Heitänpä toiveikkaana tällaisen topikin tulille jossa haastaan kokeneempia harrastajia vähän jakamaan kokemusperäistä tietoa millaisista paikoista niitä satikoita tai jopa kymmenyksiä olette saaneet keskiarvoa hilattua ylöspäin. Näin saataisiin uusille ja alkuvaiheessa innokkaille harrastajille vähän ajatuksia mitä kannattaa kokeilla että tulos kunto pysyy nousujohteisena.
Lajin hengissä pysymisen kannalta yksi haastavimmista asioista on tukea uusia harrastajia kaikin tavoin, että heillä pysyy kipinä tehdä töitä kymppä jahdin parissa. Jos luku "jämähtää" paikalleen saattaa kipinä sammua jonka jälkeen on yksi harrastaja vähemmän. Noin kun käy tarpeeksi monen kohdalla niin kisoihin ei tule porukkaa ja sitten laji onkin kuopattu ja sen jälkeen onkin yhden tekevää kuinka kovaa kovimat soi, kun ei ole enään kisojakaan.
Minä olen aina arvottanut todelliset osaajat siten, että he soittavat kovaa ja jakavat tipsejä heitä kokemattomattomille. Esittelevät laitteistoaan ja ratkaisujaan avoimesti ja näin pitävät kehitksen rattaat pyörimässä. Se että tällä toiminnalla toki ero kärjessä toki kapenee, mutta samalla respecti tuleekin siitä, että tiukassa taistossa se ovat silti ykkösenä.
Tämän topikin sisältö tulee mielestäni peilaamaan myös omalta osaltaan Maxboomin tulevaisuutta eli jos tämä topikki jää kovinkin vaisuksi, niin se voi olla myös tilanne koko lajille vuosien periodilla.
[ Muokattu maanantai 11 heinäkuu 2016, 05:46 ] Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Yksinkertaisin neuvo on että soittaa raitaa mitä auto haluaa soida. Älä tee peruuttamattomia muutoksia. Jos lukua ei saa rakennettua lisää niin pyri vähentämään. Kun tiedät mikä varmasti vähentää, niin rakenna juuri päin vastoin. Jos olet mielestäsi kokeillut kaiken, niin olet väärässä
Älä myöskään lähde ensimmäisenä miettimään kaikista vaikeinta mahdollista laatikkotyyppiä, sillä refleksissäkin on paljon haastetta. Keskinkertainen refleksi voittaa hyvässä autossa, loistavan kotelon huonossa autossa. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Mittaustilanteen ja muutoksen dokumentointi. Tee vain pieni muutos kerralla ja testaa sen vaikutus. Eli mittalaitteen hankinta ja omien mittailujen rehellisyys.
Auto soi sitä mitä haluaa, soita sitä. Mieti mahdolliset kontin tyhjennysoperaatiot ja vaimennusten tarve. Tutki ilmavaihtoräppänät. Soittoasentojen tärkeys ja tuenta. Jopa vänkärin paikka voi olla ratkaiseva ja se, että miten autossa istutaan. Soittoraidan tarkastaminen lämpötilan ja muutosten mukaan, myös aloitusajankohta.
Omakohtainen esimerkki Passatista, aloitusluku 139,0 debbaa ja seuraavassa kisassa 141,2 dB, kolmas kisa 141,5 dB. Isoin pomppaus (tuo 2,2 debbaa) löytyi pelkästään takakontista. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Itse miettisin elementti valintaa aika tarkkaan jos haluaa saada lukua. Tässä tullut testailtua aika monia bassoja, osa soi keskiarvoa lujaa mutta kadulla luku matalilla on huono tai tehonkesto tulee nopeasti vastaan. Toisaalta taas epäherkkä (järeä) elementti kestää kadulla soittoa isolla teholla pidempään sekä toisto on aivan erilainen kuin kevyemmässä bassossa.
Parhaillaan eroa luvussa on ollut n.4db luokkaa piikkipaineissa ja kompossakin melkeen 3db. Eli elementti valinta ei ole ihan se ja sama mitä sinne laittaa. 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Laitteisto: 4SPL mittari. Tärkein työkalu on hyvä mittari. Kaikki tässä lajissa tehtävät asiat tarkistetaan äänenpainemittarilla. 4SPL on maxboomiin parhaiten soveltuva, koska siihen saa 16sek keskiarvovedon.
Kannattaa laitteistoa ostaessa katsoa millä bassoilla on soitettu parhaita lukuja. Tällä hetkellä taitaa olla suurin osa parhaista luvuista soitettu SPL Dynamicsin XTR:llä.
Vahvistimista en osaa sanoa paljoako nykyään vaikuttaa, kun on luokat volttien mukaan.
Muista tehdä hyvät kaapeloinnit ja ostaa riittävästi akustoa.
Soittimeksi sellainen jossa USB-tikulle paikka sekä play/pause nappi etupaneelissa.
Kotelo:
Refleksi riittää hyvin pitkälle. Pikkuluokissa ei välttämättä. Kannattaa ensin tehdä hieman isompi kotelo, jota voi myöhemmin tarvittaessa pienentää. Stock -luokissa kannattaa kokeilla kuinka sointiin vaikuttaa paremmin hengittävä kotelo(enemmän tilaa kotelon ympärillä). Kotelon sijainnilla on paljon vaikutusta. Kannattaa testata koteloa eri asennoissa ja sijainneissa. Bassojen sijoittelulla on myös paljon merkitystä. Vain testaamalla voit tietää. Kotelon tuenta vaikuttaa paljon matalien ja korkeiden taajuuksien paineisiin. Tässäkin kohtaa vain mittaamalla voi tietää kuinka kyseisessä autossa ja kotelossa tukien määrä vaikuttaa. Portin mallilla ja koolla on väliä. Testaamalla tämäkin. Kotelon/koteloiden viritystaajuus on syytä todeta kokeilemalla (ei vain laskemalla). Kannattaa kokeilla monta eri viritystaajuutta ja katsoa kuinka vaikuttaa sointiin eri taajuuksilla.
Auto:
Auton mallilla on myös merkitystä. Tässäkin voi katsoa millä autoilla on soitettu hyviä lukuja. Tämähän ei tarkoita etteikö jollain muulla autolla voisi saada lukua, vaan sen että joku on kyseisellä autolla ainakin saanut sen verran lukua. Vaimennukset ja tiivistykset kannattaa todeta mittarilla. Pieni pala kerrallaan, niin ei sitten harmita monen kymmenen tunnin turha työ lopuksi. Penkkien, aurinkolippojen ja ym asentojen erot kannattaa mitata. Yleensä on penkit edessä ja etunojassa tuonut tulosta. Ovien ja luukkujen tiiveys. Voit kiristää tai löysätä ovia ja takaluukkua, niin että vaikuttaa resonointiin.
Erilaisia soittoasentoja kannattaa kokeilla. Voi vetää tai työntää sivuovea sekä tukea esim. kattoa tuulilasin vierestä(ei tuulilasia). Kun on testattu miten tuennat vaikuttaa eri taajuuksilla, voi soiton aikana tukea vain silloin, kun siitä on hyötyä.
Siinä nyt jotain. Joku näppärä sitten yhdistää kaikista viesteistä oleellisimmat ja itselleen toimivimmat vinkit.
Aloita helpoimman kautta. Älä rakenna mitään eksoottista. Lainaa varasta ja kopioi toimivaksi havaitut ratkaisut. Valitse laitteet mitkä ovat muilla toimineet. Vahvistimen valinta on tällä kaudella on paljon helpompaa kun ei ole enää "hyviä" tai "huonoja" vahvistia tai kytkyjä. On vain riittävän isotehoisia ja tai sitten liian pienitehoisia päätteitä. Bassoiksi suosittelen SPL Dynamics XTR300D2 tai D4. Ne on helppo saada toimimaan eikä kotelon tarvitse olla iso. "Köyhemmän" valinta on Autostudion Ref 12", siis se perusmalli. Jos aloitat alusta osta kaksi 12" bassoa ja 6" Aeroportti. Tee n.120 litrainen kotelo, jota mahtuu liikuttamaan kontissa PALJON eteen ja taakse. Usein paras tulos on tullut kombinaatiolla elementit ja portti taaksepäin. Mikäli tila ei kunnolla riitä tee kaikki ylöspäin ampuva setti.
Älä vaimenna autoa pilalle. Usein paras tulos tulee uskomattoman pienillä vaimennuksilla. Viritä kotelo ensin kohdalleen. Kokeile koteloa eri kohdissa konttia. Muutaman sentin siirto voi merkitä puoli depaa luvussa. Kallista koteloa... Pyri soittamaan korkeinta mahdollista raitaa. Oikean raidan määrää auton ylimpien nuottien taso. Jos ylänuotit jaksavat tulla, ei muuta, kun viriä ylöspäin. Vaimennukset kokeillaan vasta toimivaksi hierotulla kotelolla ja kotelon paikalla. Älä yritä "tekohengittää" [[Peeeeltiämpäri]] nuottia. Väkisin väännetty depan nosto varsinkin matalalla nuotilla voi syödä puoli depaa keskiarvoa. Kaikki nuotit eivät tule kovaa teit mitä vaan. Hyväksymällä yksi tai kaksi (joskus jopa kolme) huonoa nuottia saa muille nuoteille niin paljon hyvää, että keskarista tulee parempi.
