En ymmärrä näitä uusia volttiluokkia. Esim. @ 0,35 kytkyyn niin tavoite voltit keskiarvona 5500w luokkaan on 62.04v.
Sitten sama juttu 5500w 1ohmin kytkyllä, kahdella päätteellä tavoitevoltit on 74.16v per kone. Tuohon ei enää kovin moni 4kw lankku kykene.
Kuinka sitten yhdellä päätteellä tulee enempi "vanhaa" luokkatehoa kuin kahdella?
Oma viimekauden setti 2 x spl dynamics D4s oli alitehoinen 1ohmin kytkyillä 4000w luokkaan mutta nyt sillä melkeen pääsee 5500w asti? 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Vanha luokkateho oli penkitettyjen tehojen perustella arviotua tehoa. Suurin osa päätteistä penkitettiin alimmillaan 1ohm kuormaan, joten varsinkin pienimmillä kuormilla laskuri laski enempi vähähempi pieleen. Tämä ja penkitysten suuri työmäärä olivat päällimmäiset syyt uuden luokituksen tarpeeseen. Lisänä tuli kaikkien olemassa olevien järjestelmien entistä parempi soveltuminen MB-kisaamiseen. Suuritehoinen pääte ei enää tarkoita isoa luokkaa tai kovaa kompensaatiota.
Uuden luokituksen perusteena oleva imppikerroin 2 valittiin siten, että suurin osa laitteistoista soveltuisi edelleen entisiin luokkiin. Tästä johtuen entiset reilulla säröllä arvoidut kaiutinjännitteet tuntuvat suurilta nykyiseen puhtaaseen tai lähes puhtaaseen kaiutinjännitteeseen verrattuna. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Olisko ideaa laittaa kompensaatiota eri soittoraidoille ? Korkeemmathan yleensä vaatii vähemmän tehoa ? Kohta pärjää vaan Puntoilla ja Pandoilla ym. vastaavilla pikkuautoilla.
Olisko ideaa laittaa kompensaatiota eri soittoraidoille ? Korkeemmathan yleensä vaatii vähemmän tehoa ? Kohta pärjää vaan Puntoilla ja Pandoilla ym. vastaavilla pikkuautoilla.
Olisiko esittää jotain dataa asiasta?? Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
En ymmärrä näitä uusia volttiluokkia. Esim. @ 0,35 kytkyyn niin tavoite voltit keskiarvona 5500w luokkaan on 62.04v.
Eli jos kytkentä on 0,35ohm tarvitaan 62,04V keskiarvo jännitettä tuohon 0,35ohm kuormaan jotta luokitusteho on tuon 5500W. Siihen pitää sitten valita pääte joka antaa puhtaana tuon jännitteen menemättä prottiin/rikkoutumatta.
Pikkumise kirjoitti ...
Sitten sama juttu 5500w 1ohmin kytkyllä, kahdella päätteellä tavoitevoltit on 74.16v per kone. Tuohon ei enää kovin moni 4kw lankku kykene.
Juurikin näin 4kw lankusta ei saada pihalle puhtaana 74,16V, eli pitää valita isompi pääte joka tuon jännitteen puhtaana pihalle antaa.
Pikkumise kirjoitti ...
Kuinka sitten yhdellä päätteellä tulee enempi "vanhaa" luokkatehoa kuin kahdella?
Jos kuorma on pienempi antaa pääte enemmän tehoa pihalle, siitä tuo ero johtuu. Laskuri ei tosin ota kantaa pystyykö pääte antamaan vaadittua tehoa pieneen kuormaan. Jossakin vaiheessa tulee protti tai rikkoutuminen kun kuorma tarpeeksi pieneksi menee.
Pikkumise kirjoitti ...
Oma viimekauden setti 2 x spl dynamics D4s oli alitehoinen 1ohmin kytkyillä 4000w luokkaan mutta nyt sillä melkeen pääsee 5500w asti?
Viimekaudella ne oli alitehoisia tuohon luokkaan ja sama pätee myös tällä kaudella.
Laskurin ilmoitus 4000W luokkaan 2 x D4s @ 1ohm
"Valitun päätteen voltit(62,748) ei todennäköisesti riitä, valitsemaasi luokkaan(4000W) / kytkentään@1Ohm Harkitse pienempää luokka valintaa, kytkentää tai pääteen vaihtoa
Luokan tavoite keskiarvo voltit minimissään=63,2V@1ohm)"
Jos tuossa vielä joku asia askarruttaa, niin pistä vaan lisää kysymyksiä! Monilla varmaan vielä epäselvää noissa asioissa. Yritetään parhaan mukaan vastailla ja toivotaan, että viimeistään finaaleissa kaikilla olisi kirkkaana mielessä miten nämä luokitukset nykyään menee.
Olisko ideaa laittaa kompensaatiota eri soittoraidoille ? Korkeemmathan yleensä vaatii vähemmän tehoa ? Kohta pärjää vaan Puntoilla ja Pandoilla ym. vastaavilla pikkuautoilla.
Olisiko esittää jotain dataa asiasta??
Taajuuden puolittaminen vaatii 4 kertaisen kartiopinta-alan saman äänenpaineen tuottamiseen. Ainakin teoriassa, autossa on tietenkin monia muuttujia.
Oma viimekauden setti 2 x spl dynamics D4s oli alitehoinen 1ohmin kytkyillä 4000w luokkaan mutta nyt sillä melkeen pääsee 5500w asti?
