Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 111
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4381, Uusimmat: R4nd0m
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
25 toukokuu at 1000
Kausala

15 kesäkuu at 1000
Myllykoski

29 kesäkuu at 1000
Jyväskylä
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, pete-, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen, TombBringer
Tekijä Posti
unppi
torstai 09 lokakuu 2014, 07:18
Postit: 3

unppi:n galleriaan
Ongelmaa tuntuis olevan mitenkä saan virran riittämään poppivehkeille. Autossa 220a laturi joten siellä kyllä pitäisi reservi riittää. Autona sprinter.

4kpl Ground Zero Hydrogen GZHA1.1800DXII vahvistimet
4kpl Ground Zero Nuclear GZNW 12X subit


Sähköjärjestelmä on niin että laturilta tulee ensin pääakkuun virta, josta haarautuu erotinreleellä 2m päähän (eteen) 105ah akku ja 5m päähän (taakse) 17ah lisäakku tasaamaan jännitettä. Eli pieni lisäakku toimii ikäänkuin konkkana lähellä vahvistimia ja subbareita, koska kaapelit on pitkät. Akku on Odysseys PC680. Nämä 105ah ja 17ah akut on siis kytketty toisiinsa aina. Mitat noin kaapelien pituuksia.

Ongelmana on, että tää lisäakku ei kestä yhtään vaan on aina sökönä. Rupesin mittailemaan jännitteitä ja kun laittaa volumea liki maksimeille niin 17ah akulta mitattaessa jännitte tippuu 9.5-10v pahimmillaan. Nyt akku tosin sökö, joka vaikuttaa myös mittaukseen. Toiselta akulta joka on lähempänä laturia jännite pysyy nätisti yli 14v:ssa. Kaapelit on 50mm2. Nyt kun 17ah akku on sökö niin syö myöskin tuon 105ah piloille lepotilassa. Pelkästään kovaa musiikkia kuunneltaessa voltit pyöri siinä reilun 13v paikkeilla. Harvoin tulee näinkään kovalla ääntä pidettyä.

Se miksi tuo 17ah akku menee helposti piloille, niin uutena, täyteen ladattunakaan radiota ei voi kuunnella kun 15min hiljaisella volyymillä kun akku on jo tyhjä. Eli, akku tyhjenee ja ei kestä jatkuvia syväpurkauksia. Myöskin tähän virtapiiriin on kytketty mm. jääkaappia, invertteriä, telkkaria, webastoa... tosin sinne isompaan akkuun mutta lepotilassahan se syö sen pienemmänkin akun kapasitettiä.

Ajattelin kokeilla 17ah akun tilalle esim. 225ah akkua. Tilaa saattaisi just ja just riittää, mut sit taas mietityttää jos voltit lepotilassa ilman kulutuksia on n. 13.8v niin riittääkö latausjännite pitämään akkua yllä siltikään? Saattaa olla että voltit kipuaa yli 14 ehjällä akulla. Harvoin tarvii niin paljon ääntä, että voltit tippuis alle 13v. Auto sammuksissa akku tosin purkaantuu siltikin reilusti lisälaitteiden johdosta (jos niitä sattuu käyttämään).

Jos ottaa akun kokonaan pois ja laittais kondensaattorit? Sulaakoha kaapelit? Onko liian pitkä matka ilman lisäakkua? Auto rakennettu niin, että uusien kaapeleiden vetäminen lähes mahdottomuus jos haluaisi jännitehävikkiä pienentää. Kestääkö "normaali" akku minkälaisia virtapiikkejä? Tosin, minkähälaisia piikkejä tuonne sit tulee..?

Vaai laittasko jonku 105ah akun + kondensaattorit? Mitenkä kondensaattorit mitoitetaan?

Auto ei ole itse rakentama vaan järjestelmää on jälkikäteen pakko muuttaa hieman. Piloilla oleva 17ah akku syö nyt 105ah akun yön aikana tyhjäksi ja ei saa edes webastoa käyntiin. Yksi vaihtoehto ois akkujen välille joko erotinrele tai diodisilta, mut siltikään ei voisi kuunnella radiota jos auto ei ole käynnissä.

Millä vois arvioida paljon noi vermeet vie virtaa hiljaisella volyymillä? Osais laskea kauan teoriassa 105ah akulla voisi soittaa musiikkia ennenkuin akku on tyhjä. Vai pitääks alkaa mittareita virittelee.. Ei oo meinaa kovin helpossa paikassa noi kaapeloinnit ja 50mm2 kaapelin väliin mittaria hmm..

terveisin amatööri
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
kotka
torstai 09 lokakuu 2014, 08:31
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 4xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Pitkä tarina, mutta ongelman taidat jo itsekin kertoa..
Tuo olematon pikkuakku noin laitettuna on se koko homman rasite ja syyllinen. Ja samanlainen kuin siellä edessä on, ettei muodostu erilaisia akkupareja jotka tasaavat,purkavat ja rasittavat toisiaan.
Sen tilalle toinen isompi akku eikä mitään kondensaattoreita.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
unppi
torstai 09 lokakuu 2014, 09:30
Postit: 3

unppi:n galleriaan
Joo sen ongelman kyllä tiiän, mut ei oo mitään kokemusta näistä hommista miten näitä viritelmiä "oikeasti" tehdään. Niin mielipiteet eri ratkasuista kiinnostaa.

Jos taakse vaan laittas kuorma-auton 225ah akun ja sit vielä 105ah ja 225ah välille varmuudenvuoks erotinreleen niin eivät pääse purkamaan toinen toistaan kun auto sammuksissa.

http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/products/commercial-vehicles/promotive-silver/

ja akun tarkemmat speksit:
http://productsheets.varta-automotive.com/index.php?id=515&artikelNr=725103115A722&type=123&L=20

Mikä määrittelee hyvän akun tämmöseen hommaan? Virranantokyky? En oikein vielä oo päässy jyvälle riittääkö tuommosessa virranantokyky vai pitääkö katella jotai toisenlaista (AGM?) akkua.
Takaisin ylös
ffxr2i
torstai 09 lokakuu 2014, 09:46

Sijainti: Saarijärvi
Postit: 52
1xMaxBOOM II - 2013
ffxr2i:n galleriaan
jos nuo molemmat 225ah akut on samanlaisia niin niiden välille ei ainakaan kannata laittaa releitä. Myöskin jos tuo 105ah akku on hyväkuntoinen vesiakku niin ehkä jättaisin sieltäkin releen pois. vesiakut voi kytkeä toisiinsa ilman relettä.

tämä kyllä tekee sen että jos käy niin että akut menee tyhjäksi niin ei lähde autokaan enää käyntiin.

[ Muokattu torstai 09 lokakuu 2014, 09:48 ]
Takaisin ylös
kotka
torstai 09 lokakuu 2014, 09:53
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 4xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Tuollaisen "yksinkertaisen" erotusreleen löydät vaikka Biltemasta kohtuu edukkaaseen hintaan, noin 15 euroa. Sellainen toimii ainakin asuntoautossa erottamaan etu- ja taka-akut toisistaan onnistuneesti. Vaikka taka-akun tyhjentää kokonaan, niin etuakussa riittää virta käynnistykseen. Ja kun etuakun latausjännite nousee yli 13,3 voltin, niin myös taka-akku latautuu.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
unppi
torstai 09 lokakuu 2014, 10:56
Postit: 3

unppi:n galleriaan
niin, selvennetään vielä senverran, että autossa on:

keskellä oma akku 105ah
edessä lisäakku 105ah
takana lisäakku 17ah

edessä ja takana olevat akut samassa piirissä, erotettuna auton omasta akusta releellä.
Takaisin ylös
 

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System