Elikkä sellaista tuossa pohdin kun on näitä "järeitä" rengasliittimiä niin mikä niissä on paras tapa kiinnitykseen. Tapa 1. Löysin sellaisen työkalun millä voi vasaraa käyttäen murjoo liittimen lyttyy. Tapa 2. Fanatic audiolla on videopätkä missä ne naputtelee meisselillä ja vasaralla "kynnet" liittimeen... Tämäkin onnistuu mut vie aikaa kun liitin pitää eka leikata jollain halki... Tapa 3. Joku hurja videos lämmitti liittimen eka sit tuppas puolillen tinaa ja runttas johdon sekaan.. Tapa 4. Hydraulinen puristin mikä puristaa ilmeisesti kaiken ilman liittimen ja johdon välistä pois. Kyseessä siis on kuparinen rengasliitin eikä sellainen kullitettu joka-hifi-liikkeen-liitin Motonetissä tais olla sanalla kaapelipääliitin tjs.. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Paras tapa on ostaa joku laadukkaampi hydraulinen ns "prässi". Sillä saa kaikista parhaimman liitoksen. Tuo tina ei toimi lähellekkään niin hyvin, mitä oikeasti ilman tinaa hyvin kasaan puristettu liitos. Tina lähinnä vaan haittaa siinä. Tuo biltema mallin kaapelipuristin, joka toimii lekalla lyödessä on ainakin mulla toiminut todella hyvin. Jääpi tosi jämptisti kiinni kun jaksaa oikeasti vaan lujaan lyödä ja sait kutistesukka päälle.. Fanaticaudionkin liitäntä tapa toimii parhaiten jos ei kyseistä työkalua löydy.. " Hillitse himosi, kahlitse kalusi, sillä hetken hurmio voi olla elämäsi turmio" RiiRii
Jo mainitussa liikkeessä on myös hiukan järeämpi työkalu noille kaapelikengille kuin se lyötävä. Niiden vieressä on myytävänä kaapelikenkäpihdit, jotka toimivat oikein hyvin. Saa monen eri kokoista kenkää puristettua kunnon voimalla. Voittaa mennen tullen kiintolenkki-meisseli -systeemin, ruuvipenkki-kirves -systeemin, juotos-tina -systeemin. Sellaisen joku aika sitten hankkineena kirosin että en tehnyt sitä vuosia aikaisemmin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
http://www.protyokalut.net/images/kuvat/ka.jpg Tai sitten ihan tuommoset, maksavat alle satasen paikasta riippuen ja ovat idioottivarmat. Useat autosähköliikkeet myy. Itselläni on moiset käytössä ja vuosien varrella on satoja liittimiä puristettu.
Hydraulic crimper cable Tuon litanian kun kopioi britanian ebayn www.ebay.co.uk hakuriville, niin tulokseksi tulee varsin edullisia hydraulipihteja. Kannattaa katsoa sellaiset pihdit, missä leuat ovat avoimet toiselta reunalta. Itsellä on tuollaiset keltaiset "umpileukaiset" pihdit. Ne ovat toimineet muuten hyvin, mutta ovat yksin työskennellessä hieman hankalat käyttää. Lisäksi leuoilla on taipumus puristaa lopuksi reilut purseet leukojen liitoskohtaan. Puristuksen hellittäminen ja kaapelin kääntö pari kertaa eri asentoon parantaa liitoksen ulkonäköä.
Kannattaa huomioida muutama asia, että saa parhaan mahdollisen liitoksen: -Käytä täyskuparikaapelia -Älä käytä hapettunutta kaapelia. Vanha kosteassa säilytetty kaapeli hapettuu, eikä sähkö kulje kunnolla hapettumien läpi. -Käytä kuparisia paksuseinämäisiä ns. putkiliittimiä -Poista liittimen sisäpinnasta ainakin hapettuma, tinatuista mielummin koko tinaus. -Purista liitintä rittävästi kasaan. Puristus on riittävä, kun kaapelin säikeet puristuvat liitimen kanssa yhdeksi klontiksi ja kaikki ilma poistuu liitoksen sisältä. Huolella tehty puristusliitos vastaa sähkönjohtokyvyltään hitsausta. Se myös säilyttää hyvän sähkönjohtokykynsä, koska liitos on hermettinen. Liitos on myös mekaanisesti erittäin vahva. Oikein puristettu hyvälaatuinen kaapeliliitin ei irtoa kaapelista käsivoimin vetämällä. Liitos kestää vedon lisäksi erinomaisesti täninää ja taivuttelua.
Edit: Ovat näköjään halvempia nykyään briteissä
[ Muokattu sunnuntai 24 tammikuu 2016, 13:30 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Joo kattelin netistä juurikin noita kaapelikenkäpihtejä ja 80e hintalappu ei ihan hirveesti napostellu.. Mut kiitos hartsalle tuolta ebayn puoleltahan niitä löytyy oikeen opiskelia hintaan.. Johdot ei kyllä ole ihan ofc vaan tuota audiochekin budjetti 50 lakua. Koikellaan eka näin ja lisätään tarvittaes.. Jos se ei kule niin kait se sit edes soi..
CCA-kaapeleiden kohdalla ei ainakaan lyhyillä vedoilla muodostu niinkään sähkönjohtokyky, vaan ennemminkin agressiivinen korroosio auton olosuhteissa. Autossa on suurimman osan aikaa kosteaa jopa sisätiloissa. Kosteus, kuparin, alumiinin ja tinan yhdessä olo saa helposti aikaan jänniä reaktioita. Konehuoneessa on lisänä vielä suola ja muu lika. Hyvin tehty puristusliitos vähentää huomattavasti reaktiota suosivia tekijöitä liitoksessa. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Okei.. Aina oppii uutta.. Oon ihmetellykkin että voiko se cca kaapeli olla niin erillaista verrattuna täyskupariin kun kaikki aina saarnaa siitä.. Noh.. Katotaan miten käy.. Vaihdetaan sitten kun edelliset on syöpyny pois Tuollaset pihdit täytyy pistää seuraavaksi ostoslistalle. Jos se ei kule niin kait se sit edes soi..