Kauden aikana on autot katsastettu jo useampaan otteeseen osakilpailuissa ja korjauskohteita on sitten nostettu esille enemmän ja vähemmän. Muistin virkistykseksi tässä hieman listaa mitä kaikkea katsuroinnissa käydään läpi:
Ainakin nämä osa-alueet kannattaa jokaisen katsoa ainakin kuntoon:
Kotelon kyytiin mahtuminen - Siis sinne hattuhyllyn alle (joka on orkkispositiossa sillä korkeudella kontin pohjasta kuin se on tehtaan jäljiltä) tai se 3 sentin sääntö selkänojasta - Takapenkin taakse siinä paikassa missä sitä tullaan kisoissa pitämään.
Päätteiden asennus: - Säännöissa mainituille sijainneille, jos epävarmuutta nin kannattaa todellakin vaikka kysyä suoraan katsastajilta
Akkujen asennus: - Sijainti ja riittävä kiinnitys. Pelkkä kotelon ja selkänojan väliin kiilattu asennus ei ole riittävä kiinnitys. - Kisavedon aikana tarkistetaan akkujännite, muista siis päätteeltä auton ulkopuolelle tuleva "syöttökaapeli"
Akku/ akustot - Painorajan alle meneminen / mahdollinen kompensaatio ylipainosta. - Vain virtajärjestelmään kytkemätöntä akkua ei huomioida. Esim. etuakulta maakenkä irti, jos ei käytössä / laskuissa mukana. Tarkistetaan, joten valmistaudu näyttämään.
Verhoilut - Vakio verhoilut omissa paikoissaan, jos sattuu olemaan auto jossa ei jotain verhoilua kuulukaan olla, niin kerää siitä evidenssiä valmiiksi. Kannattaa katsoa vielä kerran että onhan kaikki palaset paikallaan ennen Ouluun lähtöä.... - Vaimennetut peltipinnat verhoiltava, pl. takakontin lattia (katso säännöt / yleiset kysymykset ja vastaukset.)
Vaimennus - 4mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous
Kytkentäohmit - Ohmit tullaan mittaamaan paikanpäällä tarkkuusmittarilla, viileistä subbareista. Jos subit on lämpöiset niin ne mitataan myöhemmin uudestaan. - Muista myös auton ulkopuolelle tuleva "syöttöpiuha" kisavedon ajaksi.
Showcar vaatimukset Peitepaneelien ym viimeistelyihin liittyvät yksityiskohdat. Yleinen look kunnossa ja muutkin kohdat, jotka on säännöissäkin mainittu.
Huomaattehan että auton ulkopuolelle tulee tuoda kaksi erillistä mitta- ja tarkistusjohtoa. Toinen on kytketty vahvistimen virtaliittimen plus- ja miinusliittimiin ( tai välittömään läheisyyteen) ja toinen johto on kytketty vahvistimen kaiutinliittimiin (tai välittömään läheisyyteen). Johdosta esimerkkikuva postauksessa. Johdoista tullaan mittaamaan vedonaikaiset akkujännitteet ja kaiutinvoltit. Mittauksella voidaan tarkistaa mahdolliset laitteistomuutokset /sääntöjen vastaiset muutokset. Johtoon joko riittävän kokoinen sokeripala (jätä yksi tyhjä väli) tai banaaniliittimet yleismittariin kytkemistä varten. Suositellaan myös sulakkeen asentamista virtapuolelle. Linkkiparilta riittää että kummaltakin päätteeltä tulee yksi mittakarva(saadaan mitattua tällöin linkkiparin antama jännite).
PS. Kannattaa laittaa muistutus että hattuhylly lähtee mukaan. Tee itsellesi etukäteen muistilista mukaan lähtevistä tavaroista.
Lisäksi muistakaa sedan luokassa oleva sääntö! Ainoastaan joko hattuhylly tai selkänojan takana oleva aukko voi olla avonainen. Toisen on oltava täysin tukittu. HUOM! Lue yleisimmät sääntökysymykset.
Muistakaa myös päivittää laitteistot ajan tasalle ilmolomakkeeseen perjantaiaamuun mennessä, tällä nopeutatte katsastusta ja vältytte joutumasta katsastusjonon hännille.
Tilanteessa että joku saman luokan kilpailija haluaa jostain syystä tehdä virallisen protestin paikanpäällä havaitsemastaan epäkohdastan niin se tulee tehdä kirjallisena ennen klo 14:00 lauantaita 12.9.2015. Aiheettoman protestin käsittelymaksu on 50eur. Protesti esim muodossa: "Kilpailijalla A on takapenkin sisukset poistettu, jäljellä pelkät kuoret" tai "Kilpailijalla B on sivuikkunat liimamassalla kiinni" tai "Kilpailija C:llä on kotelo siirretty sellaiseen kohtaan katsastuksen jälkeen että penkki ei lukitu enään paikoilleen."
Jos kyseessä on kalustoon tai luokitukseen liittyvä protesti on se tehtävä 4.9 mennessä. Tämä koskee ennenkaikkea sellaista kalustoa joka on jo henkilöllä ollut käytössä osakilpailujen aikana (ts. näkyy esim tuloslistojen kalustossa). Protesti esim muodossa: "Kilpailija C käyttää päätettä X joka on luokitusteholtaan jotain muuta kuin luokkalaskuri antaa tehoksi "
Toki jos joku asia muuten vaan mietityttää ja ei uskalla sen tiimoilta itse kohdetta lähestyä niin silloin voi kysyä toki tuomareilta asian laitaa (nimet kerrotaan myöhemmin)
Mitenkä tuo kaiutinjännitepelleily menee suomenennätysten osalta??
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Viime syksynähän tuo mittailu homma kirjattiin tälle kaudelle mukaan. Osakilpailuissa vain suomenenkkoja tavoitteleville ja finaaleissa sitten kaikissa vedoissa.
Suomenennäts soitoissa yksinkertaisesti mitataan kajari keskarit ja akku keskarit. Täytetään laskurin kentät ja sitten mahdolliset ylimenot vähennetään ennätyksestä. Muutamaa kymppää on lähtenyt viimeksi päivitetyistä suomenenkka luvuissa jos on lähetnyt lainkaan(Esim Hämäläisellä ollut rajoissa)
Finaaleissa sitten mitataan samaan tapaan, mutta ainoana erona on että nyt mahdollinen vähennys vaikuttaa sitten tallennettavaan lukuun.
Tän hetken otannan mukaan surimmalla osalla tuo ei vaikuta mitään, varsinkin jos jättää ihan viimeiset kantit pois(nostaa voltteja, ei niinkään lukua)
Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Hyvä että julkaistaa hyvän oloinen checklist finaaleihin. Oma checklistini on A3 kokoinen ja teen tarkitukset joka kisaan sen mukaan. Luultavasti HTS reissulle listasta tulee 2x A3 mittainen ja kyseinen lista käydään aina 3 henkilöin voimin läpi että varmasti kaikki tavarat on kirjattu mukaan. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
No nythän tässä topicissa käsitellään ja kirjoitetaan sellaista asiaa jota ei voida käyttää finaaleissa eikä Suomen ennätyslukuja "arpoessa" Kyseinen laskuri eikä mittaustapa ole tälle kaudelle sovittu eikä hyväksytty käytettäväksi. Aihe voidaan ottaa sääntökomitean käsittelyyn kauden jälkeen, kuten muutkin mahdolliset sääntöasiat. Koko yhdistyksen toiminta perustuu tiettyyn toimintatapaan, eikä kesken kauden tulevat muutokset ole sellaisia. Lisäksi sääntömuutokset tulee käsitellä erikseen. Kaiutinjännitteet mitataan sääntöjen mukaan, siitä löytyy selvä ohje. Akkujännitemittaus on varmasti monelle ihan mielenkiintoinen lisä, kuten myös kunnon kaiutinjännitemittaus. Sehän varmasti on tiedossa että elektroniikassa on tiettyjä heittoja joka tapauksessa, siksi mitatuissa luvuissakin on heittoa. Tähän mennessä on tehty epämääräinen määrä mittauksia ja lisämittauksille on varmasti tarve. Siksi on varmasti hyvä että näin tehdään, sillä kyseiseen asiaan varmasti tarvitsee laitteistoa, rutiinia ja luotettavuutta.
2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Saisko tuon volttilaskurin tuonne valikkoon?? Eli kumman laskurin mukaan nyt katotaan voltit?
[ Muokattu tiistai 04 elokuu 2015, 19:36 ] 2015 Pro Stock 400W SM 3.sija 143.8 db
2016 Soittelin Pro Stock 400W luokassa, mutta finaaleihin ei päässyt lähtemään
2017 Tampereella: Pro Stock 400W 1.sija 142,4 db KNC: Pro Stock 1000W 2.sija 146,1 db EC Car Show, Mikkeli: Pro Stock 1000W 3.sija 146,1 db Forssan Hifipäivät: Pro Stock 1000W 2.sija 146,5 db (tuulilasi liimauksista irti yläosasta) MaxBoom Finaalit 2017, Hötsi: SM 4.sija Pro Stock 1000W 146,5db
2018: Välivuosi
2019: Kouvola Night Cruising; Pro Stock 1000W 1. sija. 146 db Maxboom finaalit @ Hötsi: Pro stock 1000w Suomenmestari luvulla 146,9db
2021: Viitasaari Neste; Pro Stock 1000W 3.sija 146,5db
2022: Viitasaari; Pro Stock 1000W 1.sija 146,4db Mylsänportti; Pro Stock 1000W 1.sija 146,5db
Hyvä pointti Iiro. Nyt se löytyy ylävalikosta. Päivitin samalla myös vanhan laskurin linkin nimen hieman kuvaamammaksi:"Säätö Voltit", kun porukka ilmeisesti käyttää tuota gainien säätöön ihan kisan ulkopolella. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Mites, kun voltit ei kerro perille menevästä tehosta mitään. Voisiko Finaaleissa ottaa kokeiluun myös mitata pihtimittarilla kajarijohdoista ne ampeerit (A) niin tiedettäisiin kenellä on reilusti ylitehoa luokkatehoon nähden? Jos näin pitkälle asia viedään niin olisi se reilua että kaikilla on samanvertan tehoa käytössä. Esimerkiksi minulla on erittäin korkea imppi, tehoa ei juuri mene perille ja bassoja saa soittaa clippivalo punaisena puol tuntii eikä mitään lämpöä ole havaittavissa.
Vai mitä tolla kajarijänöjen mittauksella saavutetaan ilman että mitataan myös ampeerit? 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Minkälaista sulakerasiaa on porukka ruukannu käyttää vai riittääkö jos laittaa tarpeeksi paksut piuhat vaan???? 2015 Pro Stock 400W SM 3.sija 143.8 db
2016 Soittelin Pro Stock 400W luokassa, mutta finaaleihin ei päässyt lähtemään
2017 Tampereella: Pro Stock 400W 1.sija 142,4 db KNC: Pro Stock 1000W 2.sija 146,1 db EC Car Show, Mikkeli: Pro Stock 1000W 3.sija 146,1 db Forssan Hifipäivät: Pro Stock 1000W 2.sija 146,5 db (tuulilasi liimauksista irti yläosasta) MaxBoom Finaalit 2017, Hötsi: SM 4.sija Pro Stock 1000W 146,5db
2018: Välivuosi
2019: Kouvola Night Cruising; Pro Stock 1000W 1. sija. 146 db Maxboom finaalit @ Hötsi: Pro stock 1000w Suomenmestari luvulla 146,9db
2021: Viitasaari Neste; Pro Stock 1000W 3.sija 146,5db
2022: Viitasaari; Pro Stock 1000W 1.sija 146,4db Mylsänportti; Pro Stock 1000W 1.sija 146,5db
Missä välissä? Jännitemittaukseen voit laittaa huoletta esim 5A tai 10A sulakkeen.. Kaiutinpiuhoihin en itse laittaisi sulaketta ollenkaan vaan huolehtisin johdon mekaanisesta suojauksesta. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT