Pösössä on kyllä suhteellisen pieni kantavuus, esim Passatissa noin 640 kg (638 kg). (115kg enemmmän) Tosin Passatti on farkku eikä 7-hengen auto. Eikä Pösön kantavuutta taida saada lisättyä katsastusasemalla punnitsemalla, vaikka vaihtaisi vanteita/alustaa, poistaisi istuimia, (huijaamalla bensamittarin näyttämään täyttä vaikka tankki olisi tyhjä) Eikä pakettiautoksi muuttaminen taida tässä tapauksessa tulla kyseeseen, koska auto ja käyttö on mitä on. Tällöin voisi poistaa muuta kuormaa pois ja korvata sen poppien painolla. Koteloa on vaikea kyllä tehdä tuolla 50 kilolla, vaikka valitsisi koivuvanerin sijasta kuusivaneria. Painoeroa vajaa 40%. Ja ison kotelon levyt painaa kuusestakin noin 60-70kg. (24mm kuusi, noin 5 m2 levyä) Keksisiköhän joku jonkinlaisen kennorakenteen jolla saisi kevyemmän mutta jäykemmän rakenteen? Ohuempi levy jäykistettynä vetotangoin? Entäs esim. akustomuutos? Saisiko sieltä painoa muuhun käyttöön? Osien kevennys menee pilkun halkomiseksi, mutta olisiko mahdollista?
Toista autoa rakentaessa voisi valita jonkun muun auton, jossa olisi isompi kantavuus (Mondeo, Mersu, Volkkari, Citikka). Ja tämä olisi farmari, jolloin painonjakaumaakin akseleille saisi käytettyä hyödyksi. Tällä autolla kun ajaisi siirtokilvin, niin kenties säästäisi vakuutuksissa ja käyttöveroissa. Mutta vaatii kyllä paikan säilyttää.
Monta vaikeaa asiaa pohdittavana. Hyvin olet asiaa pohtinut ja ottanut asiaan turvallisen kannan. Hattua nostan. Joku muu voisi kommentoida että mitä noista välittämään.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Akkuja paha vaihtaa kevyempiin jos mielii soittaa neljää subilankkua sekä 2 x 1000w AB päätettä.
Tarkoitus on kelien lämmetessä poistaa kaikki vaimennus takakontista missä se on ihan turhaa, sekä etuovista ja punnita ne. Tämän jälkeen liimataan 6mm alumiini lattaa noiden mattojen tilalle koska se on jäykempää ja kevyempää kuin tuo bitumikasa mitä ovissa ja muualla on.
Hyviä neuvoja tullut, mutta mitä saavutettavaa enää on kun SuomenMestaruus jo löytyy? Ajatuksena on kesällä kierrellä autolla kisoissa, vaikka vaan demottamassa ja katsomassa kisoja. Luultavasti Hifipuoli vaan fiksataan kuosiin ja pieniä parannuksia tulee, tarkoitus on tehdä autosta miellyttävä myös muilta osa-alueilta kun hifit riittää omaan käyttöön. 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
SE:t nollautuu jokavuosi mutta SM1 ei. Ehkä 155 kuulostaa vähältä verrattuna Tonin tulokseen mutta jokainen voi katsoa kuin monta tuon luvun soittanutta löytyy MB historiassa.
Kyllä uuden kotelon voi tehdä, mutta mitä hyötyä jos sitä ei voi suurentaa eikä vahvistaa yhtää sen enempää? Erilaista symmetriaa ei saa tehtyä noilla bassoilla, eikä myöskään 9x12" setillä vaan portit on jokatapauksessa siellä missä nytkin. 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Jaahas. Tarpeeksi kun roikkuu puhelimessa niin eipä aikaakaan kuin taas suunnitelmat muuttuivat.
Pimeisiin parkkipaikka miiteihin saatiin uutta ilmettä.
Sitten se mitä tullut paripäivää pohdittua, mietittyä ja usemman tunnin puhelimessa olon jälkeen, seinä uusiksi ja bassot myös Pikkasen hurjaa kun setti oli omasta mielestä valmis niin sitten muut houkuttelevat jatkamaan. Mukava lajihan tämä on ja jospa noi uudet elementit saisi itseenikin uutta virtaa kun samoilla on soitettu kohta 5 vuotta.
Elikkä luokaksi valikoitui tuo "ei niin monsteri" Stock HC4000w ja kalustoksi 8kpl XTR 12" D2 ja kahdella D4s päätteellä saadaan justiin sopivasti luokkatehoja.
Tässä tämä layout: Tuossa siis nuo [ X ] laatikot on portteja, yhteensä 4 x 450cm2 portteja ja nuo alaportit tulee uutena mukaan. Viriksi tulossa +40 ja katukäytössähän nuo alaportit jää takapenkkien ja seinän väliseen tilaan jolloin viri laskee katukäyttöön sopivaksi.
4x18" setin käppyrä (punainen) vs. uusien 8x12" (sininen). Eihän noi näytä niin matalalle menevän "kisa-asetuksilla" mutta lujaa soiva on aina lujaa soiva. Ovet auki viri tippuu kuitenkin niin eiköhän demottaessa jotain kuulu.
Tulipa tänään haettua eka "erä" bassoja että pääsee hommassa vauhtiin ja seinän tekoon, tosin ensin edellisen purkaminen. Koteloon tulee siis uusi etulevy portteineen, muu pysyy samana. Lähtökohtana on tarkoitus selvittää että kuinka "huono" tuo kotelo oikeasti on..
Tästä taas pystypäin kohti uutta ja tuntematonta. Nähdään siis kaudella 2015!!!
Edit. Käppyrä jäi pois.
[ Muokattu lauantai 10 tammikuu 2015, 21:04 ] 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Ööh.. Voiskohan tähän sanoa, että mitä minä sanoin.. Hättäilemällä ei tuu kun sutta. Nyt kun sinulla on lähtemässä kotelon etulevy pois, niin katseleppa sillä silmällä sitä loppukoteloa, että voiko sitä keventää mutta jäykistää samalla. Saako helposti lisättyä vetotankoja, jotka ottaa vastaan myös puristusta. Ja niiden ylimääräisten vaimennusmateriaalien vaihtaminen toiseen. Kyllä se siitä. Päivityksiä ja ajatuksia odotellessa. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Nyt olisi etulevy jyrsittynä. Taidan kopioida Tonin Passatin tuennat ainakin osan siitä kun en parempaa itse keksi.
Levy on kuvassa täysin työstön jäljiltä, materiaalina 30mm koivuvaneri.
Kohtahan se selviää soiko äxteeärrät mihinkään.. Seuraavaksi päätteet ja bassot pois jotta pääsee vanhat tuennat ja etulevyn irroittamaan. 😊 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Hyvältä näyttää! Koivuuko se levy olikin Toho muuten tarviikin tukia. Jos tulee kierretangot niin kannattee kiristää tiukkaan mut tarkasti ettei levystä tuu kiero ja ettei levy ala hajoilemaan http://www.youtube.com/user/Domax1234 ------------------------------------------------------------------ 2010: Stock 4000w 132.2dB 2011: SM3 / PRO Stock 600W, 142,8 dB 2012: PRO Stock 2500w, 148,2 dB / Pro Stock 600w, 144,4 dB 2013: SM1 / PRO Stock 3500w, 151,0 dB 2014: SM2 / PRO Stock 1500w 149.4dB + Finaalien Demokisan voitto + Hienoin Stock asennus 2015: SM1 / PRO Stock 1500 150.3dB
Olisiko käytössä hitsauskonetta? Laittaisi levyn paikoilleen,putket sisälle ja teräslaipat väliin. Pikkutäpillä laipat kiinni ja sitten ulkona kunnon sauman hitsaus ja viimeistely. Laippoihin reiät ja läpipultilla kiinnitys. Samalla sitten tekee hyvän tukiristikon sinne kotelon sisälle kun noita tukia hitsailee valmiiksi. Saa katon, sivuseinät ja etulevyn samaan nippuun. Jos käyttöön tulee pelkkä kierretanko, niin laita sinne kotelon sisäpuolelle aina määrämittainen putki. Tuo putki ottaa sitä puristusta vastaan etkä kiristä etulevyä rikki.
Se putki jota minä käytin kotelossa maksoi noin 4e/jm eli edullisempaa kuin paksu kierretanko, mutta on hiukan työläämpi. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus