Pieni projekti isossa autossa. Ajatuksella että pieni on kaunista, tilaa ei tuhlata eikä mennä helpoimpaan luokkaan. Työmatkakulkineessa oli päivitetty vain etupää ja soitin, eikä basoopäälle ollut edes tarkoitus tehdä mitään. Kuitenkin koko ajan tuntui puuttuvan jotain, eli jotain oli tehtävä. Talven pimeimpinä hetkinä pyörittelin eri vaihtoehtoja ja laitevalinta selvisi. Ajatus että pieni on kaunista, joten luokaksi 250 wattia. Ja milläs siihen muullakaan kuin yhdistelmällä Spl + Spl, eli pääte SPL Dynamics ice-800d ja subiksi SPL Dynamics Xtr 10d4. Akuksi keltaista Optimaa ja virtakaapeleiksi kuparia. Nimelliskytky 2 ohmia. Akun kytkentä taakse niin että kisojen välissä se napsaistaan pois, sillä takakaarissa ei ole milliäkään liikaa tilaa ylimääräiselle kuormalle. Peruslaitteistolle paikka vararengasmonttuun, joka on kovaa muovia. Vararengastahan tässä ei ole, vaan paikkaussetti toimii sen tilalla. Lisäksi auton takaosassa on ns. kaksoispohja, jonka alla on säilytystilaa vaikka koko takaosa on käytettävissä (tässä tapauksessa sakemannia varten) Vararengastilassa on siis akku ja vahvistin. Etuakulta tulee virtapiuha taakse. Piuha vedetty alkuperäisiä kaapelireittejä pitkin, myös rintapellin osalta. Tässä tapauksessa pääkaapelissa on akku jarruttamassa virran kulkua.
Subihan ei toimi ilma koteloa, joten niitä 2 erilaista. Peruskotelo työmatkoihin ja oma kotelo kisaa varten. Peruskotelo on 24mm:n filmivanerista tehty refleksikoppa, jossa pellistä kantattu portti. Kisakotelo sitten ihan jotain muuta.
Perusasennus, helposti ja edullisesti tehtävä.
[ Muokattu sunnuntai 25 helmikuu 2018, 06:38 ] 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Soittimessa on mukava ominaisuus sillä subbarin saa pois päältä kokonaan yllättävän helposti ja tason säätäminenkin käy aika laajalla kaistalla. (-50..+10, tiedä sitten vielä mitä tuo väli on, mutta aika kattava.) Koiran kanssa ihan näppärä ominaisuus, sillä se tuskin on ihan yhtä kova "ysärifani" kuin minä. Soittimen perusasetukset ovat kohdillaan ja vahvistimenkin kävin yleismittarilla läpi. Ei ole edes tarkoitus tässä vaiheessa ottaa laitteistosta kaikkia irti. Soittelen nyt hetken ihan perusmatkasoittelua ja käytän 4SPL:n kiinni jossain vaiheessa. Auto on pitkä farmari ja varustelunsa puolesta kohtalaisesti äänieristetty.
Matalaaa tuntuisi tulevan, mutta kertokaapa vinkki miten mittaan auton viritystaajuuden näppärästi. Käytössä subbari, 4SPL ja pyyhkäsy 20-80Hz. (Takakontti auki, mittarin anturi metrin päähän subbarista ja tällä pyyhkäsyn arvo ylös, mittari lasille ja luukku kiinni, sama pyyhkäsy ja arvojen vertailu. Vai?
Muutama kuva asennuksesta vaikka noitahan on maailma pullollaan.
Pari kuvaa.. Ilman mitään ihmeellisempiä säätöjä tai kikkailuja muutama mittailu. Mittasin subin toiston anturi noin 60 sentin päässä kotelosta, keskeltä elementtiä. Subi pääsi soimaan täysin avoimeen tilaan, takapuskurin päältä. Toinen pyyhkäisy siten että anturi oli ikkunalla, virallisella mittauspaikalla. Elementti takakontissa, noin 10 senttiä irti takaluukusta (elementti taaksepäin)
Itse päättelisin tuosta pyyhkäsyjen vertailusta että auto haluaa korostaa 32Hz - 47Hz aluetta, suurin korostus 41-44 Hz:n paikkeilla. Ilman lämpötila oli mittailun aikana noin 4,5 astetta (ei aurinkoa) Onko päättelyni edes siellä päinkään? Yritetäänkö kisakoteloa viritellä tuolle alueelle sopivaksi?
Ja otinpa huvikseni siis yhden 16 sekunnin vedonkin, eikä tulos mikään yllätys ollut. Eihän se siis mikään hirveä tulos ollut, mutta ompahan vertailuna ylhäällä. Eikä tarvitse mitään "essonbaarin" lukuja edes muistella, kun on lähtömittaus ylhäällä.
Jotain huomiota tullut jo mieleen. Nykyinen kotelo voisi olla pienempikin ja viri voisi olla korkeampi. Basson taso on "normikuunteluun" aika jyräävä, ja tarkin erottelevuus puuttuu. Subi ei tahdo sulautua muun musiikin mukaan, vaan möyrähtelee matalia ihan omaan tahtiin. Vahvistimen taso kaipaa säätöä sillä soittimessa on oikeasti iso tasonsäätöhaitari. Gainia voisi ruuvata lisää ja soittimesta pudottaa tasoa, subsonicia voisi nostaa ja yläpään jakokin pitää tarkistaa. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Toimivin raita tulee olemaan 35-56 tai 38-59. Ratkaisut voi miettiä sen mukaan... Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Jostain syystä olen aloittanut kouluni aikoinaan aapiskirjalla, joten eiköhän se kisakotelokin noudata aika lailla samaa linjaa. Voi sitten vaikka "apsilla" käydä sen kanssa kahvilla. Kisakoteloon suunniteltu paria viriä, ja juurikin noita raitoja ajatellen. Koteloon suunnitellut virit 35 ja 58 Hz. Mittari varmaan kertoo että menikö suunnitelmat ja toteutus miten lähelle suunniteltua. Melko iso tuo kisakotelo on ulkomitoiltaan, mutta testin kautta selviää paremmin että onko suunnitelmat olleet ihan keturallaan. Ulkomitat suurinpiirtein 990x500x430 (lev x kork x syv). Eli korkeus otettu täysin käyttöön joka menee vielä takakontin verhouksia riisumatta tavaratilan verhon alle. Ja käytännössä tuossa on kaksi erillistä "verhousta" tavaratilassa, koska autossa on ns "kaksoispohja" Tuon "kaksoispohjan" saa irti 2 ruuvilla ja 3 mutterilla, tällöin tilaa korkeuteen tulee lisää noin 50mm. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Olipas hyvin dokumentoitu auton korostuksen selvitys tarina. Pisteet siitä. Jännä nähdä miten projekti etenee, kun suunnitelmista sirrytään toteutukseen. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Teen elementistä kohtuu helposti irroitettavan ja saan sen vaihdettua sitten tuohon normaaliin pieneen koteloon, joten ei kai suunniteltu ja työn alla oleva kotelo mikään 6th order subwoofer ole. Onko se kotelotyyppi edes toiminut missään vaiheessa kunnolla buumikäytössä? Minä olen insinööri ja laiska sellainen, joten kopioin/varastan/muokkaan muiden jo hyväksitoteamia ratkaisuja. Elementti ja vahvistin on valittu sen mukaan jolla esim. viime vuonna finaaleissa on eniten voittoja, miksipä ei siis myös kotelotyyppi. Mutta tuosta kotelosta varmaan enempi kun sen aika on.
Itse autolle ei todennäköisesti tulla tekemään mitään vaan se saa säilyä koskemattomana. Korkeintaan koiraverkko ja kurasuoja poistetaan sisältä, ehkä myös tavaratilan välipohja jos siitä jonkin edun saavutan. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Päivitellääs tätäkin vähän, vaikka ihmeitä ei olekkaan tapahtunut. Paitsi että volkkari teki volkkarit, eli sytytti kaikki vikavalot ja kone meni vikasietotilaan. Hauskaa ja halpaa..
Tuollainen pyyhkäisy 23 hertsistä 65 hertsiin, eipä sieltä matalia oikein tule. Mutta ei tällä autolla ole tarkoitus mitään fleksivideoita tehdäkään.
Tuossa nyt pikkuhiljaa hipistellyt tuota kisakotelon tapaista. Elementti alkaa varmaan olemaan kohta saanut hiukan liikuntaa ja laitteisto alkaa olemaan sisäänajettuna. Toinen kotelo on tehty 24mm:n filmivanerista ja niin leveäksi kuin konttiin sain tehtyä. Korkeuttakin niin paljon kun verhon alle mahtuu.
Kokeilinhan minä tuolla kisakotelolla yhden kisavedonkin, mitään päätäräjäyttävää lukua ei tule. Mutta empä tuota vielä jumpannutkaan, kunhan heitin paikoilleen. Keskiarvo 138,34 debbaa (38to59)
Kai tuosta nyt pitäisi taikoa vielä lisää, eli jumppaa tiedossa. Ja ehkä alapäähän lisää lukua, se ehkä parantaisi hiukan lukua. Viriä siis muuttamaan. Auto halunnee hiukan matalampaa korostaa, joten sitä voisi yrittää käyttää apuna.
[ Muokattu lauantai 09 toukokuu 2015, 16:23 ] 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus