Ajattelin nyt itsekkin kirjoittaa jotain tämän auton tarinasta ja ensimmäisestä kaudestani maxboomin parissa.
Joskus tammikuun alkupuolelle tuli tehtyä ensimmäinen 2x12" kotelo Fiiattiin joka toteutettiin 8" aeroportilla, kotelohan tuli törkeän paljon yli tuon hattuhylly tason ja tarkoituksena ei ollutkaan kilpailla. Elementteinä oli 2x Asref12d2 mk2 ja vahvistimena Fx1500d @ 2ohm. http://www.upload.ee/image/4278475/20140530_192218.jpg
Autokaan ei vielä ollut oma vaan rakensin lähinnä sitä veljelleni kyläluukutukseen. Hartsa kuitenkin potki koko kevään päähän, että miksi en lähtisi soittamaan ja kokeilemaan. Keksin mitä tyhmempiä tekosyitä ettei koteloa saa muka hattuhylly tason alapuolelle viisaasti, pikku hätspäkillä ei voisi pärjätä ja kaikkea muuta.
Tuli kesä ja ajatus kilpailemisesta tuli uudestaan mieleen. Pikkumiseltä tulikin ostettua PM ja sillä testailtua vähän tuota kombinaatiota ja todettua että autohan soi ihan kohtalaisesti vaikka sitä ei ollut rakennettu edes boomiin. Siinä sitten vähän aikaa mietittiin ja mittailtiin peräkonttia että kyllähän sinne saa sen kotelon kun tekee itse sen portin. http://www.upload.ee/image/4278497/20140611_093056.jpg Samalla kun uusi kotelo laitettiin autoon, niin lisättiin peräkonttiin 75ah yellowtop tarjoamaan virtaa. Tässä vaiheessa piti kysyä lupaa, että auton saa lainaan Jyskän kilpailuun.
Kun setti saatiin valmiiksi, niin soiteltiin Laxin Markolle ja kysyttiin jos päästäisiin ihan 4SPL testaamaan 16 sekuntin vetoa. Markolla kerettiin 2 päivänä käydä mittailemassa, että mitä raitaa soitetaan ja vähän soittoasentoja. Harmi kun ei ole muistikuvaa mitä se ensimmäisellä soitolla soi. Alla kuitenkin pari kuvaa, jotka on otettu pari päivää ennen Jyskän kisaa. http://www.upload.ee/image/4278516/20140625_151830.jpg Tästä vedosta nostettiin vielä kylmästi 2 debbaa pyyntiä ja ensimmäinen 144 ylitys hyvitysten kanssa tuli http://www.upload.ee/image/4278523/20140625_152431.jpg
Jyskän kisoihin lähdettiinkin sitten ainoana ennakkoon ilmottautuneena 600w luokan soittajana, mikä sinäänsä oli harmi. Jyskässä tuli törmäiltyä moneen mukavaan henkilöön ja se sai innostumaan maxboomista vielä enemmän. Jyskästä mukaan tarttui ainoana kilpailijana luokkavoitto, SE ja siirtyminen pro-luokkaan. http://www.upload.ee/image/4278530/20140628_180216.jpg Tulokseen olin tyytyväinen, kun ajattelin sitä että auto ei ollut edes oma ja sitä tosi harvoin pystyi edes rakentamaan.
Jyskän kilpailun jälkeen sitten purettiinkin kaikki vehkeet pois ja auto palautettiin. Kisakärpänen oli kuitenkin puraissut jo ja pahasti. Rupesin selailemaan vastaavanlaista Puntoa netistä ja pari hyvää ehdokasta löytyikin. Sainkin kuitenkin ilokseni kuulla että Jyskässä käyttämäni Punto tulee myyntiin ja varasinkin sen heti itselleni finaaleja silmällä pitäen. Samalla ruvettiin miettimään mahdollisia laitteisto muutoksia. Bassoiksi valikoitui tuttu ja turvallinen Spl Dynamics Xtr300d4 ja päätteiksi 2 kappaletta Ice800(kiitokset vaan Hartolle vinkistä). Samalla suunniteltiin parikin uutta koteloa ja korjattiin viriä OIKEAAN suuntaan. http://www.upload.ee/image/4278544/20140711_103726.jpg
Finaalit kuumotteli kovasti silmissä ja katsoinkin pitkään että Jyskässä soittamani luku riittäisi. "Stadin"-kisoihin oli 3 viikkoa aikaa kun sain Punton itselleni ja pystyi kunnolla alkaa sitä rakentamaan. 4SPL tuli hankittua ja valehtelematta koko kesän kannattavin ostos. Testidataa saatiin kerättyä todella paljon ja todella nopeasti(verrattuna PM). Rupesi kuitenkin näyttämään että ei uskalla riskeerata finaalipaikkaa ja laitettiin ilmo "Stadin"-kisaan. Autoa vaimennettiin ja vaimennuksia revittiin, akku siirrettiin vararengaskoteloon ja päätteet turvallisesti takapenkin selkänojaan kiinni. Saatiinkin petrattua lukua kovasti Jyskästä. http://www.upload.ee/image/4278547/20140724_193240.jpg
Pari päivää ennen Stadin-kisoja, lukua katosi aivan yhtäkkiä melkein 1 deban verran ja syytä ei meinannut löytyä mistään. Lukua puuttui joka tasolla, myös testitasolla. Pelättiin pahinta, että joku mystinen ratkeaminen on autolle käynyt. Kattoverhoilu purettiin ja katsottiin ettei mitään ollut irronnut. Kaikki näytti olevan OK. Ei muutakun katto taas vauhdilla kasaan ja toivoa parasta. http://www.upload.ee/image/4278554/20140821_144157.jpg Autoon oli valittava vielä kolmesta laatikosta yksi, ei niillä luvullisesti tuntunut olevan juurikaan eroa niin annettiin arvan ratkaista. Toivo oli kutakuinkin jo menetetty kun syytä ei luvun katoamiselle löytynyt.
Lauantai koitti ja aikasin aamusta Vantaata kohti. Lajittelussa tapahtuikin heti jotain odottamatonta ja soiteltiin 144,9 rikki. Toisella ja kolmannella lajittelulla saatiin 145,44 lukemat ja oltiin jo varmoja finaalipaikasta. Tiedettiin etukäteen että Jesse soittaa Vantaalla lujaa. Lajittelussa soittikin sitten 145,7. Ennen finaalivetoa kävin Harton juttusilla että onko viime hetken neuvoja. Ohjeet oli yksinkertaiset: "TUE KUNNOLLA". Aattelin ensiksi että haista nyt ukko p**** . Finaalissa kuitenkin altavastaajan pystyttiin 3 tasapeliin ja neljännellä taivuttiin. Jesselle ansaittu voitto. Tyytyväisiä oltiin kun finaalipaikkaa haettiin ja se saatiin http://www.upload.ee/image/4278559/20140823_205556.jpg
Vantaalta kun kotiuduttiin niin päätettiin soittaa täysin samoilla asetuksilla kisaraita lävitse ja saatiin tulokseksi 144,44 desibeliä ja pääteltiin että mittarille on käynyt jotain mystistä. Toimi kuitenkin ja nyt tiedettiin että se näyttää mukavasti alakanttiin, eikä autossa ole mitään vikaa.
Vantaan kisan jälkeen laitettiin ilmo Hötsiin ja varattiin hotellit. Auto vaati myös remonttia että kestäisi ajaa hötsin reissunkin kun Vantaan reissulla ei kovinkaan hyvin mennyt. Kansipahvi oli entinen ja jakopää veteli myös viimeisiään. Osat uusittiin ja auto rupesi pelaamaan vallan mainiosti. http://www.upload.ee/image/4278582/20140822_144228.jpg
Viikko ennen H-hetkeä 4SPL sitten hajosi, enteilikin jo kovasti kun 20 mittauksesta saatiin 1 onnistumaan. Puhelu Mikolle ja Mikko sanoikin että huomenna hakemaan uusi mittari. Kiitokset siitä! Taas löytyi lisää intoa kun mittari toimi jokaisella vedolla! Mittari näytti 0,1db enemmän kuin vanhamittari, joten pystyttiin vanhoja tuloksia edes jotenkin vertaamaan. Alla kovin tulos mitä kotona saatiin soitettua. http://www.upload.ee/image/4278585/20140909_155011.jpg Auton vaimentamista hierottiin ja hierottiin. Ovet vaimennettiin kolmeen kertaan kun ei meinannut millään saada selvyyttä auttoiko se vai ei. Kolmannen kerran jälkeen se sitten vihdoin selvisi, virhe tulkintojakin tuli siis tehtyä...
Tämä on hyvä esimerkki siitä kuinka menestykseen täytyy tehdä ahkerasti töitä ja miten massasta poikkevaa autoa pitää rakentaa ennakkoluulottomasti. Rakentaminen pitää tehdä auton ehdoilla muuten ei tule tulosta. Myönnän sortuneeni alussa aliarvioimaan Punton kilpailukykyisyyden. On ollut erittäin opettavaista ja mielenkiintoista seurata tällaisen ylänuottisen auton rakentamista. Monesti olen hämmästellyt miten paljon tässä autossa toimivat ratkaisut eroavat perinteisistä. Hatunnosto ahkerille rakentajille!!!
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Harto yllytti samaan aikaan MB-kauden sekaan että rakentaisi kunnollisen etupään tuon pienen tilalle. Varmaankin yritti pedata Kaupille helpompaa kesää??? Noh lankesinpa ansaan ainakin ja tuli hankittua elementtejä.
Viimeisimmän kuvan tilanteeseen jäätiin tältä kesältä. Finaalit puskivat kovasti päälle, joten saappi jätettiin sivuun ja keskityttiin pelkästään Fiiattiin.
Täytyy koittaa muistaa päivitellä sitä mukaan kun rakentelut etenee, talven aikana on hiljaisempaa. Fiiatti tuli kunnostettua pitkälti kokonaisuudessaan, että sillä on mukava kierrellä ensi kesänä kisoja
[ Muokattu maanantai 05 tammikuu 2015, 07:45 ] T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Reilua 152 mittailin musiikilla lasilta. Hiljaahan se soi, mutta toistokaista oli mukavan laaja pieleen menneen virin takia T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Mitkäs bassot tos arkku kotelos olikaan kiinni alunperin? Onkos toi hupi auto tulos ens kautena mb tapahtumiin? Olis kyl mukava päästä kuunteleen http://www.youtube.com/user/Domax1234 ------------------------------------------------------------------ 2010: Stock 4000w 132.2dB 2011: SM3 / PRO Stock 600W, 142,8 dB 2012: PRO Stock 2500w, 148,2 dB / Pro Stock 600w, 144,4 dB 2013: SM1 / PRO Stock 3500w, 151,0 dB 2014: SM2 / PRO Stock 1500w 149.4dB + Finaalien Demokisan voitto + Hienoin Stock asennus 2015: SM1 / PRO Stock 1500 150.3dB
Autostudio asref 15d2 mk2 bassot. Täytyy kahtoa jos vaikka johonkin lähikisaan tuon saisikin. Kovin työ tuossa oikeastaan on nuo ovet. 2" draiveri vaatii niin julmetun torven että sen toteuttaminen tulee olemaan suurin haaste T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Hieno "vieraileva tähti" ja mukavalta vaikuttava projekti, jossa kaikki on hiukan isompaa ja hiukan enempi.. Tuohon subiarkustoon.. Voisiko sen poikkileikkausmuoto olla T, eli kotelo vaikka hiukan matalampi ja kansilevy leveämpi? Kansilevy tulisi osittain pyöränkoteloiden päälle ja täyttäisi sivuosiakin. Olisiko tarpeellista/hyödyllistä laittaa noiden tukikierretankojen ulkopuolelle hiukan isompaa putkea. Tämä putki toimisi jäykistäjänä myös toisin päin. Nyt tanko ottaa vain vetoa vastaan, mutta ei puristusta. ja kuvasta poiketen tuo arkkuhan on tuolla varmasti kiinni jotenkin? Varmaan ainakin vanttiruuvein, jotka ovat kiinnitetty pohjan runkopalkkeihin pultattuihin kuormansidontalenkkeihin?
Ovisuunnitelmat vaikuttavat sellaisilta että pakkohan tuota olisi päästävä kuulemaan johonkin. Siinä saakin olla hiukan apukäsiä auttelemassa että elementit sattuvat sellaisille kohdille, jossa ovi vielä toimii. Ilmeisesti tehoakin vahvistimille on tulossa enempi kuin pieneen diskoon. Paljon tehoa vaatii paljon akustoa, joten oma työnsä tulee myös akkujen sovittamisella ja koko virtajärjestelmässä. Mielenkiinnolla seurataan joten päivityksiä odotellaan. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kotelo rakennetaan noille 9 bassolle kokonaisuudessaan uusiksi, tässä toisessa versiossa sitten korjataan ensimmäisen version epäonnistumisia Haasteena täsäs on että todella vaikea toteuttaa yli 90cm leveä laatikko, mutta toisaalta kun tekee vain tuon 90cm niin jää tilaa sivuille.
Tällä tapaa oli sijoitettu akusto, kummallakin puolella samalla tavalla. Tämä sijoittelu toi mukavan painojakauman ja akut olivat myös helposti hollilla jos tarvitsee irroitella tai latailla.
Tässä on midien vahvistimet. Tarkoituksena olisi kytkeä vahvistimet niin että toinen vahvistin ajaa vasenta ovea ja toinen oikeaa. Kuormaksi tulee 1,6-1,8ohm, ja vahvistimille on ilmoitettu 1500wrms/2ohm.
Tässä vielä kuva kun ovi kiinni, niin näkee mihin midit asettuvat. Täytyy ruveta kevään aikana suunnittelemaan tuota draiveri hommaa ja sen torvea tarkemmin. Eilen selailin netistä erilaisia torvia ja torven mitat ovat 30cmx40cm luokkaa, niin se ei ihan helpolla taivu tuohon...
Akustoksi on kaavailtu 3x 170ft NSB ja 2x 100ft(kaikki löytyy jo). Myöskin jos tpimportin testissä osottautuu uusi NSB malli hyväksi, niin sellaisen voisi laittaa vielä kaveriksi konehuoneeseen
[ Muokattu tiistai 06 tammikuu 2015, 09:31 ] T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT