Juu elikkäs jossain välissä alkaa varmaan paineen nälkä kasvaa taas, ja oon tulevaisuutta varten jo hivenen suunnitellut uutta subi puolta niin olisi asiasta enemmän tietäviltä mielipiteen kyselyä. Suunnitteilla olis bruttona n.85l kotelo tunneliportilla tai jossen tunnelia jaksa laskea ja tehdä, niin aerolla sitten, ja viriksi tuollanen 30hz ja elementiksi focus black 12 spl tai joku muu vastaava paine-elementti, jolle tulisi 1000w rms tehot Tuosta siis sitä kyselen että käypikö miten hyvin katusoitteluun kun musiikiksi tulisi dubsteppiä ainakin ja varmaan muutakin bassomusaa joissa osassa on todella matalia taajuuksia, esim bassotronics - basslight sonata ja angry squid - womp =) Hakusassa siis olisi kovan soinnin lisäksi voimaa ja painetta myös alemmille taajuuksille. Nykyinen setti tossa: DLE FF1000 vaffu, DLE hf12spl elementti, kotelo n.72l brutto + täyspitkä 6" aero Voi näitä kysymysten määriä
Noin yleisesti ottaen jos settiä lähdetään päivittään kasvaneen basson nälän tyydyttämiseksi ei pelkkä subin vaihto ja muutama lisälitra välttämättä vie targettiin. Hyvin totetettu kaluston tuplaus jo alkaa tuntua aika palkitsevalta
Ehkäpä ilman kalusto muutoksia ois vielä optimoitavaa nyky setissä. Minkäs auton kontissa tuo nykyinen koppa on ja mihin suuntaan siinä portti ja subi sojottaa ? Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Samoilla linjoilla dbwarriorin kanssa. Eli eipä se subin vaihto vielä paljoa tunnu. Ainakaan samankokoiseen, suurinpiirtein saman järeysluokan kamppeeseen vaihtaessa. Jos sanotaan, että se nykyinen vaihdettaisiin vaikkapa sopivasti järeään 15" tai jopa 18" subiin ja tehtäisiin sopiva kotelo, niin asia olisi jo hieman eri. Siihen sitten vielä mahdollisesti heman järeämpää vahvistinta vielä seuraksi. Tai sitten lisää samanlaisia 12" ja järeämpää vahvistinta tai vaikkapa yksinkertaisesti vain lisää vahvistimia (siis niiden lisättyjen bassojen lisäksi toki).
Nykyisestä elementistäkin saisi varmasti aavistuksen lisää potkua esim. 888-kotelolla ja kotelon sijoituksen ja suuntauks(i)en (elementti ja putki) optimoimisella.
Vanhaan aikaan ohjeena taisi olla että teho 2-kertaiseksi, niin tulee +3dB. Ja tuo lisäys taitaa olla juuri se mitä korva aistii. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Pitää kuitenki muistaa, että se elementin tehonkesto kuitenki on rajallinen, ennen kuin menee sen moninkertaisilla tehoilla hajoittamaan muutaman lisädeban toivossa. Ja toisekseen se "tuplaa tehot, saat 3db lisää" pätee vain tiettyyn rajaan asti muutenki. Ja tahtoopi kuitenki enempi olla sellainen vähän "todennäköisemmin teoriassa, kuin käytännössä" -juttu muutenki...
Edit: Niin siis tämähn lähinnä koskee tilannetta, jossa ei vaihdeta subielementtejä ja/ tai lisätä niiden määrää.. Se on sitten eri asia, jos vaihdetaan ja/ tai lisätään elementtejä.
Niin no jos uskotte et tuolla elementillä ja vaffulla saa vielä toistoon parannusta niin halvemmakshan se mulle tulee ja helpommaks kanssa niin kaikki vinkit tervetullutta Ja tällä hetkellä pömpeli on mk2 farkku mondeon kontissa, elementti ja putki takaluukkua kohden. Voin hivenen suurempaa koteloa toki tehdä mutta leveys ei saisi ihan kauheesti kasvaa siinä eikä korkeuskaan, nykyisillä mitoilla tuo on aika hyvä: leveys 70cm, korkeus 40cm Porttikotelo kyllä kiehtos tuolle samalle elementille, mutta oon ihan pihalla siitä miten sen rakentaminen menee, pitänee googletella ohjeita Alottelen ja palottelen
Eiköhän se riitä alkuun, kun selailet tätä foorumia, kyllä niitä kovaa soivia laitteistoja löytyy aika monista farkuista täällä. Ja projekteja monia, joissa juttu alkaa ihan siitä yhdestä elementistä, vaikka nykyisellään olisi kuin seinää jne. kovan luokan mestaruus-mb settiä jo. Kannettaa vaan lukea niitä aiheita alusta asti. Joku viisas aikanaan totesi suurinpiirtein, että: "Turha keksiä pyörää uudestaan". Sama pätee näiussä painejutuissa, parhaat konstit niiden viimeistenkin desibelien saamiseen kun on jo keksitty ja kokeiltu moneenkin otteeseen....
Joo kyllä se on tehtävä silleen että viimestään sitten kun auto vaihtuu(farkuissa kyllä pysyn) niin sit viimestään rakennan tulle dellulle uuden kotelon ja se tulis olee tunnelliportti kotelo jollain 30-32hz vireellä ja katselen miten sillä pärjäilee Alottelen ja palottelen
Jos meinaa mb-kisasettiä, niin se liian alas virittäminen ei välttämättä ole kaikkein järkevin juttu. Tahtoo vaan syödä deboja sieltä boomikappaleen ylärekisteristä ja siten pienentää komboa. Katukäyttöön sen sijaan tietynlaiseen makuun matalakin viri voi toimia.
Kandee muistaa että matalin valittavissa oleva MB raita lähtee 26:sta eli aika matalavireinen voi sen puolesta olla Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....