Elikkä ensimmäistä koteloa olen tekemässä, Volvo 240:sen konttiin. Elementiksi tulee: http://www.autoviihde.com/mds-beast-spl-zr15d1.html, koteloksi ajattelin 50 litraista refleksikoteloa. Ongelma piilee siinä etten tiedä/osaa laskea että mikä olisi paras mahdollinen refleksi putken koko tai miten tehtäisiin hyvä porttikotelo? Jos joku kokeneempi osaisi neuvoa aloittelijaa tässä asiassa niin olisin hyvin kiitollinen! Eli siistein ratkaisu olisi porttikotelo missä olisi portti keskellä koteloa(sellainen neliö rööri) mutta kaipaisin hyviä vinkkejä sen toteuttamiseen?
110litraa ja vire sinne 32hz.. säännöt kohdasta löydät apuja sihen 2011 Stock 600W 139.3 dB 2012 Pro Stock 1000W 145.7 dB 2013 Pro Semi-Unlimited 3500 152.4 dB Sm1 2013 Maratooni 147.3 dB 2014 Pro Semi-Unlimited 3500 153.4 dB sm1 2015 Pro Semi-Unlimited 5500 155.0 dB sm3 2016 unl 9000 sm1 2017 ei nappaa konapappaa
Tuo Volvo ei ole malliltaan se helpoin takakontiltaan. Lisäksi auto on sedan, joten sekin kertonee jotain kotelon tyypistä. Jos kotelon tekeminen on ihan täysin vierasta, niin kannattaa käyttää apuna jotain kotelolaskuria. Ulkomitat takakontin mukaan ja portti laskurin mukaan. Pidempi portti laskee viriä ja lyhyempi portti nostaa viriä. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kiitoksia vastauksista Päätinkin tehdä normi refleksikotelon ja hommasin 6" aeroportin. Nyt vain mietin että toimiskohan kuin hyvin jos pistäis refleksiputken hattuhyllystä läpi, niin että tuuttaisi paremmin matkustamoon?? ~Amispop never stop~
2011 Stock 600W 139.3 dB 2012 Pro Stock 1000W 145.7 dB 2013 Pro Semi-Unlimited 3500 152.4 dB Sm1 2013 Maratooni 147.3 dB 2014 Pro Semi-Unlimited 3500 153.4 dB sm1 2015 Pro Semi-Unlimited 5500 155.0 dB sm3 2016 unl 9000 sm1 2017 ei nappaa konapappaa
Sivullepäin ampuva kotelo. Subi ja putki samalle seinälle Elikkäs ampumaan niinkuin keskelle päin. Ja portti kontin peränpuolelle ja subi heti takapenkin taakse
Vähänniinkuin noin, mutta subi/portti sais olla toisin päin
[ Muokattu lauantai 07 maaliskuu 2015, 19:03 ] Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014
Joo tuollaisen kotelon meinasinkin tehdä mitä vallukyla ehotteli. Leikin illan WinISD:llä ja sain parhaaksi tulokseksi 180l normaali refleksikotelon 15cm pitkällä 6" aeroportilla, onko edes lähelläkään sellaista että saisi tuuttaamaan myös matalia hyvin? ~Amispop never stop~
Ja nyt uutena haasteena, mihinkä te olette sijoittaneet midbassot tai keskiäänet volvo 240:ssä??? Kannattaako ostaa vain laadukkaammat 4" kaiuttimet ja diskantit ja sijoittaa ne alkuperäisille paikoille? ~Amispop never stop~
Midit saat etuoviin. Sinne on laitettu jopa 10" midejä, eli vain oma rakentaminen on rajana. Kojelaudan yläkulmaan saa (helposti) paikan vaikka 6,5" keskiäänelle. Monesti esteenä rakentamiselle on vain aloitus ja kapeakatsoisuus. Noin 18 vuotta sitten ilmestyneessä Hifilehden projektina oli tuollainen 240 Volvo ja olipa joskus muinoin JBL:n esittelyautonakin 240 Volvo, tästä aikaa noin 20 vuotta. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus