Nyt kun sielllä on subi päässä voimaa niin oliko suunnitelmissa rakennella millaiset yläpään toistot ? Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Tällä hetkellä ainaki mennää vielä samallailla niikun "justimus - wunderboy"- biisissä sanotaan: "vaikka musiikissa ainoastaan basson kuulisin" Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Sattuuko kenelläkään olemaan tai kenenkään tutulla olemaan demoautoa, joka on farkku ja jossa on arkkukotelo? Lähinnä kiinnostaisi tietää, ollaanko yleensä saavutettu farkkuautoissa samantyylisillä buildeilla parempi paine NISKATUKEEN ylöspäin vai taaksepäin ampuvalla portilla? Monissa farkkuautoissa joissa olen nähnyt arkkukotelon, on portti ylöspäin, mutta sitä en tiedä onko se laitettu ampumaan ylöspäin tilanpuutteen takia...
[ Muokattu tiistai 12 heinäkuu 2016, 21:57 ] Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Kyllä se niskatuen paine on korreloi aika tarkkaan taajuuden suhteen tuulilasina painetta. Yleensä matalilla ero on hieman pienempi kuin sitten "ylä" nuoteilla. Ero voi olla vaikka 38:lla hz:llä 3db ja 55Hz:llä jo 5,5db.
Tarkoittaa sitä että mikä nostaa lasille painetta nostaa useasti myös niskatuelle, varsinkin jos muutos on tehty siettä auton toisessa päässä eli kontissa. Viritetään vaikka uudella portilla alaspäin niin nuo erot eri nuoteilla säilyy suht samana. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Kyllä se niskatuen paine on korreloi aika tarkkaan taajuuden suhteen tuulilasina painetta. Yleensä matalilla ero on hieman pienempi kuin sitten "ylä" nuoteilla. Ero voi olla vaikka 38:lla hz:llä 3db ja 55Hz:llä jo 5,5db.
Tarkoittaa sitä että mikä nostaa lasille painetta nostaa useasti myös niskatuelle, varsinkin jos muutos on tehty siettä auton toisessa päässä eli kontissa. Viritetään vaikka uudella portilla alaspäin niin nuo erot eri nuoteilla säilyy suht samana.
Suljettuna varmasti onkin näin, mutta itteä kiinnostaa että mites toi homma toimis sitku soitrtaan vastapuolen ovi auki eli "hotseat" tyylillä. Tulisko sillon mullakin paremmat paineet niskatukeen jos portti olis ylöspäin ampuvana? Oon tossa muutaman demokipon nähnyt jotka soi näin jopa kovempaa niskatukeen mitä suljettuna lasille.
Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
No tuohan ei ole muuta kuin pienimuotoinen testaa harjoite. Portin siirto taaksepäin soimaan, niin siitä se selviää. Se portti takana saattaa pudottaa viriä, koska voi muodostua akustista jatketta enemmän. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Omassa pösössä, kontti kotelossa testasin kumpaakin ratkaisua. Bassoina oli spl:n 18" 3kpl kontti kotelossa bassot ylöspäin, taakseampuva portti soi melkeen 3db lujempaa lasille kuin ylösampuva.
Tämä soi 147 ja 150 silloisella kalustolla.
Sama juttu oli arkkukotelossa jossa 4x18" bassoja, taakseampuva portti oli useamman depan edellä vrt ylöspäin ampuvaan porttiin.
tässä luvut ~150-152 luokkaa.
Edit. niskatuki paineita ei tuohon aikaan kukaan mitannut, joten ei ole tiedossa mutta kyllä se siihenkin vaikutti kun herkkyys oli huonompi ylösampuvalla portilla.
[ Muokattu keskiviikko 13 heinäkuu 2016, 19:31 ] 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
No tuohan ei ole muuta kuin pienimuotoinen testaa harjoite. Portin siirto taaksepäin soimaan, niin siitä se selviää. Se portti takana saattaa pudottaa viriä, koska voi muodostua akustista jatketta enemmän.
Niin meinaat että siirtää ylöspäin ampuvaks? Mullahan on tällä hetkellä taaksepäin ampuva. Tulee vaan kotelosta ruma kun joutuu peitepalan laittamaan siihen portin aukkoon mikä soi huonommin :/
Ehkäpä se kannattaa pitää taaksepäin ampuvana kerran matalaa bassoa tässä haetaankin.
Otin kumminki tavotteeks että 153 pitäs saaha tulemaan, nyt tulee 152,8.
Oma lista millä meinasin saaha lukua lisää (0,2db pitäs saaha). Kolmannen akun osto ei tuu kyseeseen, koska maksaa useita satoja ja tästähän ei kisa-autoa oo tulossa niin ei oo luvusta mitään järkeä maksaa niin paljoa, tottakai oishan se hienoa tasaluku saada mittariin tai jopa yli 153.
1. Hioin portin hienolla hiekkapaperilla, nyt on todella sileä käsin koitettaessa. 2. Takaluukun sarana laitettava paikoilleen (revennyt liitoksistaan) 3. Bitumoida takaovet?
[ Muokattu keskiviikko 13 heinäkuu 2016, 20:20 ] Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Mulla soi paremmin ylösampuvana 4x15" setti. Portti pitää olla aivan takana (kotelon takaseinä osana porttia) ja melkein lasissa kiinni. Ovi auki soi niskatukeen paremmin kuin keskelle lasia, toki lasin reunaan soi jo paremmin. 2x15" kotelo vaati noin 30cm hengitystilaa että alkoi soimaan taaksepäin ampuvana kunnolla ja tosiaan buustaa yllättäen korkeita 155db 63hz. Isoa koteloa en saanut tarpeeksi eteen, noin 1db huonompi keskiarvo 20-60hz swiipillä. Ylös tuli hiukan lisää mutta alhaalta lähti enemmän. Ensi kesäksi tulossa 6x15" ja 2xM4a 0,66 kytkyillä jos vaan auto pysyy läjässä sinne asti, nyt olis ovet jo vaihtokunnossa. Jos et kisaamaan oo menossa niin luukun reiät pellillä tukkoon. Mulla on kaikki tukittu ja soi selvästi paremmin, toki ilma ei enää sisällä juuri vaihdu ellei raota lasia www.facebook.com/PuntoDemoBuild