Tämäpä kysymys sattuikin hyvin silmiin ja on ajankohtainen.. Kartturiini taisi iskeä kisakärpänen kun oli mukana. Peruslaitteisto (soitin, virtaa, rca:t, etupää) on jo valmiina. Subi+pääte on vaihdettava ja tehtävä kotelo että kisa on mahdollista. Tuossa illankähmässä tongin eri vaihtoehtoja, niin silmiin sattui pääte 80 euroa(käytetty) ja subi 120 euroa (käytetty). Nämä yhteensä 200 euroa. (Onko tämä edes yhtä baari-iltaa, en tiedä kun en ole käynyt) Tuohon sitten lupailin kerätä varastojen nurkista ylijäämäromut ja tehdä kotelon, joten niistä kuluja ei kerry. Pieni luokka, kohtuu budjetti ja kivaa kisailua. Kannatetaan. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Muuten olen samoilla linjoilla Tapani L:n kanssa, mutta laittaisin bassoksi 12". Hinta on sama tai halvempi, mutta se on paljon helpompi saada soimaan kovaa koko buumikaista. Kompensaatiota tulee, mutta niin tulee lukuakin. Hyviä vaihtoehtoja on kaikki keskiluokan bassot: xtr, dle ff, autostudio ref, black jne.. Suositeltu SPL Dynamics ICE-800 on hyvä, mutta silloin pitää valita D4 kelainen basso, esimerkiksi XTR. Luokkalaskurista tai päätteenvalinta auttajasta kannattaa katsella sopivia päätteitä ENNEN niiden ostamista. Halpoimmalla pääset avaamalla oman topicin.
Listaan lisäisin paketin vaimennusmattoa (100€), peakmeterin (100-150€) ja yleismittarin (20-€). Ilmankin pärjää alkuun, mutta noista on paljon hyötyä. PM kannattaa korvata 4SPL:llä (300€), jos aikoo tosisaan kisata tai saa pari kaveria kimppaan.
Hienoa, että sait Kotka apparin innostettua mukaan!!!
Tervetuloa lajin pariin.
[ Muokattu maanantai 30 kesäkuu 2014, 05:41 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Itsellä oli ensimmäinen kisa Jyskässä ja voisin näin ensikertalaisen kulmasta avata tuota tilannetta.
Paikanpäällä oli tosi mukava olla ja ilmapiiri todella rento. Itseäkin jännitti kovasti kun aloittelijana menee helkkarin pienellä kipolla viemään omat asennukset näytille ja soittamaan niillä. Itse lähdin kisaan asenteella että se soi minkä se soi ja sillä hyvä. Kotioloissa olin kyllä asettanut tavoitteen jonka testimittauksissani olin jo soittanut. Aiemminkin olen kuullut että aloittelijan ei tarvitse mittaustilanteesta ottaa paineita. Eikä minullekkaan kyllä kukaan tullut edes huomauttamaan vaikka taisin AINAKIN kerran unohtaa viedä lapun pöydälle ja joku muu sen sinne jo kiikutti. Myöskin anturia tarjottiin jo ikkunasta sisään kun olin niin ihmeissäni etten avannut ovea ja ikkuna oli auki
Ja seuraavaksi tuo budjettipuoli. Sen auton voi rakentaa monella tavalla, ainakin niin monella kuin on rakentajiakin. Luokkaa kannattaa miettiä ihan oman budjetin mukaan. Yleismittari on jokaiselle rakentajalle suositeltava, ellei jopa pakollinen. Halvimmat maksaa 10e ja riittävät monenlaisiin testauksiin.
Virtajärjestelmäänkään ei loppujen lopuksi mene montaakaan metriä 50mm2 täyskuparia. Pikkuluokissa onnistuu varsin hyvin laittaa akku konttiin ja sillä sähköistää vahvistin ja mankka. Eikä ole pakko vetää edes keulille sitä paksua kaapelia. Tämä tyyli ei vaan sitten sovi ollenkaan siihen päivittäiskäyttöön. Eli voisi laskea vaikka 2m 50mm2 hitsikaapelia n.20e, siihen 2 akunkenkää tai 2 rengasliitintä, riippuu millaisilla navoilla akku on ja miten toteutat kytkennän akkuun. 2.5mm2 piuhaa X määrä joka riittää kontista soittimelle, oletetaan nyt hinnaksi vaikka 10e. Vahvistimelta soittimelle pitää olla myös RCA ja heräte riittäviä taitaa saada 10e. Akku valinta on sitten aika haastava että miten sen rahan sijoittaa. Ostaako käytetyn vai uuden, agm vai vesiakku. Painoraja kannattaa huomioida. Ylärajaksi varmaankin 200e riittää, mutta voi hyvinkin päästä 100e.
Mankaksi kannattaa valita semmoinen missä on helppokäyttöinen PLAY/PAUSE. Biisiähän saa soittaa tikulta tai levyltä, eli riittää jos jompikumpi löytyy. 80e-> saa uusia.
Bassot kannattaa valita sen mukaan mitä luokkaa ajattelet soittaa ja suhteuttaa ne sen mukaan. Eli älä osta mitään SPL sarjan blackia 250 luokkaan. Pikkuluokkiin bassot saa varmaankin halvimmillaan 100-250e välille. Siihen sitten kaveriksi sopivasti kaiutinkaapelia n.15e.
Vahvistimen itse hankkisin käytettynä. Itse turvautuisin Spl dynamicsin ja Focuksen päätteisiin, niitä löytyy helposti ja niitä käytetään paljon. Käytettyjä katselet sopivan läheltä omaa paikkakuntaa ja otat pienen akun mukaan ja käyt kokeilemassa että se toimii. Toinen vaihtoehto on että luotat myyjään ja ostat sen kauempaa(sekä toivot että se toimii). N.120-240e
Ilman vaimennusmattoakin voi kisata, mutta kyllä siitä monesti on hyötyä. Sitä ei kuitenkaan kannata ihan suinpäin sinne autoon lätkiä. Tähän en laita hintaa kun en tiedä mitä nykyään maksavat ja kuinka paljon mikäkin auto tarvitsee.
Kotelotarvikkeetkin myös maksavat yllättävän paljon. Ruuvit, liimat, levyt, tuet jne. Näidenkään hintaa on vaikea arvioida. Levyjen hinnat vaihtelevat paljon. Suosittelen kuitenkin käyttämään filmikoivua, niin pintaa ei tarvitse käsitellä. Myös muiden kotelotarvikkeiden hinta vaihtelee suuresti kauppa/paikkakunta kohtaisesti.
Varmasti jotain jäin mainitsematta ja varmasti kirjoitukseni aiheuttaa eriäviä mielipiteitä hinnoista ja monesta muustakin asiasta.
Kaikille voin kuitenkin lämpimästi suositella sitä mittarille menemistä!
[ Muokattu maanantai 30 kesäkuu 2014, 08:42 ] T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Usein yleisimpiin autoihin sopivan kotelon saa käytettynä yllättävän edullisesti. Ei pidä ostaa epämääräistä romulaatikkoa tai tehdastekoista pahvilaatikkoa, vaikka halvalla olisi tarjolla. Tarkoitan asiallisesti MB-käyttöön rakennettua kisavalmista vanerilaatikkoa. 80-120l 6" tai 8" putkella. Tosissaan kisaavat kaverit testaavat, vaihtavat luokkia ja kannuja. HYVIÄ testikoteloita on myynnissä alle materiaalikustannusten. Kannattaa laittaa ostetaan-ilmoitus foorumille, vaikka suoraan maksimimittojen kera.
Edit: Edullinen PM näyttää olevan myynnissä vink vink
[ Muokattu maanantai 30 kesäkuu 2014, 09:10 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Kotelon ohuin käyttökelpoinen materiaalipaksuus on 18mm. En itse tekisi alle 21mm paksusta vanerista ilman hyvää syytä. 21mm levystä tehty kotelokin pitää tukea. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Jonkun kokeneemman kun ottaa hetkeksi kontin äärelle, saattaa palkintona olla useita desibeliä.
Tämän lisäksi saa jännitystä, mukavaa meininkiä ja uusia tuttavuuksia!
Siihen kun lisätään ensimmäiselle ja toiselle pokaalit + kaikille kisaajille omasta tuloksesta sertifikaatti, niin rupeaa olemaan jo melekoinen kasa palkintoja. Maxboom hallituksen puheenjohtaja
Itsellekkin iski pieni mb kärpänen ja laitteistona toimii tällä hetkellä:
- alpine 175r - focus 800D - focuksen 12" black mk5 80L bruttona 6 ap:lla, ja kotelo tehty 24mm koivuvanerista.
Ainut että tekis mieli päästä mittarille, lähin taitaa olla kuopiossa, ellei sitten joensuun lähettyviltä löydy? Onkohan liian peni vahvistin jos innostuisi osallistumaan kisaan?
[ Muokattu maanantai 30 kesäkuu 2014, 17:46 ] 2014, Joensuun kuva ja ääni 139,5db 2015 välivuosi
AnttiX: Tuossahan on hyvää aikaa rakennella ja säädellä vehkeitä ennen Joensuun kisoja, jotka järjestettäneen 26.7.2014. Ja sitten aloittaa siellä kisaaminen. Eiköhän joku paikkakuntalainenkin tarjoa auttavaa kättänsä kun huomaa avuntarpeen. Jos muuten Kuopiossa päin liikahtelet, niin voidaan vaikka lyödä tyhmät päämme yhteen ja kokeilla mitä keksitään.
Ai mitä palkintoja? No mainetta ja kunniaa, ehkä pokaali ja sertifikaatti varmasti. Mutta ainakin hyviä vinkkejä, kivaa ajanvietettä ja uusia kokemuksia. Ja ompahan poissa pahanteosta. Pilkkikilpailussa voitetaan autoja ja autokilpailussa pilkkejä.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus