman tuntuinen eikä oo niin hirmu iso että silmiin paistaa. jos takalasi on haastava, niin tuulilasi vast onkin, se on niin jumalattoman kaarella, et joutu kolmeen osaan pystyyn leikkelemään että tuli ees jokseenkin kattelemisen arvoinen.
jos ihan rehellisiä ollaan niin takalasi meni uusiksi, repes palasia pois otettaessa ja meni käpy nenään, revein molemmat kalvot hittoon ja tein uusiks muuten samalla lailla, mut pirusti pienempi, jätin joku 3mm pelivaraa ympäriltä ja revein sisäpuolelta listat pois.
samalla lailla rypyt keskelle vaakaan ja tarkkaan halki. sisäpuolelta katottuna onnistu loistavasti, mut ulkoota näkee jotain karvoja ja pieniä kikkareita joita lasiin on "sulanut" aikaa myöden. takakontin sivulaseissakin jotain pieniä mustia kikkareita jotka ei lähtenyt raapimallakaan, mitälie rälläkän kipinöitä osunut lasiin tjsp.
jos ois 3M:n kalvoja ni sais laakista taka-akkunan ne kestää ihan erilailla venyttämistä, nää bilteeman laadut on niin ja näin sekä pirun ohkasia et menee herkästi naarmuille/rikki. ei silti, kahdella paketilla jos ei mokaa saa koko volvon tummennettua... ikkunatkin 50cm korkeat ni menee kaks kympin pakettia koko auton tummentamiseen.
talli on nykyään taivasalla joten säiden armoilla ollaan. nyt on täytynyt rakentaa joka päivä, kun on ollut hyvät kelit.
ei ihan hirveesti kerinnyt tänään tuunailemaan ennenkuin sade alkoi, nytkun on pilvistä maa märkä ni onhan siellä tsiljoona hyttystä kahtellaan jos tänään saa vielä vähän aikaiseksi.
eli:
kaapeleiden vedot alkoi, hyvin mahtuu 6x 50neliöistä per puoli. kaikki laitetaan
mälläsin vahvariakin paikoilleen.
ei tunnu hyvältä toi liitos, maat makaa plussan kuparitangon päällä kenossa ja kaapelit joutuu vetämään vinoon, ehkä jos vahvarin laittaa alareunaan ja kääntää kuparit toisippäin.
eli hakee vielä paikkaansa. tonne pohjalle täytyy vetästä vaneri johon sitten vahvarit kiinnitetään. luukun kanteen tulee 4x 100mm tietokonetuulettimia puhaltamaan ulos. tai puolet sisään puolet ulos. vielä auki
päivä parani ja lämpeni entisestään ja päästiin takaisin paahteeseen duunailemaan.
rollasta jäänyt virtakaapeli oli auttamatta aivan liian lyhyt. joten sitä piti jatkaa. en ruvennut ostelemaan mitään puristusliitoshässäköitä enkä tokmannin akunkenkiä että saa jatkettua, vaan tinasin tylysti.
mä luotan ennemmin tohon tinaan, kun itse puristamiin liitoksiin.
karvat vaan ristiin
taputellaan tasaseks
sulatellaan tinaa aimokasa päälle ja poltetaan se säikeiden väliin.
lopuksi teipataan kateellisilta katseilta piiloon
lopulta pähkäilyn päätteeksi päädyttiin tähän ratkaisuun. maakaapelit menee sekä ali että yli plussan kuparitangon, kuparitanko on teipattu varmuuden maksimoimiseksi.
maapuoli kunnossa, kaksi 50 neliöistä koriin, keskellä oleva pieni keltainen apiko on etuakulta, siihen pitää tehdä vielä 2m 8mm2 kaapelia, jouduin jatkamaan kaiutinkaapelilla kunnei riittänyt kaapelin pituus. tää on siis suoraan eruakun navasta, taka-akun napaan.
pluskaapeli, alapuolelta ja reunoilta teipattuna.
etuakulta tulee latausvirta 50 neliön kaapelia pitkin tuohon alimpaan. se on se jatkopalan jatkopala.
akku kaapeloituna.
pirun siistin näköinen jos multa kysytään.
fiikus virtoihin, tuli huomattua tuommoinen kätsy valoefektikin.
wwwaaaauuu :3
etuakun lepojännite 12,29V
taka-akun lepojännite 12,72V
virrat päällä, auto sammuksissa takaakulla 12,54V
ja etuakulla 12,42V
eli taka-akku lataa etuakkua kun virrat lyyään päälle -> rele kytkee akut yhteen.
latausvirta 14.04V (28C varjossa)
taka-akulla 14.05V eli samoissa lukemissa mennään, varmaan noussut ton 0.01V kun kerkes lataamaan akkua muutaman sekunnin viedessäni kaapeleita taakse.
kaikutin on 4ohm Single Voice Coil.
sille annetaan 300w.
juu ja päättelen tehoja ilman amppeereita, en harrasta naapurien kiusaamista 50Hz:n siniaaltoa soittamalla. täytyy katsoa kohilleen sitten jossakin parkeering paikalla tai vasta seuraavan elementin kanssa.
vielä vähän imuria ja parit nippusiteet
kelpaa jo näytellä, ei oo enään niin räjähtänyt.
täytyy tuonne jotain kaapelikoteloita vedellä tai keksiä jotain kivaa
kontin sivulevy ei vielä mene paikoilleen
tämä saattaa olla syypää, tarvis metallia taas leikellä
taikka tämäkin saattaa olla syynä
noh, koloa vaneriin vain.
eikäse silti haittaa, kun nostaa rojut kyytiin niin näyttää kontti:
tältä.
näin tänään, huomenna tarvis bassonupille etsiä paikka, sekä taka-akun volttimittarille ja ja ja ja...
Siististihän ne vahvarit sinne meni Jokos pääsit volvon pelteä pärisyttämään ? http://www.youtube.com/user/Domax1234 ------------------------------------------------------------------ 2010: Stock 4000w 132.2dB 2011: SM3 / PRO Stock 600W, 142,8 dB 2012: PRO Stock 2500w, 148,2 dB / Pro Stock 600w, 144,4 dB 2013: SM1 / PRO Stock 3500w, 151,0 dB 2014: SM2 / PRO Stock 1500w 149.4dB + Finaalien Demokisan voitto + Hienoin Stock asennus 2015: SM1 / PRO Stock 1500 150.3dB