Tääl olis ylimääräisenä Optima YT S 4.2 / D1000S auto akku Nimellisjännite: 12 V Kylmäkäynnistysvirta(EN): 765 CCA Käynnistysvirta (EN): 870 CA Kapasiteetti (EN): 55 Ah Sisäinen vastus: 0,0028 Ohm Mitat (PxLxK): 254 x 175 x 200 mm Paino: 19,5 kg Napaisuus: SAE BCI: 34 Lisää Bassoa
Tekisi tosiaan mieli hommata jokin normaalia vesiakkua parempi vekotin joka toimisi myös pidempään kuin 3-4 vuotta eikä tippuisi lepojänöiltään 11,98 volttiin 2h seisomisen jälkeen
TeamLapua, onko tuo akku minkälaisessa kunnossa ja millaista hintaa noista kiskotaan? Täällä on akkuosastolla täysin aloittelija ja lähinnä luettujen tarinoiden perusteella houkuttelisi joko bsb, nsb tai optima mutta ei mielellään 200e kalliimpana
Sitten toisaalta mietin jos laittaisi myöhemmin eteen lisäakuksi jonkin pienen optiman tai muun vastaavan ja taakse ensi nälkään 55-70ah akun (bemarissa penkin alla)
Katselin tuossa kärkkäisellä tuollaista boschin s4 008 akkua jolle lupaillaan 74ah ja 680a kylmäkäynnistysvirtaa, onko nuo ihan susia tälleen peruskäyttöön vai ns "normaalia hieman parempia" perus akkuja?
Itsellä ei ole tarvetta kauheammin tämmösille maxboomiin kelpaaville akuille, optimaa lähinnä mietin keston kannalta mutta käytetystä on aina valmiiksi viety osa vuosista pois
s4 tyyppinen akku kustantaisi satasen ja s5 tyypin kalliimman ja luvuiltaan paremman boschin saisi 120e hintaan.
100Ah ja reilu 30kg on ihan kelpo luvut. Toki tarkimman infonhan saat jos testaat paikalleen. Silloin yleismittarihan sen paljastaa miten se käytännössä notkahtaa. Ei tarvi silloin muitten puheisiin / arvauksiiin perustaa. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Oikeilla virroilla ja jännitteillä tapahtuva lataus on edellytys AGM-akun pitkälle kestoiälle. Yksi reilummin epäonnistunut lataus tekee akusta kerrasta lyijyjätettä. Laturin pitää ladata riittävän korkealla jännitteellä, jotta akku lataantuu täyteen ja toisaalta osata lopettaa isolla virralla lataaminen ajoisa, jotta laturi ei "keitä" akkua kuivaksi.
Auton laturi ei useinkaan ole sopiva AGM-akuille. Usein esimerkiksi Optima ei lataudu koskaan täyteen auton omalla laturilla. Näin on erityisesti talvella. Jatkuva alilataus johtaa lopulta akun ennenaikaiseen hajoamiseen. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...