Kyllä mun mielestä koko laatikon saa unohtaa, autoissa on rakenteellisia eroja, esim. Peugeot 406:sen hattuhyllyssä on iso patti keskellä alaspäin takaturvavyön kelan takia. Jos siitä välistä pitää kans jonkun laatikon mahtua, niin pösöön pitää tehdä ihan älyttömän matala loota ja se on sitten yhtätyhjän kanssa. Hattuhyllyä en poista, koska käyttöauto eli todellinen stock sedan.
Jos sedanin rakentaja lähtee sillä ajatuksella liikenteeseen, että kotelolla ei edes yritetä tukkia auton etuosan ja takaosan välistä aluetta umpeen, niin on jo aika turvallisella puolella. Tuo laatikko hakee vielä muotoaan, mutta voitaneen olettaa sen olevan vaikka tietyn kokoinen pallo. Tämän pallon koko voisi sitten riippua siitä, että monenko eri sivun kautta se saataisiin vietyä kotelon "ohi" auton takaluukusta ohjaamon puolelle. Esim. pienempi pallo (esim tennispallo) olisi riittävä, jos se menee kolmelta sivulta takaluukusta ohjaamoon. Pallo olisi hiukan isompi, jos menee vain kahdelta sivulta ja isoin jos menee yhdeltä sivulta. Tämä selkeä rako rakenteiden ympärillä muotoutuu ajan kanssa sellaiseksi että sedanirakentelutyyli on selkeä kotelo takakontissa. "akustisesti eristetty" määritelmä kun ei vain kaikille riitä ja joku saattoi lähteä hakemaan sitä viimeistäkin senttiä joka riittää ja kaiken lisäksi mietti senkin raon tiivistämistä jollain tiivisteellä. Mutta jos itsestäsi näyttää että siellä ei ole yritetty tiivistellä (erotella) takakonttia ohjaamosta, niin luulen katsurin ymmärtävän sen sedaniksi. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
kyllä tälläset sääntö hommat pitäs olla ja mietittynä loppuun ennen ku kausi alkaa et on kisaajilla mahdollisuus edes rakentaa autonsa kisakuntoon.. kaikki ku ei halua samanlaista koteloo autoonsa vaan yrittää jotain erillaista ja sitte tulee tälläsiä rajottavia sääntöjä joita e oo mietitty sen pitemmälle ku et tällänen ehkä ja noin kokonen palikka tai pallo tai seuraavaks se on varmaan jo kolmio pitä sopia.. yritäppä siinä sitte tehdä jotaki uutta edes testimieles ku ei edes sääntökomitea tiedä et millasta h*lvetin palikkaa sieltä pitää saada mihinkäki.... paree vissiin kusiirtyy muihin kisaformaatteihin missä ei jatkuvasti yritetä vaan hankaloittaa rakentelua... TeaM AD/HD tiimipäällikkö Skoda Favorit Pickup 4th order Bandbass Blowthrough...
Pro, Stock 400w SM3 2011@141,8dB 2014 SM2 unl 9000(147,8) vitsillä mentiin Sitte soi tarpeeks lujaa ku kyytiläisiltä pärähtää basson lyödes kuset ja paskat housuun!
Sais pikku hiljaa tulla vastaus tohon tietäs mitä saa tehdä.Minusta sedan pitäisi pysyä sedanina ei leikellä mitään pois mut vanhat kilpa autot leikelty melkein kaikki mitä säännön puitteissa voi sahata pois. Eikös ois selvintä ihan ois vaikka 8cn isompiin pintoihin kotelosta minimi, eikä oteta mittaan pienempiä patteja Kuhan ei ota kiinni koteloon ja subbariin. Eikä mitään tiivisteitä väliin ja kotelo kiinni lattiaan, ettei pyöri pitkin kontia.
[ Muokattu sunnuntai 14 toukokuu 2017, 10:52 ] 2013 Semi unl 3500 150.7 dB , Suomenennätys 150,7 dB
2014 Sm 2. Pro SemiUNL 3500. 1 Demo voitto.
2015 Sm 1. Pro SemiUNL 3500. 2 Demo voittoa. Suomenennätys 153.62 dB
2016 Sm 2. Pro SemiUNL 5500. 5 Demo voittoa ja Finaalissa demo kisa Big Bous 1. SemiUnl MaxBoom marathon 1.
2017 Sm 1 Pro, Unlimited 9000W. 5 Demo voittoa ja Finaalissa demo kisa Big Bous 1 Suomenennätys 156.4 dB
Mielestäni moni yrittää tuohon sedaniin takertua vähän liikaakin. Toisaalta onhan säännössä tulkinnan varaa, mutta jos sedania rakentaa perinteiseen tyyliin niin mitään ongelmia ei tule. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Ottakaapa vaikka 3 kpl 8 cm (halkaisija) styroxpalloja ja kuljettakaa sellaiset ohjaamosta takaluukun puolelle, kotelon ohitse, eri reittiä. Kun ne menee sinne hajoamatta, niin teillä on sedan auto sedan luokkaan. Selvä sedani on selkeä 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
eli mikin sedan ei oo sääntöjen mukanen ku et saa ku yhtä reittiä tuollasen pallon kuljetettua ja se on kotelon päältä? koittakaa ny hemmetti päättä et minkä muotonen ja kokonen se palikka pitää olla ja tarkka määritys et mistä sen pitää sopia menemään... eihän täs touhus oo mitään järkee enää.. eka on NOIN kaljalaatikon kokonen(joita on muuten aika montaa eri kokoa) sitte kolmio ja nyt puhutaan jo pallosta. onko se seuraavas tekstis sitte jo muuttunu niin et sinne pitää mahtuu golfmailla bägi ja jääkiekkovarusteet yhtä aikaa vai keksittekö jotaki muuta kivaa mikä estää monen sedanin osallistumisen kokonaan koska sinne helkutin takaluukkuun ei vaan saa koteloa mahtumaan jos ei käytä koko takaluukkua hyödykseen? on tää kyllä ihme touhua sanon minä... julkaskaa ny edes se palikka mikä se pitää olla niin voi kisatakki... vaikka mulla on jo pohjatulos soitettu heitto setillä joka ei tosiaankaan tuonne oo jäämäs niin seuraavaan kisaan osallsitun vasta ku ootte keksiny et mikä pitää sopia ja minkä kautta.. tosin ennen sitä kerkee jo kaikki kisat ja varmaan finaaliki olemaan ennen ku siihe kykenette... ja kyllä menee hermot teijän ihmettelyyn. ei ny he¤%tti luulis olevan niin vaikeeta tuollasta asiaa päättää? TeaM AD/HD tiimipäällikkö Skoda Favorit Pickup 4th order Bandbass Blowthrough...
Pro, Stock 400w SM3 2011@141,8dB 2014 SM2 unl 9000(147,8) vitsillä mentiin Sitte soi tarpeeks lujaa ku kyytiläisiltä pärähtää basson lyödes kuset ja paskat housuun!
No entäs jos rakennat ihan sedanin etkä yritä kikkailla joilain sentin tiivistettävillä raoilla ja kysele että onko tarpeeksi auki. Tai tee se konttiseinä umpeen ja soita riittävän kovaa stockin puolella.
Jos omasta mielestä on oikea sedan, niin katsastajakin saattaa olla samaa mieltä.
Mikki saa menemään ne kolme palloa siitä kotelon päältä rinnakkain (eli siinä on kotelon yläosa riittävästi auki), elementtien ja hattuhyllyn välistä. Siinä on siis vähintään 3 kertaa tuo 8cm pallon tila kotelon päällä, koska pallojen pitää mennä eri reittiä.
Puhutko vain omasta ongelmasta, vai kaikkien sedanistien puolesta, sillä hirveän paljon epäselvyyttä ei topicciin ole ilmaantunut. Kuten huomaat, niin yhden sedanistin toiveesta (vaatimuksesta) sitä selkeää sääntöä yritetään tehdä, koska se yksi ei luota katsastukseen. Siinä vaiheessa sen yhden olisi järkevämpi keskittyä rakentamaan lukua, tai muuten puuttua tilanteeseen selvillä ehdotuksilla. Pidän sääntöjä erittäin onnistuneena, jos ei löydetä kuin yksi asia mistä saadaan epäselvyyttä aikaiseksi.
Sanotaanko vielä noita muita ajatuksia todeta tuo sedan sedaniksi, joita on mietitty mutta jotka eivät ole päätyneet käyttöön (eikä ole siis mitenkään voimassaolevia) - sedan on sedan jos rekisteriotteessa niin sanotaan - sedan on sedan, jos kontin aukaisemalla kesken soiton, luku lasilla dramaattisesti muuttuu. - sedan on sedan, jos kotelon ja rakenteiden välissä on selvä rako - sedan on sedan, jos takakontti ei ole akustisesti eristetty ohjaamosta - sedanin kotelo tulee saada ehjänä pois luukusta, takakontin puolelta
Tuota listaa voisitte kaikki sedanistit täyttää siten, että ette jo samantien keksi siihen jotain virhettä, vikaa tai porsaanreikää kierrettäväksi.
[ Muokattu sunnuntai 28 toukokuu 2017, 09:27 ] 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus