Hyvä havainto, pitkään meni että joku ihan itse laski luvut auki.
Tuossa on kaikilla akuilla käytetty 12.8V lähtöjännitettä. No tuntuu varmaan, että eihän se niin mene oikein.
Mutta testin pointtina on ollut se, että mikä akku olisi maxboom käyttäjän näkökulmasta paras ja paras akkuhan on se missä tuolla noin 200A kuormalla notkahdus on pienin. Tässä tarkastelussa huomataan, että joo joku kiinteä taso millä kaikkia akkuja mitataan, niin saadaan se tärkein tieto kisaajan näkökulmasta.
Jos olisi käytetty kaikissa akuissa niiden omaa lähtöjännitettä, niin 4 power ja csb 100 jäisi sisäisessä vastuksessa paljon kauemmaksi luvuissa, mitä ne oikeasti jää maxboom käytössä.
testasin uuden sznajder 95ah agm (23kg), sisäinen vastus oli niinkin huono kuin 0,0121ohm 20C. ei viitti edes hommata toista kaveriksi katupopitteluun.
Millainen oli testi metodi sulla, kuorma, kuormitus aika?
Katupopittelussa perus vesiakuilla saadaan aikalailla paras € suhde suorituskykyyn, mutta joutuu laittamaan paljon akkuja jolloin tilaakin tarvitaan eikä voi kyljelleen asentaa.
Suorituskykyiset AGM akut taas antavat tehokkaasti virtaa eikä vie tilaa voi asentaa kyljelleen, mutta maksavat taas enemmän.
Tuosta jokainen sitten voi leipoa itselle sen parhaan kompromissin.
Joskus tuollaista SZNAJDER-AGM 70AH/640A akkua penkkasin, muistelen että vanhan vesiakun veroinen oli.
30s kuormitin 75,8 A virralla, lopussa otin lukemat ylös. 12,8-11,88/75,8. isommalla virralla vastus olisi varmaan vielä suurempi kun kerkiää tyhjetä enemmän.
[ Muokattu maanantai 12 tammikuu 2015, 11:35 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Valaistusta tullaan parantamaan ja kamera laitetaan kiinteäksi pöydän päälle, niin että jotain saisi selvääkin.
Myös testimenetelmä tulee muuttumaan. Nykyään akut ovat olleet float jännitteellä muutaman päivän ja sitten testattu. Tämä on vähän kehno tapa, kun jotkut akut rupeaa uinumaan aika äkkiä ja näin ollen eivät anna parasta tulosta.
Nyt otetaan käyttöön menetelmä jossa täyteen ladatulla akulla otetaan noin 200A 30sek, lataus perään ja uudestaan sama. Tämä toistetaan niin monesti, että kyykkäys jännite ei enää nouse. Näin päästään tilanteeseen, että akku on "kiukutettu" niin hyväksi kun se voi olla. Kun on vedetty veto jossa notkahdus ei enää nouse suoritetaan perään tuo perinteinen 60A 15min purku, tämän jälkeen täyteen lataus ja taas noin 200A 30sek veto.
Tuolla testimetodilla luvut ovat vertailukelpoisia keskenään vaikka seassa olisi nopeasti/hitaasti herääviä akkuja.
Mrop kirjoitti ...
Mitenkäs saat purettua, ihan vastuslankaa pätkä väliin ja jäähy?
Nimittäin kiinnostais itseäkin tehdä purkupenkki akuille sekä vahvarin tehopenkki.
Keinokuorma on kanthal langasta valmistettu 8 x 4ohm kuormalla jolla voi kaikenäköisiä kuormia valita 0,5-8ohm väliltä. (langat vedessä) Kuormaan oli kytketty kaksi http://www.tp-import.fi/EA15001D linkkiparina (vaatii ulkoisen vaiheenkäännön) nou oli säädetty niin, että saatiin tuo 200A ja 60A kulutusta.
Hartsa kirjoitti ...
Aika hyvän tuntuinen patteri. Punnitsitko jo sen. Datalehden mukaan kaksi olisi ylipainoisia stockin isoon akustoon, mutta miten on todellisuudessa.