Soittoasennot ja tuennat kannattaa kokeilla mielikuvitusta käyttäen. Yleensä "siiamilaiset kaksoset" aivan edessä ja järjetön katon etupalkin tuentä päätä hyödyntäen on toiminut parhaiten. Kaikkien tuuletusventtiileiden kaikki kombinaatiot kannattaa kokeilla läpi. Samoin aurinkolippojen asennot. Takapenkkien istuinosan ja selkänojan kippauksien eri variaatiot kannattaa kokeilla, selkänojan kallistuskulmat vaikka sentin välein.
Olosuhteiden ja muutosten kirjaaminen on tärkeämpää kuin muutosten tekeminen. Mittaus jonka toistaminen ei onnistu myöhemmin on hyödytön. Pyri tekemään kaikki mittaukset aina samassa lämpötilassa. Finaaleihin tähtäävä tekee kaikki testit Ouluhallin lämpötilassa. Muuta, mittaa kirjaa MIETI. Muuta mittaa kirjaa MIETI.... 4SPL:llä voit verrata kahta mittausta keskenään. Enemmän kuin luvun muutos minua kiinnostaa millä taajuuskaistalla muutos tapahtui. Kuinka moni nuotti nousi ja kuinka moni putosi. Aloita raidan soittaminen aina samasta kohdasta (vaikka alusta) ja käytä automattikäynnistystä. Aseta mittauksen käynnistymistaso vain niuksti alle ensimmäisen nuotin tason. Näin saat mahdollisimman vertailukelpoiset tulokset. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Käännän kysymyksen muotoon: miten mitoittaa hyvä portti?
Tee mahdollisimman vähän kompromisseja. Pyri mahdollisimman suureen pinta-alaan, mutta tee portista vain noin 200-300 mm pitkä. Alä hukkaa pienestä kotelosta liikaa tilaa. Varmista, että portin päille jää riittävästi tilaa hengittää. Auto laskee viriä, joten voit mitoittaa virin kolme hetsiä korkeammaksi. Mitoita portti ainakin 100mm lyhyemmksi, jos käytät kotelon seinää yhtenä portin seinänä.
Meillä on noin 600cm2 portti 2500w ja 3500w luokan kotelossa. Se tuntuu aivan riittävälle, mutta ei varmaan isomasta haittaakaan olisi
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Itsellä oli tosiaan kans portti 600cm2 ja pituus 20-30 väliin. 120litran ja kopassa 2x10". Joutu pinta-alaa nostamaan noin hurjasti että sai nostettua viriä korkealle. Eli tästä päästään hartsan pointtiin Team db Hukassa
2013 Pro stock 250W SM2
2015 Pro stock 400W SM2 Paras stock asennus
2016 Pro semiunlimited 600w SM1
2017 Pro semiunlimited 1500w SM1 Paras semiunl asennus
2018 Pro semiunlimited 1500w SM1
2019 Pro semiunlimited 1500w SM1 Semiulimited maratooni SM1 Paras semiunl asennus
2022 Pro semiunlimited 3500w SM1 Paras semiunlimited asennus
2023 Pro semiunlimited 3500w SM1 Paras semiunlimited asennus
Yksi ohje luvun nostamiseen on myös käydä kisoissa. Ensimmäiset vinkit sain katsastuksen yhteydessä, vaikka mitään suoria vastauksia en saanutkaan. Monesti joku pieni ilmoille heitetty kysymys voi toimia vinkkinä, esim: "oletkos jo kokeillut siirtää koteloa taaemmas?" Ja kun väkeä oppii tuntemaan, niin aina jostain saattaa saada jotain apua. Oikea se ei välttämättä ole, mutta muutos vaikka huonompaan suuntaan auttaa menemäänkiin parempaan päin. Ja joskus kun on ihan jumissa ja omasta mielestä kokeillut jo kaikki vaihtoehdot, niin aloittaakin uudelleen "tyhjältä pöydältä" Ja testaaminen ei tosiaankaan ole tyyliin: "kaikki testatttu, 10 vetoa vedettiin"
Ja tuo laitteiston hankinta tällä hetkellä taitaa olla kohtuu helppoa. Pari 12" subia (miksei vaikka noita xtr:iä) ja kivasti päätetehoa. Noilla pääsee useampaa luokkaa kokeilemaan, alkaen 400w kun kivan kotelon rakentaa. Sitten jos mennään seinävehkeisiin, niin hanki suosiolla se 5-ovinen koriaihio, ehkä jopa farmari. Mutta tuosta seinähommasta voisi tehdä ihan oman topicin, niitä vinkkejä varmaan tulisi siihenkin yhden kappaleen verran. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus