kilpailut vois alkaa vähän myöhemmin,eikä aamu 10:ltä ku ajomatkaa ties miten paljoo..ja kaikenlaista lisää palkinto/arvonta ois plussaa..tänä vuonna oli kuopion kisassa esim porakonesettiä ja puukkoa..nii kyll sellainen enemmän innostaa lähtee kisamaan vaikka ei voittaiskaan sitä.vois kannustimena olla vaikka tulokaalle esim buumipaitaa tms..joka soittaa parhaan luvun tms..
Olisiko aikaista herätystä mahdollista kompensoida aikaisella nukkumaanmenolla? Kilpailun järjestäjät ovat päivätyötä tekeviä ja heille taas illalla kotiintulo häiritsee normaalia päivärytmiä. (Kouvolan kisaa ei ole kiva vetää. )
Toki jos halukkuutta pitää kilpailut, niin silloin voitte itse päättää kilpailun aikataulun.
Jos palkintoja hommaittaisiin kilpailuihin, niin tämä luonnollisesti näkyisi kilpailumaksuissa. Jos keskimäärin kävisi 30 kisaajaa kilpailuissa ja nostettaisiin kisamaksua 10€ tarkoittaisi tämä 300€ palkintopottia kilpailuun. Mitäpä porukka olisi mieltä jos hommattaisiin palkintoja ja nosetettaisiin kisamaksua? Kerro myös mielipiteesi paljon maksua voisi nostaa ja lisäksi onko vapaaehtoisia hoitamaan nuo palkinnot kisapaikoille?
Ei nyt ollu puhe mistään satasista maksavista palkinnoista,vaan että sais jonkun yritykset tms mukaan toimintaan..pienellä tavaralahjalla ymm..buumi paita ei montakympiä maksaa jos sen parhaalle tulokaalle antaa.mut ideoita piti heittää nii heitettiin
Hyviä ideoita ja lisää näitä!
Kuitenkin ideoista on hyvä aina käydä ajatuksien vaihtoa. Sillä lähdin kyselemään tarkennuksia palkintojen hintoihin. Maxboomin paidan antaminen onnistuu kyllä.
Olisiko vapaaehtoisia kyselemään firmoilta joitakin tavarapalkintoja?
miten olis parilliset (apua) numero laput aloittelijoille, ne ketkä kokevat tarvitsevansa apua kisapaikalla kävisivät ottamassa kaksi samanlaista numero lappua joista toinen jätetään kisamaksujen yhteydessä pöydälle ja se toinen numero lappu sitten auton tuulilasille. Sitten esim katsuroinnin jälkeen halukkaat toimitsijat voisivat käydä antamassa neuvoja ja vinkkejä jos aloittelijat eivät ite kehtaa tai tiedä ketä nykästä hihasta. tai jottai tämmöttii tietysti tälläinen vaatii taas lisää väkeä kisoja värkkäämään. Team dbhukassa
Nyt kun itse on seuraillut lajia muutaman vuoden takavasemmalta, niin on helppo huudella puskista…
Laji kuin laji, niin suurin kynnys varmasti on ettei tunne harrastavasta porukasta ketään. Monesti lajia vuosia harrastaneet saattavat tuntua â€ylimieliseltä†vaikka eivät sitä olekaan, usein vain se oma suoritus vaatii keskittymisen 100% ja saattaapi siinä olla kaverin auto mikä pitäisi laittaa myös soittokuntoon. Uusien pitäisi saada siis hyviä mahdollisuuksia tutustua lajin harrastajiin.
Tekijäporukka ja kisaajat ovat suurin osa tuttuja toisilleen, mutta ei kaikki. Esim. vuosikokouksen yhteydessä voisi tekijäpuoli kertoa hiukan itsestään kuka on ja mikä on historia MB:n osalta (ja osalla mennään jopa dB Dragin saralle saakka...). Vuosikokouksen kylkeen voisi järjestää jonkun tarinatuokion, ei välttämättä iltamenoja, vaan jotain koulutuksen tynkää tms. Kuinka moni uusista harrastajista tietää MB:n historian? Suurin osa meistä vanhoista kun ollaan jääty eläkkeelle, joille tarina on tuttu, mutta nyt taitaa olla jo sen verran tuore sukupolvi että vanhat Mikon debbatarinat voisi taas iskeä
Koulutusviikonloppuja aikanaan oli, olisiko niille taas tulijoita? Yhtenä osuutena voisitte ottaa kisojen järjestämisen, säännöt, mitä kisapaikalla tapahtuu… Ja vinkkiä, miten olisi kisajärjestäjien pisteiden keruu? Esim. sihteeri kisoissa 2p., mittalaitteiston käyttö 3p. jne. Kun tarpeeksi pisteitä, niin ilmainen finaalimaksu tms? Positiivisilla, loppujen lopuksi pienillä panostuksilla yhdistykseltä, voisi saada porukan innostumaan (Tämä ei kuulunut oikeastaan aiheeseen, mutta tulipa mieleen...). Kilpailu vanhoille jäsenille, että kuka hankkii eniten uusia jäseniä?
Mitä jos jokainen kisaaja pitäisi omalla alueellaan vaikka joka toinen viikko iltaman että mahdollista tulla mittaamaan laitteisto? Ei mittapäivä, vaan kevyempi versio. â€Täällä on mittalaitteisto klo 18-20, tule jos kiinnostuitâ€-periaatteella. Koiranäyttelyharrastajana vertaisin näyttelytreeneihin, jota kukin pitää vuorollaan kerta viikkoon tai joka toinen viikko. Ja treenien jälkeen kysellään onko tarvetta ensi viikolle. Siten taas mittapäivät menisi koirapuolella mätsäristä eli pidetään epäviralliset kisat. Kaikki nämä innostaa uutta porukkaa, sillä sitten vasta kun tutustuu henkilöihin, niin uskaltaudutaan kysymään asioita ja osallistumaan. Ja porukassa saa vinkkejä muilta! Kaikki nämä madaltaa kynnystä osallistua sitten ihan oikeisiin kisoihin. Samalla vaikka tarroja jakoon, kun ne tuntuvat olevan haluttuja. Saa samalla MB näkyvyyttä ja mittapäivän/harjoitusmittauksen järjestäjä pystyy kertomaan lajista enemmän.
Mutta suurin ongelma taitaa kuitenkin olla lajin tunnettavuus. Tai paremminkin ettei edes olla kuultu MaxBoomista. Jos ottaisin kylältä otannan popittelijoita, että tietääkö mikä MaxBoom on niin kuinka moni tietäisi? Noh, meillä on niin pieni kylä pahanen että täällä taidetaan tietää Mutta tätä on oikeasti syytä miettiä. Alueellista mainostusta, facebookin kautta MaxBoom Ry:n arvontoja -> kaikkihan tietää Jounin kaupan, siinä hyvä esimerkki Tässäpä haastetta. Ja muistakaa, että hyvällä porukalla ja yhteistyöllä onnistuu. Ei jätetä muutaman ihmisen varaan koko urakkaa kyllä se kotona soi...
Pieni kysymys liittyen tuohon "mittausiltamaan" käytäntöön. Olisiko se ihan 4SPL:ään ja omaa läppäriin perustuva iltama, jossa voisi myös speakonin kautta mitata kajarivoltit (eli ensin harjoittelisi sen laittamista ja kajarivolttien mittausta/säätämistä) vai virallisen "mittalaitteiston" lähettelyä ja ähertelyä?
Tuollainen "4SPL-läppäri-Fluke 115 (tms) adapteriyhdistelmä(-pop-up-teltta)" löytyy itseltänikin, joten sen voi valjastaa silloin tällöin käyttöön.
Tuollaisen mittausiltaman varmasti kohtuu helposti pystyttää ja kierrättää sanaa vaikka facen bassopäiden joukossa, mutta ensin pitäisi tapahtuma pohjustaa jotenkin maxboom-henkiseksi. Äkkiä vaan se mopedi karkaa käsistä ja tapahtuma menee "hallitsemattomaksi lörslörs-tapahtumaksi" Ei tuo maxboom ole kyllä liian tunnettu laji, itsekin ihan vahingossa aikoinani tähän lajiin eksyin. (kuuklen avulla, muistaakseni) Silloinkaan ei näkynyt esitteitä näillä nurkilla.
Mitenkäs olisi vaikka joku insta/face/somepommitusrupeama tuon #maxboom kanssa, kun noita tarrojakin liikkuu siellä täällä. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Ehkä itse lähtisin rennommalka meiningillä eikä 'vain ja ainoastaan MB-mittaus'. Ja mistä sen tietää että karkaa mopo käsistä? Lähinnä se että pääsee mittailemaan ja ehkä siinä kiinnostuu samalla että voisihan sitä kisatakin laitteistolla. Jos mopo karkaa käsistä, niin voihan tyyliä muuttaa ja vaikka lopettaa mittaukset tarpeen tullen. Mutta jos joku pääsee mittaamaan vaikka sen piikkinuotin niin samalla voi kysyä että kokeiltaskos tätä kisabiisiä? Rennolla menolla eikä heti sääntökirjaa kouraan. Nämä on vaan mun ajatuksia Kyllä meillä aikanaan tallilla kävi kylän pojat mittaamassa ja kisoihinkin jokunen saatiin. Ja monesti ne kysyi että voisko tulla mittaamaan paljonko tää soikaan? kyllä se kotona soi...
Kuopiossa järkättiin basso miitti noin vuosi sitten,mukavasti oli porukka saapunu paikalle ja mittarilla oli käviä,hienosti kaikki osas olla ja parhaan luvun soittaneelle pientä palkintoa oli..samalla periaattela voi jatkossa toteuttaa mutta samalla mainostaa maxboom hommaa,voi opastaa lajiin halukaita.
- Luokkajärjestelmään muutos siten että aloittelijat omassa luokassaan. Luokasta nousee seuraavalle tasolle esim. Finalistit. Tasoja vaikka aloittelija, Pro ja Veteraani. Nyt ei oo mahdollisuuksia uusilla tulijoilla hirveästi mahdollisuutta voittoihin tai mestaruuteen kun samassa luokassa voi olla 1. kautta kisaava ja 10 vuotta kisannut. Tomppa
Sääntökirja pdf muotoon on ihan hyvä idea ja luultavasti helposti toteutettavissakin. Onko tällä hetkellä tuolla säännöissä jotain joka tekee niistä jotenkin erityisen epäselvät? Omasta mielestäni aika montaa asiaa kyettiin selkeyttämään vs 2015.
Tuosta luokkajärjestelmien lisäämisestä taas voi olla montaa mieltä. Kilpailijamäärät ovat muutenkin aika pieniä, niin luokkien lisääminen aiheuttaisi lisää yksinsoittelua. Idea ei tietääkseni ole jaksaa suomenmestaruutta jokaiselle osallistujalle.
Mahdollisuus on voittaa, mutta mikään ei tule ilmaiseksi
Toivottavasti tähän topicciin tulee enemmänkin keskustelua. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Kun menee säännöt sivulle ja avaa jonkin luokan niin siellä on lista sääntöjä ja lista poikkeuksia. Näkymä on todella sekava. Eikö voi vain kertoa mikä on sallittua ja kaikki muu on kiellettyä.
Esimerkiksi Stock-luokassa... Tavaratilan pohjan verhoilun saa poistaa. ( = muut verhoilut pitää olla paikoillaan) Subwooferit, kotelo ja refleksiputket tulee sijaita takapenkkien takana ja hattuhyllyn alapuolella. Vahvistimet saa asentaa haluamalleen paikalle (poislukien upotus penkkeihin/selkänojiin) kun ne eivät häiritse ajoneuvon normaalia käyttöä tai toimintaa. jne.....
Ei tietenkään suomenmestaruuksia tarvitse jokaiselle jakaa mutta aloittelijoita motivoi menestys, ei se että tulee turpaan joka kerta ja on viimeinen... Eikö edelleen ole esim. Stock ja Pro Stock -sarjat?... Osakilpailu voiton jälkeen Stockista siirtyy Pro Stockiin? Mitä jos se olisikin niin että Stockista siirtyy Pro Stockiin kauden 5 parasta?... Toki sekin tuplaisi luokkien määrän mutta aloittelijoiden mahdollisuudet menestyä olisi paremmat ja se motivoisi jatkamaan harrastusta? Tai jos pienen tehon luokat olisi rajattu aloittelijoille? Eli kun voitat mestaruuden 250W/400W/600W luokassa niin et voi enää niissä kisata vaan pakko mennä isompaan luokkaan seuraavalla kaudella? Näin jäisi aloittelijoille ja heikommin menestyneille matalan budjetin luokkia "omaksi"
Ja oikeasti ensimmäistä kautta kisaavalla 18-vuotiaalla, joka on juuri saanut kesätyö rahoista ostettua subin ja päätteen, ei ole mitään jakoa vaikka 5 vuotta kisanneita vastaan...mahdollisuus on voittaa joo, mutta se vaatii rahaa ja aikaa... ketä kiinnostaa harrastaa lajia jossa saa aina turpaan?
Kommentti tuohon pienempien luokkien kiellosta hiukan pidempään kisanneille: Itse en ole mikään varsinainen "ammattilainen", niin silti en käyttöautoon näe tarpeelliseksi hankkia 250w tai 400w settiä isompaa. Tarkoittaisiko se tässä vaiheessa sitten sitä, että työ- ja katukäytössä olisi kenties eri setti jolla edes hiukan saa kuunneltua musiikkia? Ja sitten pelkästään paria kisaa varten ostan riittävän päätteen ja kolme-kuusi 12" subia ja hieron niille kotelon, eikä tuota yhdistelmää kuitenkaan tulisi kuljetettua arkisin kyydissä. Ja arvaappa soittaisinko sellaisella setillä kisoissakaan tuolla autonrohjolla. Eli valjastaisin tuota varten ihan eri auton kisakäyttöön.
Mikään edellämainittu ei olisi ongelma, vaan söisi hiukan enemmän kisabudjettia, sillä hankintalistalle menisi päätteistö, subit, johdotukset, virrat, auto.. Siinä vain herää se kysymys, että moniko tuohon olisi valmis seuraavana vuonna, sillä "jokaisella" tuo olisi edessä seuraavana kautena.
Noiden sääntöjen selkeytykseen on yritetty panostaa monen eri luokan rakentajan toimesta, mutta täytyy katsoa ne uudella silmällä läpi taas.
Lisää näkyvyyttä -> lisää kisaajia -> enemmän vastustajia -> enemmän häviäjiä. Tarvitseeko silloin lisää luokkia vai hyväksyntää siitä että oma luku ei vain vielä riitä? Saako se motivoimaan rakentamiseen vai luovuttamaan? Vai lisäisikö se kenties vielä enemmän paikallisia rakentajia keksimään jotain millä voi parantaa lukua. Ja enemmän harrastajia viettämään testaushetkiä yhdessä, jolloin kenties niistä pienemmistäkin laitteista voi saada enemmän lukua. Ja useampi kaveri tulisi näyttämään että mitä on saatu aikaiseksi.
Yksi "ammattilaisten" luokkahyppelyä aiheuttanut tekijä on tuo tiimicuppi, jossa pitää saada haalittua vastustajia pisteiden takia. Jos siinä tiimicupissa meinaa pärjätä, niin niitä vastustajia pitää voittaa. Tuota ei ehkä ihan kaikki ole tulleet tiedostaneeksi. Ei ne kiusallaan tule muiden sekaan vain voittamaan, vaan siellä voi olla ihan "periaatteellisia" ajatuksia takana. Kaikkia ei tyydytä "pelkkä" sm, vaan vähemmän näkyvyyttä saaneet asiat. Eli indeksi ja tiimicupvoitto, ja noissakin voi olla vielä sellaisia lisätavoitteita piilossa.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus