Se on kyllä kiva että olette jatkaneet tuota Tonin aloittamaa perinnettä kopan esittelyyn. Pisteet siitä Ihan mielenkiinnosta paljon on Passattiin hujahtanut rakennus tunteja ? Ei se ihan parilla kymmenellä tunnilla ole tuolle tasolle noussut Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Molempia minun autoja saa katsoa ihan rauhassa, koska luulen / toivon että se ei vähennä lukua. Mutta toki asiattomien ei tarvitse opetella että mistä puretaan mitäkin, sillä siitä en tykkää (eikä vahtikoira, saati parempi puolisko) Omasta mielestä Passattia en ole paljoakaan rakentanut maxboom-mielessä, mutta jos jotain pitäisi veikata tähän mennessä käytettyjä tunteja niin 40 tuntia. Josta osa siis ihan turhaa. Jos täysin tehdasräpeltämätön Passat tuotaisiin nokan eteen ja pitäisi laittaa samalla tavalla, niin saa siihen sen 8 tuntia menemään. Suurin osa menisi soittimen vaihtoon ja johtojen vetoon (edellyttää paljon sisustan purkua) kotelo tulisi siinä iltakahvin lomassa.. Mutta varmaan tuo parempi puolisko osaisi sanoa tuon ajan paremminkin. Tai vahtikoira, sillä puolet ajasta menee sen kepin heittelyihin.. Jos minulla olisi oma talli, niin siellähän minä varmaan asuisin ja panostaisin enempi näihin vehkeisiin. Onneksi ei ole.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kyllä huomaa kun itekkii yrittää rakennella ja golffi löytyy n. 25km päästä. (viikon sisään onneksi matka lyhenee jopa 10km) Siitäkun lähetään laskemaan miten paljon siihen menee sitä rahaa kun käy sen parituntisen tekemässä töitten jälkeen (n.16.30 kotona - ruokailut yms. ja baanalle. Tuurilla n. 18.00 auton kimpussa) eikä hommaa helpota yhtään ahdas talli jossa pystyy jotain kasaamaan ja lopulliset sovittelut autoon ulkona. Seuraava haaste onkin keli. Työtunteja itessään edestakaiseen tavaroiden siirtelyyn menee jo enemmän kuin sen pienen bitumimaton lätkäisyyn mutta miksi silti tekee? Nokun se on vaan kivaa. #Project.Rat.Golf.DB
Kyllä se omatalli olisi näissä hommissa melko mukava lisä. Itse olen katsellut ensitalvelle tallia, jossa voisi sitten rakennella päivittäin. Itsellä meni viime vuonna fiiattiin kyllä lukematon määrä tunteja, onneksi en pitänyt edes kirjaa. Tänä vuonna on päässyt helpommalla, mutta laiskottelun vuoksi joutuu taas hötsiin asti painamaan täysiä T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Eiköhän se mene niin että suutarilla ei ole kenkiä.. Itse olen ammatiltani talonrakentaja ja rakennusinssi (ammattinimike työmaapäällikkö), ukko on bitumieristäjä/ kirvesmies ja mitä lie. Päivittäin kierrän/johdan/valvon työmaita mutta silti avotaivaan alla on paras väkertää. Jos taas aloittaisi uude n"Golf-projektin" niin sekin olisi täysin mahdollista tehdä vanhasta navetasta tehdyssä hallissa, mutta ei siinä ole tunnelmaa. Passatti on siis täysin työauto, jolla ajetaan koko ajan. Rakentelut tehdään niin että seuraavan aaamuna voi startata toimistolle klo 6,22.. Pelkkä työmatka päivittäin on noin 100km ja siihen kaikki muut ajot työpäivän aikana, työmaat noin 100 km:n säteellä.. Olisikin liian helppoa, jos tuollaista pikkuprojektia voisi tehdä vaikka yhtä kyytiä jossain tallissa. Tontilla olisi kyllä valmis paikka talli-katos-varastorakennukselle ja suunnitelmat lupakuvineen tulisi tässä muun ohessa, mutta kun sitä vapaata sisätilakorkeutta pitää olla sen verran että hallinosturi mahtuu kunnolla, niin budjetti vaatii vielä läpikäyntiä.. Ja se levysirkkeli pitäisi saada varaston puolelle ja oikohöylä ja niin edelleen.
2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Antti voi olla vähän allerginen vaimennusvinkeille Hyvässä tarkoituksessa annettu neuvo kokeilla takapohjan vaimennusta osoittautui sudeksi. Rellussa 0,7 deppaa antanut toimenpide taisi Passatissa viedä suurin piirtein saman verran. Opiksi tästä jäi, että myös muovipohjaiset autot reagoivat täysin erilailla vaimennuksiin.
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Varapyörämontun ja takaosan vaimentaminen ei mielestäni lukua tuonut, eikä mittarikaan tykännyt yhtään kyseisestä operaatiosta. Mutta äläpä hättäile, vaan enpä usko että vaimentelu loppuu. Kunhan vain uskallamme purkaa sivuverhoukset pois, niin pudotamme kattoverhouksen pois. Sivupilareissa on muutama airbag ja sivusuojaverhot, mutta niiden ei pitäisi räjähtää purun yhteydessä. Yhden ohjeen mukaan myös taustapeiliä pitää hiukan purkaa pois edestä, siinäkin on vain muutama lisävaruste. Purun jälkeen mittarille ja sitten mietin mahdollista vaimentamista. Jotainhan tuolle pitää tehdä että soisi edes jotenkin. Ai niin, niitä kuvia.. Pitäisi pakata ja laittaa jokunen, muutenhan koko topicci on yhtä tyhjän kanssa.
2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Niin joo. Ihan muutama luku tuosta varapyörätilan ja takaosan vaimentamisesta. Luvut ovat 3 vedon keskiarvot, koska jostain syystä teen aina 3 vetoa ja katson niiden keskiarvon. Luulen että näin saan paremmin muutosten vaikutukset ilmi. Varapyörä ja takaosa täysin vaimennettu (ja tarkoitan ihan oikeasti vaimennettu) 41 Hz = 141,9 debbaa (lukuarvo otettu buumivedosta) ja 59 Hz = 139 dB,
Varapyörän vaimennus poistettu sivujen osalta: 41 Hz = 142,4 dB ja 59 Hz = 139,15 dB.
Varapyörämontun vaimennus kokonaan purettu: 41 Hz = 143,3 dB ja 59 Hz = 140,2 dB
Vaimentaminen siis vaikutti jotakin. Minulla on monen mittauksen perusteella tullut soittoraidaksi 38_59, mutta tuotakin pitää tutkia uudelleen. Tässä on kuitenkin melko jännä ilmiö kun piikki on 41 Hz, niin huonoin on 38 Hz. Taajuudessa ei ole iso ero, mutta luvussa yli 5,5 debbaa. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Paljon höpinää ilman kuvia, mutta laitellaan nyt jotain. Itsekään kun en ole koko topiccia alusta asti lukenut, niin en muista mitä olen kirjoittanut. Kotelo on siis abc-kotelo, jota jo talven mittaan "suunnittelin" En voi sanoa että suunnittelin valmiiksi, sillä eihän se niin mennyt vaikka piti mennä. Pääasia että kotelo tuli tehtyä.
Kun joku hahmotelma kotelosta jo oli, niin kai se piti tehdä. Sahattujen levyjen kasaus ruuveilla, joita ruuvattu sinne tänne. Ja on siellä välissä liimaakin..
Ja kun se välillä laiskottaa ja pitää päästä testaamaan, niin isomman kammion portti tuli kuin itsekseen isommasta viemäriputkesta. Tuosta viemäriputkesta on muuten tehty Golfin midien korokerenkaat..
Sitten vehkeet kasaan ja joitain mittailuja. Mukava kotelo musiikinkuunteluun ja naama virneeseen, että miten 1x10" subi ja noin 250 wattia soikaan.. Keula kohti avauskisaa, eli Tuuriin kahden auton voimin. Tai oikeastaan kolmen, mutta tuo kolmas on ihan eri tarina..
Tuurissa ei se soinut tyydyttävästi, mutta olipahan varsinaisen soittajan kisaneitsyys mennyt. 139,0 debbaa keskiarvoksi. Samalla siirtyminen Pro:n puolelle tuli, ja tarkoittaa sitä että reilusti lisää lukua on saatava. Tämä luku lähes pakasta nappastulta autolla, johon on heitetty kotelo, akku ja vahvistin. Aiemminkin mainitun tapahtuman johdosta tein töissä pienet muistilaput..
Tuurin jälkeen autosta napattiin pois kaksoispohja ja pohjan verhoilu sillä sen kuultiin vaikuttavan lukuun huonontavasti. Ja niinhän siinä kävi, että luku hyppäsi seuraavalle kymmenelle. Seuraavaksi vaihtui kotelon isommalle puolelle putken tilalle se portti. Ja sitähän se kaipasi. Ja nyt tuli eteen taas lisää vaihtoehtoja. Mikäs se sitten se oikea pituus on ja millä vireellä tätä lähdetään kokeilemaan. Joensuussa, kuumalla kelillä tuo varsinainen soittaja näppäsi näyttötaululle luvun 141,2 debbaa. Kisa oli yksinsoittelu, eli luvulla ei mitään varsinaista hyötyä ollutkaan. Mutta tulipahan sekin tarkistettua, kun paikan päällä joka tapauksessa olimme.
Lisää lukua tarvitaan, joten mikäs sen helpompaa kuin vaimentaminen.. Pura kontista verhoukset pois ja lätki mattoa. Ja näinhän tapahtui. Kiitos kaiken kivan varustelun ja saksalaistyylisen rakentelun, vähän joka paikasta löytyy jotakin. Ja niitä piilokiinnikkeitä on sitten vähän joka paikassa ja jos tahtoo purkaa pois takaverhouspaneelin, niin saa purkaa osittain myös takakynnyskoteloa ja penkkien sivuverhouksia.
Ja kun jossain taisinkin jo vihjailla että lukua olisi taas saatava lisää, niin tuon vaimennuksen oletettiin sitä tuovan. Kontti oli melko hyvin vaimennettu ja kasattu, kun mittari lyötiin lasille kiinni ja testivetoja päästiin tekemään. Niitä pitikin sitten tehdä muutama, sillä taas tuli mieleen Strömsö. Eli ei mennyt kuin siellä.. Pari päivää vaimentelua ja Ylivieskan Kärkkäisen kisa lähestyi ja olimme sopineet että olemme siellä joka tapauksessa paikan päällä. Luku vain oli sitä mieltä että mittarille on aivan turha mennä. Siis ratkaisu että palataan alkupisteeseen, eli purkua tiedossa. 3 päivää innokasta repimistä ja auto kasaan. Lähtöä edeltävänä iltana lukua ja kisailmoitus Ylivieskaan. Hyvä päivä kaikkineen, hyvät kisat ja kivasti väkeä. Parempi puolisko soitti kädet mustelmille ja mittarille 141,5 debbaa. Hyvä 2. sija. Tosin vain 1,4 deban tappio, eli nyt ei edes kymmenykset auta.
Ja ompahan tuossa autossa jossain kohdin yksi mielenkiintoinen varustekin olemassa, nimittäin kohtuu tarkka seuranta. Tietystä paikasta löytyvän paikantimen paikkasijaintia saa tarkisteltua web-selaimella.. Eihän tuokaa autuaaksi tee jos joku asiaton haluaa tuollaisen perus laitteiston omaan autoonsa käydä nappaamassa, mutta silti.
Varikoilla auto on melko vapaasti katsottavissa, sillä auto tykkää soida hiukan viileämpänä paremmin eikä tuolla mitään piiloteltavaa/salattavaa ole. Kaikki on tehty sääntöjen mukaan, jotka löytyvät kaikille vapaasti luettavaksi. Osa ratkaisuista on vain vaatinut hiukan enemmän mittaamista sillä ihan kaikki ei aina toimikkaan niinkuin olettaisi. Auto on edelleen melko raakile, ja koteloon on päivitykset työn alla. Auto nähdään ehkä finaaleissa, ehkä ei. Paikan päällä olemme kuitenkin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus