Kahtotaan olisko näistä hääräilyistä projektiksi asti. Harrastuksia on muitakin autohifistä mopojen virittämiseen, joten saattaa tulla väillä hyvinkin hiljaisia aikoja tämän boomittelun suhteen. Tällä hetkellä vain on kovasti hauska väsätä näitä, joten tapahtuu vaikka mitä.
EastAudion EADC äänenpäinekisoja kiersin tämän kesän Crazy Eight ja Citypop luokissa, molemmissa tulokset riittivät finaaliin. Lisää infoa kisoista Team EastAudion sivuilta...
Tuommonen kotelo oli hetken aikaa, kun tuli ostettua 18" radioactive. Se sitten myytiin pois ja koppaa muokattiin niin että siihen sai 12" radioactiven. Kotelo oli 165l ja 32Hz. Tuloksena EADC:n kauden avauksessa 141,2dB @32Hz. Se ei riittänyt, joten seuraavaan kisaan koteloon majoittui toinenkin 12" radioactive. Tuloksena 143,18dB @32Hz. Sitten lyhennettiin porttia ja soitettiin korkeammalta: 144,86dB @40Hz
Vahvistimena on kokoajan ollut GZTA1.1200DX, joka tuli joku vuosi sitten käytettynä hommattua huomattavan halvalla.
Sitten tuli hairahdus ja pyörähdin soittamassa stock 1000 -luokassa Max boomia, 142,9dB tuloksella. Jos samalla setillä on saatu 144,9 piikkiä siniaallolla, on tulos vähintäänkin positiivinen yllätys! Tuloksella ei ihan pääse mb-finaaleihin, joten lisää bassoa kaivettiin isomman kotelon muodossa: 260l ja 35Hz. Portti 205*205*260 (leveys*korkeus*pituus)
Nyt on vain niin että osakilpailut ovat turhan etäänperillä täältä Itä-Suomesta katsottuna, joten tuskin finaaleihin mennään kuitenkaan. EADC -finaali on tuossa parin viikon päästä ja sinne tuo kotelo pääsee mittarille. Ainakin oviverhoilut antavat enemmän periksi kuin edellisellä koteloversiolla, joten painetta on odotettavissa yli 145dB.
Loppukevennyksenä CrazyEight -kotelo: Luokassa siis soitetaan 8" bassolla järjestäjän vahvistimella, josta tehoa irtoaa 200w. Paras tulos tähän mennessä karvan vajaa 130db eikä se siitä parane. Elementtinä halvin midibasso mitä vastaan tuli.
Tämähän vaikuttaa oikein hyvältä aloitukselta tähän lajiin. Ja taisipa olla boomin "nopein" asennus ja luku pihalle. Hiukan mittarin kanssa sisällä leikkimistä ja säätämistä, niin eiköhän se luku olisi tuostakin noussut.
Tuo grazy eight näyttää aika mielenkiintoiselta lajilta. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Juu, onhan siinä matkaa seuraavaan kolmeen kisaan. Oishan se kieltämättä ollut kiva nähdä mitä noin kykenevä kaveri saapi vaikka kuukauden rakentamisella aikaan Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Mikä vahvari siellä grazyeightissä on käytössä?? Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Se oli muistaakseni joku sisäkäyttöön tarkoitettu vahvistin. Sillä ei ole niinkään väliä, sillä kaikki käyttävät sitä samaa laitetta. Käytössä on leikkaantumisen tunnistin ja vahvistetun signaalin jännitemittari. Aika helppo ja halpa tapa lähteä mukaan paineharrastukseen
Kävin mittailemassa vähän että onko tuosta uudesta kotelosta mihinkään. Vahvasti kikkaillen 144,7dB, joten muutoksia luvassa. Nyt ei ilmeisesti mahdu hengittämään kunnolla kontin ja kotelon välistä, kun paine nousi yli dB:n verran sillä että käänsi takapenkit ja veti koteloa 20cm eteen päin. Mahtaa tulla vino etulevykin... V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Ei toiminut isompi koppa paremmin kuin entinen, siispä muokkasin etulevyn vinoksi että olisi elementeillä ja refleksillä tilaa hengittää. Korvakuulolla ei lisää painetta ja nyt on tulossa 6th bandbass samasta kotelosta :shock:
Kammiot 130l ja virittäjinä 200x200 kokoiset portit, pituuksina 250mm ja 450mm
Hornresp -ohjelma lupaa muutaman dB:n lisää 42Hz kohdalle verrattuna tähän viimeisimpään, joten toivoa sopii että 145 ylittyy EADC finaalissa lauantaina.