Viime finaaleissa mitattiin ensimmäistä kertaa kajaripuolen keskiarvo voltteja. Noiden tulosten pohjalta päädyttiin sääntökomitean kokouksessa( http://maxboom.fi/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?68659 ) lokakuussa 2014, että kaudella 2015 luokituksen ylimenevät voltit vähentää myös soitetua lukua. Lisäksi sovittiin että kyseistä menetelmää aletaan jo harjoittelemaan osakilpailuissa Suomenennätys soittojen mittauksissa.
Nykyisin käytössä oleva maxboom luokittuminenhan yrittää parhaansa mukaan mallintaa käytössä olevaa kajarijännitetä, huomioiden käytössä olevan päätteen(siksi penkataan) ja kytkennän(tarkkuusohmit). Käyttöjännite puolen vaikutusta tutkitaan tuolta akku kilojen kautta. Tällä päästään keskimäärin tyydyttäviin tarkkuuksiin, mutta tämä mukaantuleva voltien mittaus omalta osaltaan tarkentaa lopputulemaa. Luokituksen pohjautuessa esim keskiarvo voltteihin 32V(@12V) ja todellisuuden ollessa 33,23V(@12,00V)) saadaan kaavasta vähennys=20*log(32*1,01/33,23) vähennettävää ~ 0,24dB
Koska luokittuminen nojaa 12volttiin, niin mittauksessa on mukana myös akkuvoltit. Jos akku puolen keskiarvo voltit on vaikka +5% niin tämä omalta osaltaan nostaa verrokki jännitettä johon mitattua keskiarvoa verrataan. Edelleä esitetty setuppi näyttää siis 32*1,05= 33,6(@12,6V) ja mitatut sitten 33,9V@12,6V) tulee vähennystä 0,01db
Käytännössä homma menee finaaleissa about seuraavasti:
Ennen kisaa kilpaililjan kannattaa säätää laitteisto niin että tarpeeton kantti jääpi "naksuttelematta". Hyvä näppi sääntöhän on että kahden depan pyynnin nostolla olisi hyvä tulla se 0,1-0,2deppaa. Tyypillisesti D-päätteet käyttyy yloohjatessa niin, että TRMS voltit nousee vielä tovin aikaa, ilman että luku juurikaan nousee. Turha siis laittaa "Pyyntiä" vaan varmuuden vuoksi, jos se vaan nostaa voltteja ja aiheuttaa sitten tarpeentonta luvun vähentämistä.
Lajittelussa sitten tökätään mittarit kiinni autosta löytyviin mittakarvoihin(katso malli esimerkki check lista topikista). Mittarien keskiarvoa mittaus on saman ajan käynnissä, kuin paineen mittauskin on käynnissä(ei siis vielä lähtölaskennassa).
Vedon päätyttyä kyseiset arvot syötetään sormis sensor softaan ja mahdollinen ylijännite vähennys suoritetaan luvusta, jonka jälkeen tulos tallennetaan.
Tässä hieman esimerkkiä niistä autoista joista mitattu Suomenenkka soitteluiden yhteydessä tähän mennessä: Tässä autoja joista voltit mitattu: ----------------------------------------------------- Vantaa kisassa Tommi Viitala/1500W:Fiku 1500 0,56ohm / 49,6V ja 12,0(?) -> 0,41dB Iiiro Riikonen /400W Dyny Dream 3 1,8ohm / 47,7 ja 12,0(?) -> 0,24dB
Joensuun kisassa TP-Import / semi unl 5500W: Execution audio 0.72ohm/ 39,7V ja 12,12 ->0,0dB
Ylivieska: T&T Hämäläinen/600W: Ice800 0,78ohm/ 34,6V ja 12,8V -> 0,0db
Harto/250W: Ice800 1.95ohm/ 40V? ja 12,5V -> kajari johto irtos kesken vedon mutta arviolta tuon verran tai enemmän se ois ollut -> 0,49dB
a) Alitehoisessa setupissa syntyy vähennystä vasta kun ylijännitettä on enemmän kuin mitä HYVITTÄMÄTÖNTÄ alitehoa. b) Laskuri ei rankaise huippuunsa fiilatusta akkupuolesta c) Jos käytössä linkkipari niin laskuriin laitetaan puolet linkkiparista lähtevästä jännitteestä(aka yhden pääteen jännite) ja tarkkusohmit tuplana(edustaa yhden pääteen kuormaa) ESIM linkki pari 2,12ohm syötetään 1,06ohm laskuriin c)
[ Muokattu keskiviikko 05 elokuu 2015, 11:48 ] Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Kumpi kaiutinjännite on sallittu alle 12V akkujännitteellä, mitattun akkujännitteen mukainen vai luokituksen mukainen eli 12V mukaan laskettu?
Paikallisella Optima-diilerillä on sen verran toimitusaikaa, että tietäisi laittaako akuston tilaukseen vai ei.
Niille, jotka ihmettelevät kysymystä avaan hieman asiaa. Kesän jännitemittausharjoituksissa minulta on varmaan vähennetty liiallisten kaiutinjännitteiden takia enemmän lukua kuin kaikilta muilta yhteensä, joten tiedän mitä kirjoitan. Tuo D-luokkalaisen ja perus TRMS-ylkyn yhteistoiminta tarkoittaa käytännössä sitä, että kun akkujännite putoaa, niin mitattu kaiutinjännite ei putoa vastaavasti. Kun akku on "huonossa" kunnossa, niin ensin tippuu luku ja sitten siitä on vielä vähennetään lisää ylittyneiden kaiutinvolttien takia. Kun akkujännite putoaa vaikkapa 11,6 volttiin, niin luvusta puuttuu noin 0,3 ja kaiutinvoltit ylittyvät toisella mokomalla, mikäli ne on säädetty vastaamaan 12V tasoa. Paras keino luvun nostamiseen on panostaa akustoon.
[ Muokattu maanantai 07 syyskuu 2015, 14:03 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Vastauksen viipymiseen lienee hyvä syy?? Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
2011 Stock 600W 139.3 dB 2012 Pro Stock 1000W 145.7 dB 2013 Pro Semi-Unlimited 3500 152.4 dB Sm1 2013 Maratooni 147.3 dB 2014 Pro Semi-Unlimited 3500 153.4 dB sm1 2015 Pro Semi-Unlimited 5500 155.0 dB sm3 2016 unl 9000 sm1 2017 ei nappaa konapappaa
SE-volttilaskuri ainakin rankaisee alle 12V akkujännitteillä. Jos luokitus nojaa 12 volttiin, niin silloin kilpailijalla täytyy olla oikeus edes yrittää saada luokituksen mukaisia tehoja eli kaiutinvoltteja. Yli 12 voltin akkujännitteillä ansaitaan sitten oikeus käyttää korkeampia kaiutinvoltteja.
Onko tästä nyt tehty ihan välineurheilua? 550€ akustoon, 0,3 volttia korkeampi akkujännite ja nettona puoli depaa lukua. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...