Bandpass versio on vasta aluillaan, joten siitä ei kuvaa ole. Vino etulaita saatiin niin että aiemmin tehty 17cm jatkos sahattiin osittain pois ja käännettiin etulevy 180astetta niin mahtui porttikin olemaan:
Ei paljoa eroa edellisestä versiosta... ja tuo tuleva versio on jo 7. samalle kotelolle! V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Porteilla kokoa ja mitoitus niin tarkka että pidemmän on oltava mutkalla että mahtuu olemaan kotelossa. Varmuuden vuoksi vielä laitoin ne niin lähelle sivulaitoja, että lyhemmästä on asennuksen ajaksi irrotettava pyöristys. Muuten ei etulevy mahdu menemään paikalleen.
Vaan ei se ainoa ahdas paikka ole(milloin sitä oppisi tekemään riittävän isoja koteloita) Eli subbarit molemmin puolin levyä ja kun eivät sittenkään mahtuneet paikalleen, toisen alle 25mm korokerinkula ja kotelosta muutama milli taltalla tavaraa pois takalevystä ja pohjasta. Nyt mahtuu olemaan!
Valmista tuli mutta testaukset suoritetaan vasta perjantaina ja mittarille ehtii ehkä ennen kisaa tai sitten ei... Porttien pyöristyksistä huolehtii tällä kertaa 75mm viemäriputki.
Onko kukaan mittaillut onko paineen kannalta minkä verran huonompi tällainen flared end verrattuna flanged endiin?
Edit: ei pelannut bandpass. Yli dB:n jäi refleksistä jälkeen vaikka kokeiltua tuli jopa 4th bandpassinakin.
Kesän tavoitteet täyttyivät: crazy eight kolmen parhaan joukkoon Citypop luokan voitto yli 145dB tuloksella(145,05) ja en tiedä voiko tavoitteena olla laitteiden rikkominen, mutta eipä tuo yhtään harmittanut kun tuulilasi säröili ensimmäisessä citypop vedossa, päin vastoin!
Siinäpä olivat boomistelut tälle vuodelle, verstaasta löytyi kesän rakenteluiden jäljiltä kottikärrillinen saunanlämmitystarpeita ja toinen kärrillinen nuotioon poltettavaa. Pöytä on siis siivottu tulevia koitoksia varten.
Talvi menee torvikoteloiden saloja opiskellessa ja saa minulta toki koteloita tilata, on tuo rakentaminen sen verran hauskaa että mielellään sitä muillekin tekee(jos vaikka emäntäkin olisi tyytyväinen kun siitä saa rahaa, nyt ei tahdo ymmärtää) Torvikysymyksiä todennäköisesti tänne heittelen sitä mukaa kun ongelmia ilmenee...
Kovasti lueskeltu foorumia läpi (pikkumisen projekti jo luettu läpi ja mrop puolessa välissä) ja ajatuksia heräillyt: Onko auton perän muodolla miten kovasti merkitystä jos kyseessä on taakse hönkivä kotelo farmariautossa? Kokokonaisuutena ajatellen sopiva heijastin voisi auttaa paineen ohjaamisessa mittarille. Muutenkin auton geometria on mieltä askarruttanut...
Entäs minne paineisiin asti auton resonansseista on hyötyä ?
Viimeisimpänä on tullut pohdittua torvikoteloa, jonka torven suu koostuu takakontista ja takakontin katosta. Noin torvelle saa tilavuutta 400l helposti normaalissa farmarissa ja varsinainen kotelo pysyy silti selkänojan alapuolella. Onko kukaan koskan tuollaista toteuttanut, tavannut? V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Varmaan tylppä perä on perusvarmempi kuin joku viistetty.
Tuo torvi juttu autokäytössä on mua askarruttanut myös. Ja lähinnä sen vuoksi että miksi sen ylivoima auton ulkopuolisessa käytössä tuntuu katoavan kun laitetaan luukut kiinni. Itse olen tullut siihen tulemaan että koska autossa jo piikkaa muutenkin niin kivasti niin noista torvi puolen gaineistä ei tuossa ympäristössä ole juurikaan apuja. Tämähän ei sitten tarkoita sitä että tilanne ei voisi tulevaisuudessa olla toisin, mutta aika usein näin sitten kuitenkin havaitaan... Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Loikkaa se mrop yli ja lue mielummin Domaxin projekti
Käytännössä se tavallinen perusrefleksikotelo autossa on torvi. Torvi (kurkku) lähtee varapyörän montusta, laajenee ja kääntyy takakautta kotelon ympäri, jatkuu kotelon yli ja ohjaamoa pitkin eteen päin, päättyy tuulilasiin/tulipeltiin. Siksi elementtien sijainti kotelossa ja kotelon sijainti kontissa ovat niin kriittiisiä. Pieni elementtien paikan muuttaminen muuttaa elementtien kytkeytymistä torveen sekä kotelon paikan muuttaminen muuttaa "torven" muotoa ja sitä kautta aikaan saatavaa äänenpainetta. Sama pätee ylöspäin ampuvaan settiin. Siinä torven kurkku ei välttämättä jatku edes takaluukun ja kotelon väliin. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Domaxia siis seuraavaksi... joskos siitä sitten tekisi kokonaan torven, voisi vaikka toimia. Täytyy vain torven geometria suunnitella niin että se toimii kovemmassa akustisessa vastuksessa tai jotain sinne päin, siellä autossa kun on sitä akustista vastapainetta eri tavalla kuin vapaassa ilmassa... V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.