Heti ensimmäinen posti ja neuvoa oltais vailla. Eli suoraan asiaan - subwoofereiksi on ostettu Ground Zero GZRW 12D2 x 2 ja vahvariksi tulossa GZTA1.1200DX-B. Mitä mieltä tästä combinaatiosta? Todennäköisesti joudumme kytkemään subit 2 ohmin kuormalle joten RMS jää hiukan vajaaksi siitä mitä subwoofer kestää.. kysymys onkin että onko tässä mitään järkeä tehdä asiaa näin vai kannattaisiko minun ostaa suoraa sellainen vahvistin joka antaisi subeille sen kuorman mitä ne kestävät?
Tarkennusta myös sen verran että kotelo noille subeille tulee olemaan n. 106litrainen portilla ja viritys 26Hz. Autona toimii Ford Mondeo farkku.
Riippuu tietysti budjetista, akustosta etc. Fiikuksen FX-1500D käytettynä ja kytky 0,5ohmiin, jos akut ja johdotukset kunnossa. Itse nostaisin vielä kotelon viriä rohkeasti 38hz kulmille. Noin matalalla virillä saadaan kyllä ikkunat lepattamaan, mutta liikerataakin kasvaa törkeästi
\\\"RoE\\\" kirjoitti ... Do not ever describe an amp\\\'s power by its peak power again, or the bass gods will strike you down and burn all of your equipment
Ja edelleen ne subit rikotaan väärillä säädöillä, ei sillä, että vahvistin antaa pikkuisen vähemmän tehoa, kuin mitä valmistaja subin ilmoittaa kestävän.
Eli jos se GZ:n pääte on jo ostettuna, niin ei muuta kuin paikalleen vaan sillä 2 ohmin kytkyllä. Jos tuntuu, että tehot ei riitä, niin voihan sen sitten vaihtaa tehokkaampaan.
Subit kuormittaa vahvistinta, vahvistin ei anna subeille mitään "kuormaa", vaan tehoa. Eikä se anna subeille suinkaan jatkuvasti esim. 900W:a, vaikka jatkuvaksi tehoksi käytettyyn kuormaan se 900W ilmoitettaisiinkin, vaan tehoa syötetään sen mukaan, kuinka paljon volaa pistetään. Ja se ilmoitettukkaan teho ei välttämättä kerro todellisuudessa totuutta, siitä paljonko sitä tehoa oikeasti maximissaan saadaan, mm. siksi, että kaiuttimen impendanssi ei ole suinkaan vakio... Mutta joo, menee ehkä vaikeaselkoiseksi aloittelija käsittää. Netistä löytyy toki asiasta enemmänkin.
Kotelon viri on toki makuasia, mutta en minäkään sitä ainakaan alle 30hz:n jättäisi. Mutta omaan makuun ei kyllä ne 38-39hz:n virityksetkään.
Pakko tähän on heittää kysymys, että saadaanko näitä "put on" matalia ollenkaan jos viri on 38hz kohdilla?
Mulla parhaat matalat tulee juuri tuolla 28-30hz vireillä ja meinaa jo nykykotelolla kadota nuo maukkaimmat matalat (bass will destroy you) täysin kun ennen oli 24hz viri.
Sitten vielä tuota liikerata kommenttia pakko ihmetellä, jos viri on matala niin eikö se pysy kontrollissa paljon paremmin, ja korkeilla vireillä sitten lepattaa ihan huolella tyhjää matalilla?
Matalalla virillä liikerata voi karata ylemillä bassotaajuuksilla. Parhaat puolet molemmista saat vaihdettavalla putkella/portilla. Buumissa ei oikein toimi tuollaiset n. 30Hz virit. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Pakko tähän on heittää kysymys, että saadaanko näitä "put on" matalia ollenkaan jos viri on 38hz kohdilla?
Mulla parhaat matalat tulee juuri tuolla 28-30hz vireillä ja meinaa jo nykykotelolla kadota nuo maukkaimmat matalat (bass will destroy you) täysin kun ennen oli 24hz viri.
Sitten vielä tuota liikerata kommenttia pakko ihmetellä, jos viri on matala niin eikö se pysy kontrollissa paljon paremmin, ja korkeilla vireillä sitten lepattaa ihan huolella tyhjää matalilla?
Joo, ei ehkä paras kommentti iteltäkään nyt kun ajatuksella ajattelee. Put on tulee taajuuksilla: 29-56-44-38-29 Näiden väliin on laitettu lyhyt pätkä välitaajuuksia. Liian matalalla virillä ei ainakaan Put on biisistä hyödy juurikaan. Mitä kukin haluaa, ainakaan omalla kokemuksella tuo 25-26hz ei ollut se paras vaihtoehto missään vaiheessa elementilläni. Tämä siis oman kokemuksen kannalta, joten kokeilemalla kaikki selviää. Vaihto portti kannattaa
[ Muokattu lauantai 20 syyskuu 2014, 12:27 ]
\\\"RoE\\\" kirjoitti ... Do not ever describe an amp\\\'s power by its peak power again, or the bass gods will strike you down and burn all of your equipment
Eikö ollut muuta tekemistä kuin viisastella?? Minä vain totesin, että matalat virit ei yleensä toimi buumissa. Ei ne yleensä myöskään kuulosta hyvälle millään rytmikkäällä musiikilla. Tuleppa "Oskari" joskus kisoihin näyttämään miten sinun neuvot toimivat käytännössä. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Tuleppa "Oskari" joskus kisoihin näyttämään miten sinun neuvot toimivat käytännössä.
Muutama syy miksi taidan jättää väliin:
1. Mullla on autossa nykyään äänenlaatu-elementti, josta ei oteta mitään maxboom-paineita edes maxboom-kotelossa. Yhtä kisaa varten en ala erikseen ostaan painekäyttöön soveltuvaa elementtiä. 2. Kotelo on tyyppiä suljettu ja vain yhtä kisaa varten painekotelon tekeminen EI kiinnosta niin paljon. 3. Maximaalisten paineiden saamiseen tarvisi kuitenkin mittaria. Noh ekä sellaisen saattaisi jostain saada lainaan, itsellä ei ole. Yhtä kisaa varten en ala ostamaan. 4. Boomiin sopivan kotelon pistäminen auton konttiin vaatisi mm. vahvistinten uudestaan sijoittamista. 5. Aivan liian pitkä matka niille paikkakunnille, joilla kisoja järjestetään. 6. Maxboom-kisaaminen EI kiinnosta niin paljoa, että tulisin kiertään useampaa kisaa.