Eikös tuo volttiluokkalaskuri kuitenkin sen verran ole kartalla, että pointtaa sekä 2xD4s@1ohm ja 1xD4s@0,37ohm kuormiin pääteen jäävän pieneksi ?
Valitun päätteen voltit(62,748) ei todennäköisesti riitä,
valitsemaasi luokkaan(5500W) / kytkentään@1Ohm
Harkitse pienempää luokka valintaa, kytkentää tai pääteen vaihtoa.
-----------------------------------------------------------------------
Luokan tavoite keskiarvo voltit minimissään=74,2V@1ohm
4000w luokitukseen mitä ilmeisimmin tuokin kalusto on käyttökelpoinen, kuten muutosta kehitellessä olikin tavoitteena että mahdollisimman monella kävisi vanha kalusto sellaisenaan.
Olen kuitenkin aika varma, että ajan saatossa porukka laittaa sen verran tehoa kun popittaminen / demottaminen tarvii ja kisoissa sitten vaan soitellaan pinta-kaasulla luokant tavoitte volttien tuntumaan.
Osa porukasta on jo nyt hoksannut, että esimerksikti ismpan setin akuston voi jättää kevykesi, kun tarvoite tehoihin pääsee laittamalla kevyitä päätteitä tarpeeksi monta. Ts. Akku jänöt tiedetään notkahtavan jopa alle11Voltin, mutta se ei haittaa kun on pääte arsenaalissa vaikka 30% extraa
Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Olisko ideaa laittaa kompensaatiota eri soittoraidoille ? Korkeemmathan yleensä vaatii vähemmän tehoa ? Kohta pärjää vaan Puntoilla ja Pandoilla ym. vastaavilla pikkuautoilla.
Olisiko esittää jotain dataa asiasta??
Taajuuden puolittaminen vaatii 4 kertaisen kartiopinta-alan saman äänenpaineen tuottamiseen. Ainakin teoriassa, autossa on tietenkin monia muuttujia.
Ainakin 400w luokan sisällä kun katsotaan, niin minä soitin 145,0 44-65 raidalla. Kun taas Juha Jämsen soitti 144,9 35-56 raidalla. Eli on se täysin mahdollista päästä samoihin tuloksiin vaikka raita olisi alempikin. Toki se lukema ei aivan ilmaiseksi ole tullut tuossa 35-56 tapauksessa. Oma autonihan on muutamien ihmisten mukaan muutaman tunnin työn tulos.
Oma viimekauden setti 2 x spl dynamics D4s oli alitehoinen 1ohmin kytkyillä 4000w luokkaan mutta nyt sillä melkeen pääsee 5500w asti?
Eikös tuo volttiluokkalaskuri kuitenkin sen verran ole kartalla, että pointtaa sekä 2xD4s@1ohm ja 1xD4s@0,37ohm kuormiin pääteen jäävän pieneksi ?
Valitun päätteen voltit(62,748) ei todennäköisesti riitä,
valitsemaasi luokkaan(5500W) / kytkentään@1Ohm
Harkitse pienempää luokka valintaa, kytkentää tai pääteen vaihtoa.
-----------------------------------------------------------------------
Luokan tavoite keskiarvo voltit minimissään=74,2V@1ohm
4000w luokitukseen mitä ilmeisimmin tuokin kalusto on käyttökelpoinen, kuten muutosta kehitellessä olikin tavoitteena että mahdollisimman monella kävisi vanha kalusto sellaisenaan.
Olen kuitenkin aika varma, että ajan saatossa porukka laittaa sen verran tehoa kun popittaminen / demottaminen tarvii ja kisoissa sitten vaan soitellaan pinta-kaasulla luokant tavoitte volttien tuntumaan.
Osa porukasta on jo nyt hoksannut, että esimerksikti ismpan setin akuston voi jättää kevykesi, kun tarvoite tehoihin pääsee laittamalla kevyitä päätteitä tarpeeksi monta. Ts. Akku jänöt tiedetään notkahtavan jopa alle11Voltin, mutta se ei haittaa kun on pääte arsenaalissa vaikka 30% extraa
Soitin kisaraidan 44-65hz ja kajarijännite D4s päätteellä 0,35 kuormalla kävi minimissään 63.5v ja oli maksimissaan 68.4v. Eli todellakin tulee voltteja ulos. Päästäänkö tässä nyt sitten siihen, että tuo ei ole enää puhdasta eli oskilloskooppi joka talliin on PAKOLLINEN näiden uusien sääntöjen myötä? Ei tää ainakaan paremmaksi muuttunut jos näin on. 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Meneekö tässä nyt joku pointti multa ohi. Olet mitttonut että 0,35 kuormalla pääte huitelee 60+ luvuissa. Laskuri ei lupaile edes tuonkaan vertaa, vaan päätyy suosittelemaan pääteen vaihtoa tai luokka valintaa. Laskurihan vahvistaa juurikin tuon havaintosi että 4tonniseen luokkaan voltit piisaa, 5500:een ei lähellekkään Mihin tässä nyt sitten skooppia tarvitaan ?
Eihän tuo laskurin tavoitevoltti luku nyt hämää porukkaa ajattelmaan ettävalittu pääte tuohon pystyisi? Jos se noin pistää ajattelemaan niin pitä miettiä tekstit uusiksi.
Koko ajan on kannustettu luokitus muutoksen myötä että reilusti teho reserviä ja sitten siitä säätää sopivasti kuhunkin luokkaan käyttöön. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....