Voipi olla kissanpäivät tulossa Asiasta on nyt aikansa väännetty kättä ja alkaisi olla aika valmista aloittaa laitteen kehitystyö. Toimittavat mallikappaleen testeihin ennen suurempaa tuotantoa. Eli jos sieltä syntyy käytännöllinen kapine niin varmastikin kesäksi meillä hyllyssä.
Kyseessä siis pihtiperiaatteella toimiva mittari, joka osaa ilmoittaa ainakin tehon ja virran napin painalluksella. Jännitettä vielä mietitään. Hintakin pysyy vielä luvatuissa lukemissa. Kaikki irti autostereoista!
Noniin onhan tässä jo tovi vierähtänytkin, mutta voin kertoa, että maanantaina pitäisi saapua demokappale kyseisestä virta-/tehomittarista omiin testeihimme.
Eli kyseessä tulee olemaan 2 in 1 mittari(virta ja teho), koska 3 in 1(virta, teho ja jännite) olisi tullut valmistuskustannuksiltaan niin kalliiksi, että myyntihintaakin olisi jouduttu nostamaan mielestämme liikaa, jotta laite olisi vielä saatu pidettyä ns. jokapojan leluna.
Laitteen valmistusprosessi hieman pitkittyi valmistajan painittua erään mittaustarkkuuteen liittyvän ongelman parissa, mutta se saatiin ratkaistua uudenlaisella pihdillä.
Kyseinen mittari tullaan näkemään lähitulevaisuudessa myös tiukassa testissä Autosound-lehdessä.
Aivan heti näitä ei ikävä kyllä löydy vielä verkkokauppamme hyllyltä, mutta nyt asia on jo edennyt niin pitkälle, että sekin alkukesäinen päivä vielä koittaa Kaikki irti autostereoista!
Hieman venähti tämäkin juttu tuon tulivuorieposodin takia, kun mallikappaleen tulossa kesti ja kesti. No nyt se on saapunut ja pakettia availlessani voin sanoa että hieman jännitti, mutta lopputulos on magea ja vakuuttava! Alla olevasta linkistä näkee aika paljon oleellista.
Pihti on aukeavaa mallia, joten asennus jo valmiiseen järjestelmään on helpoa kuin heinänteko.
Pienet pallukat mittarinäytön oikeassa laidassa ovat oikeasti mustia eivätkä erotu. Valo heijastuu kuvauskohteesta siten, että erottuvat kuvassa. Pallukoiden tarkoitus on ilmoittaa kumpi toiminto, virran vai tehon ilmoitus, on käytössä. Toiseen syttyy pieni A kirjain ja toiseen kW kirjaimet riippuen käytössä olevasta toiminnosta.
[ Muokattu maanantai 26 huhtikuu 2010, 16:18 ] Kaikki irti autostereoista!
Hyvältä näyttää mittari mutta toivon ettö tossa olisi jo liittimet tinattu valmiiksi koska on todella ahdas tuo jännitemittarin tinaus homma muuten oli hyvä tuo pelkkä jännitemittari minkä ostin.... Kaikki alle 35hz on turhaa
2012 Sm 4 2013 Sm 2 2014 muutama osakilpailu voitto 2015 välivuosi/käsileikkaus
Kuvan vasemmasta yläkulmasta näkee kuinka johdotukset tulevat mittarin taakse. Nuo johdot ja liittimet kuuluvat pakettiin ihan valmiiksi toisiinsa liitettyinä. Ainoa työllistävä homma on keksiä mittarille paras sijainti kojelaudalta Kaikki irti autostereoista!
Nyt on ensimmäinen täysi testipäivä takana mittarin parissa auto-olosuhteissa.
Testausalustana toimi oma autoni, Renault Megane, jossa on kiinni muun muassa Rockford Fosgaten päätteet T40001bd ja T15004. Joista ensimmäinen tarjoilee mittausraportin mukaan n. 4800W rms. 1Ohm ja jälkimmäinen 4 x 320W rms. 4 Ohm.
Lisäksi löytyy DLS A3, mutta testailuissa mittarin pihtiosa oli asetettu ainoastaan T40001bd:lle menevän virtakaapelin ympärille.
Kyseisen päätteen "tyhjäkäynti" virta tuppaa olemaan niinkin hurja kuin 10A. Tämä testattiin myös toisella pihtivirtamittarilla, joten aivan pienimpiä virtoja ei mittarin näytöllä nähty missään vaiheessa laitteiston ollessa päällä. Laitteistossa oli myös ns. kuuntelusäädöt koko päivän eli ei lähdetty hakemaan mitään aivan maksimaalisia tuloksia minkään suhteen. Subipäätteen alipäästö oli 40Hz 24dB/oct ja mittauksia tehtiin moneen otteeseen 50Hz siniaallolla ei siis ehkä aivan kaikista loogisin testimetodi, mutta tällä systeemillä toimittiin tänään ja ensi kerralla kokeillaan jotain muuta.
Sitten testituloksista. Rokkarin virransyönti toimii selkesti jotenkin niin, että tyhjäkäyntivirta on varsin suuri ja vaikka volyymiä nostaisi hieman, ei virrankulutus kuitenkaan kasva ennenkuin sitä ääntä on riittävästi ja sen jälkeen alkaa tasainen virrankasvu. Sitten kun ylitetään tietty piste alkaa virta kasvamaan exponentiaalisesti, mikä johtunee luonnollisesti siitä, että tehojakin on jo käytössä kilowatteja. Tämänpäiväisissä testeissä suurin virrankulutus oli n. 250A. Tämä lukema siis saatiin mittarin näytölle, kuten myös rinnalla olleen vertailupihtimittarin näytölle.
Itse kuitenkin lämpesin ehkä hieman enemmän teholukemien töllistelylle Oli ihan hauskaa katsella kun luvut keikkuivat pitkälti parin kilowatin paremmalla puolen. Tehoasetuksella suurin tämän päiväinen lukema oli n. 3,50kW. Musiikkia kuunnellessa huippuarvot luonnollisesti saatiin biisien bassokohdissa. Eli lukema mittarin näytöllä vaihtelee suht tiuhaan kovilla volyymeillä kuunneltaessa, mutta sen vaihtelua on kuitenkin helppo ja suht mielekäs seurata.
ps. testialustan, eli autoni kakkosakkuna toimiva vartan akku alkoi testin tuoksinassa kyykkäämään todella rajusti ja sen takia tuloksissa ei päästy aivan niihin kuin olisi ollut mahdollista.
Huomattiin myös, että pihtiä ei tule sijoittaa aivan vahvistimeen/vahvistimiin kiinni, koska se otti ainakin omista Rokkarin päätteistäni häiriötä(ilmeisesti sen verran vahvaa sähkömagnetismia ympäristössä). Mutta jo 20cm etäisyydellä häiriöitä ei ollut havaittavissa. DLS A3 pääte ei aiheuttanut häiriöitä missään tilanteessa, joten se saattaa olla täysin vahvistinkohtaista, tai sitten suuret D-luokkalaiset hehkuvat jotain epätavallista ympärilleen.
Samaten kokeiltiin huvikseen heilutella pihtiä subbarien läheisyydessä ja niiden magneetista sai myös suht rajut häiriöt aikaiseksi, mikä oli kyllä odotettavissakin, mutta pihtiä ei siis kannata sijoittaa subikoteloonkaan
Päädyimme ratkaisuun, että pihdin otollisin sijoituskohde voisi olla heti virtakaapelin tulipellin läpiviennin jälkeen auton sisätilassa. Moni muukin paikka toimii, mutta tuo on ainakin yksi hyvä vaihtoehto.
Onko kysyttävää tai mietityttääkö joku seikka mitä en ehkä keksinyt mainita? Vastailen parhaani mukaan mikäli tulee kysymyksiä. Kaikki irti autostereoista!