Kokeileppa tehdä suljettu pämppäri siten, että laitat levyn kotelon etureunaan. Suurennat ja pidennät sen verran tuota porttia, että se tulee kansi-ja pohjalevyyn asti ja riittää takakotelosta kabiiniin asti. Elementeille jää siis vain nuo lokerot portin molemmin puolin. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Nyt tuli kyllä niin jännä idea hartsalta, että pakko on testata. Portti suurenikin valmiiksi lattiasta kattoon niin tuossa ei mene kauaa toteuttaa. Mitenköhän toimii xtr suljetussa? Tuon etulevyn siirtyminen kontin aukon suulle nostaakin mukavasti auton piikkiä, joka voisi avustaa korkeiden toistossa.
Aukko suurennettu. Portin pituus on tällä hetkellä 40cm ja pinta-alaa 455cm^2. Täytyy laskea tilavuudet ja miettiä tuota refleksikammion viritystä.
[ Muokattu maanantai 02 lokakuu 2017, 08:15 ]
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Laske joku 47-50hz viriksi. Kansi ja pohja pudottaa viriä lasketusta. Saat heposti hyvät muodot porttiin, kun molemmat päät tulee levyn kanssa samaan tasoon. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Jos haluan suljettuihin kammioihin tilavuudeksi min. 30L(per kammio), pystyn virittämään refleksikammion korkeimmillaan 47,3hz, joka laskee sen 3.5hz kotelon ansiosta. Haluaisin todellisen virityksen sinne 46-47 kohdille, mutta täytyy sitten laskea joko refleksinkammion taikka suljettujen kammioiden kokoa. Winsd:llä simuloituna pelkkänä refleksikotelona pitäisi nykyisen kotelon toistaa 50hz+ kaistaa paremmalla paineella, kuin 4th orderissa.
Kammioiden mitat:
Suljetut(sisämitat): K 352mm L 362mm S 259mm(28cm pitkällä portilla, joka tulee etulevyn takaseinämään asti) = 33L Refleksi(sisämitat): K 352mm L 906mm S 458mm = 146L - Subien tilavuus
Nostin refleksin todellista viriä 37-40 ja keskiarvo nousi sen 0.15db ja raita vaihtui 35-->41. Piikki nousi 1db ja menee jo yli 142.
Vieläkin vähän kummastuttaa miten vanha laitteisto sai parhaan keskiarvon 34 virillä. Taisi olla tämä meilläpäin tunnettu sankari Vaimennusmattomies käyny autossani vaimentamassa korkeat veke.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Mittauslämpötila siinä 10 asteen kohdilla pihalla. Autoon olen iskenut pariksi minuutiksi puhaltimet lämmittämään autoa ennen vetoja. Voisihan nuo lämpötilatkin mittailla ja pyrkiä saamaan sinne 20 asteen kohdille, kun kisakeleillä jossain siinä pyöritään. Kotelon tuunauksessa olen "varautunut" virin nousuun hertsillä taikka parilla. Nämä ratkaisut eivät kyllä tule kesää näkemään sillä jos ei mene vanhan enkan yli (141.8) niin purkuun.
Täytyypä hankkiutua eroon noista rinkuloista, jos vuotavat. Täysillä soittaessa ei ainakaan elementtien reunoilta kuulu suhinaa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Saa meikäkäisen rakenteluihin ottaa kantaa. Meikäläinen voi olla vaikka se varoittava esimerkki, miten ei edetä boomi autoa rakentaessa. Täytyy vain tehdä tarpeeksi monta kertaa väärin niin alkaa oppimaan ja edistymään. Hyvin olet Kotka meikääkin pyrkinyt avustamaan, mutta usein en ole niin tehnyt kuin on neuvottu. Ajatus juoksee niin ettei järki pysy perässä.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Jos lämpötilamuutos on vaikka se 10 astetta, niin olisko karkea arvio että soittoraita tippuu ainakin yhden alaspäin. Voi olla settikohtaista, mutta moni on saattanut mennä tekemään isoja muutoksia viileässä esim. finaaleita ennen. Jos itselläni olisi mahdollista niin ottaisin rakentelulämpötilaksi 25.
Vaikka moni kysyy ja ihmettelee että miksi ei saa tarkkoja neuvoja, niin lienet huomannut että ei niitä kuitenkaan ole. Joku voi saada selkeät neuvot ja sitten luku on mitä on, sitten haukutaan neuvoja alimpaan suohon. Jotain ohjeita ehkä saa, mutta nekin on osattava itse mitata ja pohtia. Edes kaksi samanlaista autoa ei välttämättä toimi samoilla ohjeilla. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Raita 35. Naksu piti pistää lisää radiosta, että saatiin jänöt 30v kohdille.
Virin pitäisi olla teoriassa 49hz refleksikammiossa ja 3hz laskee kotelon lattian ja katon ansiosta. Silti piikki on 44-46hz ja aivan liian matalalla. Piti saada tuo piikki 50hz kohdille. Suljettujen tilavuus per elementti on 27L. Soundi on loistava. Nyt sitten 4th orderista takas refleksiksi, mitataan kotelon pienennyksen vaikutus luvussa ja puretaan koko roska veke.
[ Muokattu tiistai 10 lokakuu 2017, 12:58 ]
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari