pirskatti, kun tarvii uuden yleismittarin tei täytyy taas kipaista hakemassa se fluke.
koitin mittailla alpinen särörajaa 200VAC -asteikolla... noh, jotain sain selville.
eli volume 30-31 on raja, 29->30 on puhtalla ja 30->31 menee hieman särölle.
sitten tuttuun tapaan volumet 31, vahvistimen subilähtöihin kaapelit ja jenkaa. jännite oli 19,7V... olin hetken et hmm! kanavasta pitäis tulla ulos 500w, kun on kaksi kanavaa sillattu. no sitten soittimen kimppuun räpläten ja takaisin vahvarin ja jenkaa vain kaikki tappiin, 19,4V. eli max säröllä tulee vajaa 100w. jes!
hain sitten pikkuhiljaa sitä tasoa missä ollaan puhtaalla, ettei ihsn hirveesti särötetä tota subia pikkuvahvarilla rikki, no raja tippui volume 20-21 ja jännitteet 19,7-20,5, eli puhtaalla ulos aavistuksen yli 100w kahdesta kanavasta.
oiskohan sittenkin pitänyt ostaa 4kanavaisena se fiikuksen, vaikkkakin se oli parikymppiä kalliimpi, noh oppia ikä kaikki.
kokeilin sit vielä etupään kaiuttimien säätöjä eli vain yhtä kanavaa, tästä ruuvit kaakkoon ja kajahti 16,7V ... ei tsiisus, 4x250w vahvarista tulee ulos puhtaalla 4x50w. "bileet!"
ei silti, oon aina etupäässä pitänyt vain 50w per kanava ja hyvin sillä on pärjätty. nyt tuo 4kan stealth saa pysyä, varaa ei oo vaihdella enään.
nyt vain suunnittelemaan mitä taakse tarvii ostella... akulle on jo maadotusjohtoja yms, mutta metrin kaks piuhaa että saa akulle latausvirran, rele väliin.
samalla otin fiikuksen kontista ja yllätyksekseni huomasin että siinähän tuli mukana tuo bassontasosäädin etupäähän! ojoj!
Onpa mukava seurata hyvin dokumentoitua projektia. Tuon diskantin varmaan pystyy oikaisemaan pölynimurilla, ellet ole jo oikaissutkin? Allekirjoitus poistettu, ei kauppiasjäsen.
mikäs sen komiampaa 30 asteen helteessä paiskia auton kimpussa!
diskantti oli siis tämännäköinen, vrcf.fi foorumilta ja kuten Wilz tuossa ehdotti että imurilla kupu takaisin kuulosti senverran hassulta idealta että se voisi jopa toimia.
2000w LG virtoihin ja kokeilemaan
tässävaiheessa oli semmonen "toivottavasti kukaan ei nää mitä mä duunailen" "imuroin kaiuttimia" öööö
se ei kuitenkaan toiminut. imurin putki sinkoili kuin kohtauksen saaneena ja kupu pysyi samalaisena... sitten kokeiltiin jotain aivan muuta
pala teippiä, rullalle.
tuupattiin dissun kehikon sisään
tuputettiin korvatopsilla kiinni kalvoon
kiinni reunasta ja nypytettiin pois, ei riuhtastu eikä vedetty tasasesti vaan nypytettiin. jos vedit tasasesti kalvo poplahti takaisin, mut nypyttämällä se suoristui.
muutama monttu siihen vielä jäi, mutta overall ei ole enään lintassa.
sitten siirryttiin laturin kaapelin uusimiseen. latausjännite on ihan kateissa, 14.05V on latausjännite, vaikka sen pitäsisi saada antamaan liki 14.50V isompi letku vain kylkeen normi piuhan paikkaan.
vanha kaapelikin oli melko miehekästä mut nyt on kunnon kaapelia
alapuolelta vedeltiin mahdollisimman monella nippusiteellä kiinni ettei pääse liikkumaan tuohon pylpyrään.
yläpuolelta releestä puuttuu vielä kuva, mutta lisäilen sen tänään jossakinvaiheessa.
lopuksi vielä haettiin säilöstä tuttu ja turvallinen taka-akku
kjeh kjeh!
ei pitäis ähky loppua kesken! akun lepojännite oli 12,75V noin kuukauden seisomisen jälkeen, eli aika hyvä kuitenkin akku ei varmaan ollut ihan tappiin asti ladattu kun säilöön pistettiin, sillä siitä soiteltiin meiä häissä rokkivehkeitä kymmenisen tuntia, oli kuitenkin laturinpäässä kiinni kokoajan.
eikö tossa óle ulkoin jännitteen säädin,sit motonet hakee se joka lataa eniten..sisäiseenklin saa eri versiot..niin sanottu taksi malli 15,2v Team Apina - Timo
täytyy pitää mielessä sillä näillä lämpötiloilla latausjännite on suoraan laturin mutterista 13.75V että ollaan ihan hukassa, tai sitten tuo etuakku alkaa olemaan finaalissa.
siinä on nyt erotusrele mallia motonet. 70A kesto. pikkasen pientä lakua tuo releelle menevä kaapeli, mutta eiköhän se riitä, kuitenkin sen tehtävänä on vain ladata taka-akkua. sulakkeenkin vois tiputtaa alle 70A ettei sula tuo motti, jos kipinä käy.
akun paikkaa sommittelin.
komiasti se mahtui. täytyy vain miettiä mitenkä sen saa kiinni ettei pääse hyppimään itsekseen.
piuhoilla ei oo enään pitkä matka, luultavasti pätkitään sitten joskus, mutta nyt budjetin huutaessa tyhjyyttään vedetään pitkillä johdoilla kunnei ole ees niihin rengasliittimiin ylimääräistä
toinen akun maadotus menee kuormalenkin kanssa kiinni
toinen menee tähän peltiin, alapuolelle, läpipultilla.
nyt miettimään mihkä reikää aletaan porailemaan että saahaan kaapelit helposti vedeltyä.
etuakulta tulevat johdot on jämptisti 1,5m lyhyet. luulen että joutuu yhden kaapelin molemmista plus ja miinuskaapeleista uhraamaan että saa etuakun kaapelit kiinni taka-akkuun.
kannattaa muistaa että jos on boschin laturi + jännitteensäätäjä nii se on lämpökompensoitu. eli lataa lämpimällä vähemän ku kylmällä.
Mullaki on tuo lämpökompensoitu jännitteensäätäjä ja talvella lataili sen 14.5v-14.6v ja nyt kesällä latasi 13.9v-14.1v. ja tuo kuulemma pidentää akun/akkujen ikää. tiedä sitte. 2012 stock sedan 600w 140.7db
Itelläkin kävi mielessä tuo lämpötilan mukaan säätyvä säädin. En tiiä sit onko volvossa sellaista. Voithan testata pihtiampeerimittarilla mitä sillä kulkee? Itsellä latailee kans näillä helteillä 13.9v-14+, mut auta armias kun laitaa ilmaisoinnin päälle ja kun tupla flektit hurisee niin jo alkaa jänöt tippumaan. Mutta eipä tuo oo popittelua haitannut
Edit. Kivasti on muuten projekti edistynyt
[ Muokattu torstai 09 kesäkuu 2011, 20:44 ] http://www.youtube.com/user/Domax1234 ------------------------------------------------------------------ 2010: Stock 4000w 132.2dB 2011: SM3 / PRO Stock 600W, 142,8 dB 2012: PRO Stock 2500w, 148,2 dB / Pro Stock 600w, 144,4 dB 2013: SM1 / PRO Stock 3500w, 151,0 dB 2014: SM2 / PRO Stock 1500w 149.4dB + Finaalien Demokisan voitto + Hienoin Stock asennus 2015: SM1 / PRO Stock 1500 150.3dB