[quote] eihöhän nuo Pessin ilmottamat numerot pikku showcar luokkan osallistujista kerro sen verran ettei tarvi rueta edes tivaamaan vastaan. [/quote1379430854
No samat/huonommat luvut ne on monessa muussakin luokassa.. En ees ymmärrä miks niitä luokkia pitää joka vuosi muuttaa??
Miksei heti teho, subi ja akku rajoittamaton HC Stock-luokka? Asennukset b-linjan takana ja ikkuna linjan tai penkkien selkänojan yläreunan alapuolella?
Semmosia autoja jo muutama löytyys suomesta..
Ja sitten vielä alempaa alkava kaista vaikka 26 ja 29....nykyisten lisäksi?
Miksi haluatte luokan jossa ei ole tehorajaa ? Ainoastaan sen takiako että jos sattuu luokan rajoihin nähden ylimääräistä kalustoa niin se ei sitten aiheuttaisi siitä saadun luku edun tasoittumistako ??
Ilmeisesti rajoittamattomassa kalustossa on todella jotain sellaista hienoa mitä en hoksaa. Sen sijaan muistan ajan kun kisattiin ilman rajoituksia.
Rajoittamattomus tarkoittaa hyvin nopeasti kalusto näkökulmasta katsottuna käytännössä luokkaa jonka nimi vois olla:"Stock HC 20-30kw"
Eli jos pidetään esimerkkinä tuota Niilon finaali settiä. Siinä oli 4x15(4*295eur) ja D4S(1*800eur) pääte, ja läjä akkua. Noinkohan ois Niilo nähty Finaali kierroksella luokassa jossa ei olisi rajoja. Tällaisessa rajottaimattomassahan luokassahan kalusto luettelo ois hyvä ollu olla vaikka: 8xSPL D1(8x500eur) ja 8XD4s(8x800eur), ja niille vielä jotkut super cellit akuiksi ettei jänö ihan 9volttiin tippuis.
Eli kaluston hinta pomppais ohvi hinnoilla 1980eur -> 10400eur pelkästään subien ja vahvareiden osalta. Akut vielä päälle.
Tuo on nähty jo historiassa mihin päädytään kun kalustoa ei rajoiteta ja siihen paluuta ei kovin heppoisin perustein ole syytä harkita.
Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Samaa mieltä Mikon kanssa, kyllä jotkut järkevät rajoitukset tulee olla muutenhan homma karkaa täysin käsistä. Rajoittamattomuus todennäköisesti rajoittaisi pahasti myös osallistujamääriä ko. luokkaan.
Onhan olemassa jo Unli luokka jossa saa melko vapaasti rakentaa mitä tykkää, jos siltä tuntuu..vai tehdäänkö samantien niin että kaikki on tehorajoituksien myötä rajoittamatonta -> päätteiden vapaa modaus/omatekoisten vahvistimien käyttö ....jänniterajoittamattomasti? NUUKADB - Muista käydä tykkäämässä, tykkääjien kesken mm. arvontoja!!!! https://www.facebook.com/pages/Team-Nuuka-db/1457049197843703
Buumissa ei ole enää mukana montaa kaveria dB-Dragin ajoilta, eikä kukaan mukaan olija, tunnu edes kovin läheisesti tuntevan ketään siellä menestyksekkäästi kilpaillutta. Kyseisen lajin ex-kilpailijoiden kanssa keskusteleminen avaa mukavasti ajatusmailmaa rakentamisen suhteen.
1. Perusrefleksillä ei pärjää 2. Peruselementeillä ei pärjää, DD Z-series rules 3. Perusvahvistimilla pärjää, jos niitä saa mahtumaan ja linkattua 20+ kpl 4. Perusakuilla (Optima) pärjää, jos niitä saa mahtumaan vähintään 1000kg 5. Nopeisiin kotelomuutoksiin kuluu toista viikkoa yötäpäivää piikkikoneen ja polttopillin kanssa
Tätäkö joku oikeasti haluaa?
Historiaa tuntematon kaveri kuvittelee omaavansa etulyöntieseman, kun kontin saa laittaa enemmän tavaraa kuin muilla on nähty. Mitäs sitten, kun jollain on ihan oikeasti halu voittaa? Tilauslistalta löytyy 12 zorroa ja vaikkapa 12 kpl Dynyn D10:jä? Vieläkö se oma 8Kw setti vaikuttaa kilpailukukykyiselle? Joku fiksumpi voisi väittää, että eihän tuollaista 12XD10-patteria ruokkiva akusto mahdu autoon. Kyllä se mahtuu, mutta maksaa muutaman tuhat euroa. Lyijyakut, ne on niiiin nähty.
Tämän vuoden EMMA ESPL-luokkien taso, laitteistojen hinnat ja varsinkin tasoerot isommissa luokissa ovat aika jäätäviä. Vuosia jonkinasteista hiljaiseloa elänyt kilpailumuoto on saanut muutaman isolla budjetilla rakentavan ja osaavan kaverin. Tason ja kustannusten (varsinkin tasoerojen) nousu on ollut kiihkeää. Seuraava rakentelurupeama 2014 kevään Euroopan finaaleihin tuplaa ainakin muutaman kaverin budjetin. Onnea vaan...
UNL-luokan kilpurin rakentaminen ei taida kiinnostaa, koska vastus on kova, työn määrä on iso ja laitteisto maksaa paljon. Mukavampaa olisi, kun saisi johonkin helpompaan luokkaan jonkun 2dB.n edun, niin ei tarvitsi rakentaa niin kovasti. Tai pannaan 3 dB, joku ahkera saa muuten kurottua edun kiinni ja pääsee vielä ohikin
Kuinka monella on suunnitelmat selvillä ensi kaudeksi? Laitteisto valittuna ja hankinnat aloitettu? Onko työlista ja testiohjelma laadittuna? Tiedän aika monta kaveria, jotka ovat jo aloittaneet ensikauden laitteiston hankkimisen ja aikovat saada laitteiston soimaan vielä ennen talvea. Haluatteko oikeasti antaa tuollaisille kilpailijoille vielä sen edun, että laitteistoa ei ole rajoitettu?
[ Muokattu keskiviikko 18 syyskuu 2013, 06:19 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
juu mikko en oisi kyllä sinne mennyt .joku raja ja sääntö pitää olla eikä tollasessa ilman rajoja olevassa hommassa oo mitää järkeä.vanhat säänöt on minun mielestä aivan hyvät ja jotain uusia muutoksia voi tulla minun puolesta ainakin kuhan ei mihinkää aivan älyttömyyksiin mennä.odotan innolla tota 4000w subikompea et mikä se mahtaa olla .toivotaa et ei paljoa poikkea 5500w .koska se luokka alko kiinostaa aika paljon minuakin.jos se vain on sellanen että ilman seinää ja semi unl säänöillä
hartsa:juu kyllä täälläkin on jo uusi kalusto tulossa ens kaudeksi ja uusi aihio myös kuhan se löytyy;) Kaikki alle 35hz on turhaa
2012 Sm 4 2013 Sm 2 2014 muutama osakilpailu voitto 2015 välivuosi/käsileikkaus
Kyyllä tääläkin rakennetaan jo kovasti ensi kauden kilpuria/-reita
Mutta sen verran vielä säännöistä, että mielestäni kaikenlainen laitteiston modaaminen Stock -luokissa tulisi mielestäni lähtökohtaisesti olla kielletty. Oli sillä saavutettavaa etua tai ei, niin ainakin perus Stock -luokkiin ei tulisi kuulua esimerkiksi subien modaaminen tai elementin rakentelu useamman eri valmistajan osista. Reconaus sallittua kyseiselle subikalle tarkoitetulla korjaussarjalla. Säännöistä puuttuu myös kriittinen kohta: 'Kaikki mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä' ..nimittäin ilman tätä sääntöä ovat sääntöjen tulkinnat monessa kohtaa lähinnä maku/omantunnon -asioita