Laturin pitää olla riittävän tehokas, jotta sähkölaitteiden kulutuksen lisäksi virtaa riittää myös akun lataamiseen. Latausjännitteen pitää olla riittävän korkea lataamaan akku täyteen, mutta se ei saa olla niin korkea, että se ylilataa akkua. Aivan sama koskee tavallista vesiakkua kuin hyytelöakkujakin. Ongelma seuraa siitä, kun auton laturi on tarkoitettu vesiakulle ja sen jännite ei riitä lataamaan korkeampaa latausjännitettä vaativaa akkua täyteen. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Laturin pitää olla riittävän tehokas, jotta sähkölaitteiden kulutuksen lisäksi virtaa riittää myös akun lataamiseen. Latausjännitteen pitää olla riittävän korkea lataamaan akku täyteen, mutta se ei saa olla niin korkea, että se ylilataa akkua. Aivan sama koskee tavallista vesiakkua kuin hyytelöakkujakin. Ongelma seuraa siitä, kun auton laturi on tarkoitettu vesiakulle ja sen jännite ei riitä lataamaan korkeampaa latausjännitettä vaativaa akkua täyteen.
Ei auton laturi lataa minkäänlaista akkua täyteen.
Minkälainen latausjännite auton laturilla olisi hyvä agm akulle? Nyt kun laitoin kunnon maakaapelin akulle ja latauskaapelin laturilta akulle(entisen omistajan jäljiltä 4mm2 kaapeli:D), niin latausjännite nytten valot päällä 12.7v tyhjäkäynnillä ja 14.1v kaasuttaessa.
Eipä taida laturi olla kunnossa, jos tyhjäkäynnillä lataa 12.7v? Kyllä se tyhjäkäynnilläkin pitäisi pysyä huonommissakin autoissa yli 13v. Ainakin oma 28 vuotta vanha 45Ah laturi pitää tyhjäkäynnilläkin melkein sen 14v, ihan tulikuumana laskee jonnekkin 13.5v paikkelle.
Mittasin saman lukeman akusta ennnenkuin käynnistin. Jaa a no tuo ladan 55ah laturi on muutenkin niin pieni, että kyllähän siihen isomman vois vaihtaa, mutta minkä kokoinen laturi olisi sitten hyvä, jos akkuja olisi 3x70ah? Jajaja mistä noita latureita kannattais kattella? Biltemas ainaki näkyis olevan jotain 100amppeerin latureita
Eipä taida laturi olla kunnossa, jos tyhjäkäynnillä lataa 12.7v? Kyllä se tyhjäkäynnilläkin pitäisi pysyä huonommissakin autoissa yli 13v. Ainakin oma 28 vuotta vanha 45Ah laturi pitää tyhjäkäynnilläkin melkein sen 14v, ihan tulikuumana laskee jonnekkin 13.5v paikkelle.
Kyl se varmaan kunnossa on, joidenkin laturien ei pidä ladata täysiä tyhjäkäynnillä vaan vasta normaali käyttökierroksilla.
Kyllä se ladan vakio laturi riittää, ainakin itsellä riitti. Kyllä siihen sitten saa 70 ja 100A jos haluaa, mutta kun pistää tarpeeksi jytyä kaapelia niin alkaa se vanhakin laturi heräämään. Itsellä ainakin parani lataus kun päivitti laturin plussan ja moottorin miinuksia. Kyllä molemmissa ladoissa mitä olen omistanut, niin laturi latasi tyhjäkäynnillä todella hyvin. Niin kylmänä kuin kuumana.