tossa on näppärä kuva kuinka "eteen" saa kotelo tulla "maksimissaan".
tuossahan on vielä varaa, koska "stringtest" kuuluu tehdä vasta silloin, kun kaikki bpilarin etupuolella olevat verhoilut ja tiivisteet ovat paikoillaan. eli meilläkin on vielä hyvin varaa
ja se 1.75 sääntö kannattaa pitää mielessä, eli ovet kiinni, ikkunoiden alareunasta reunasta reunaan, mitta ja sen kerrot kotelon etuseinästä tulipeltiin.
Eli minullakin sininen linja on se linja, jonka takapuolelle elementtien on jäätävä, ei punaisen linjan taakse. Jos siis tuo laskusääntö muuten pätee. Näin minä hiukan oletin, mutta varmuutta ei ollut. http://maxboom.fi/gallery/albums/userpics/11521/Linja.jpg 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Ei b-pilarin takapuoli, vaan b-pilari linjan takapuoli. Eli käytännössä pilarin se osa, jossa etuovien tiiviste on. Ja vielä oma ymmärrys säännöstä on se että itse tiivistettä ei lasketa, vaan tarkka raja linjalle on se pelti lipare, johon tiiviste asennetaan. (Siis jos joku niin tarkkaan on seinää tekemässä). Myöskaan asennettujen elementtien riparit ei saa tätä linjaa ylittää. 2001-2006 dB Drag Racing
olishanse hassua jos se olis se peltilinja, kuitenkin tiiviste on sellainen verhoilun osa joka pitää olla vakiota vastaava ja kiinni autossa koska se on kokonaan tai suurimmaltaosaltaan bpilarilinjan etupuolella. samakuin kattoverhoilu ja lattiaverhoilu.
tällöin sen poisottaminen mitatakseen sääntöjenmukaisen asennuksen tekisi se kohtuu ison paradoksin koko sääntöön.
kuitenkin se 1,75 -sääntö on tehty sitävarten, että pienissä autoissa ei saa etulyöntiasemaa jos bpilari on pirun edessä (ovet pienet). jolloin kotelo täytyy rakentaa huomattavasti bpilarista taaksepäin jotta neliöala täyttyy.
Ehkäpä tämä asia vaatisi selvennystä. Oma tulkinta perustuu drag puoleen, josta tämä sääntö on kopioitu. Jos en väärin muista niin sielä tulkinta on että tiivistettä ei lasketa. Tosin voin nyt muistaa asian väärinkin. Sinänsä sama, ja helpomminhan se tuomareille testattavissa, jos tiiviste lasketaan. 2001-2006 dB Drag Racing
Kotelon teko nytkähti eteenpäin. Amatööri harjoittelee hitsaamaan. Varsinaisia suunnitelmia ei ole, mutta sovelletaan ja tehdään sitä mukaa. Yksi pätkii rautaa ja toinen hitsaa, minulle sattui hitsaus.
Tätä väkerretään ihan inspiraation mukaan, koska tällä hetkellä ainoa lämmitys on aurinko. Kevät saapuu pikkuhiljaa ja auto valmistuu yhtä hitaasti. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Täytyy luottaa että alkuperäinen kattopelti on hyvin liimattu noihin auton alkuperäisiin kattopalkkeihin. Joka paikassa siellä liimat on, eikä hirveästi elä nostelemalla. Niitä en meinannut hitsata erikseen kiinni, ettei kattopelti pala pilalle.. Kotelo tiivistetään teräslevyllä tuosta seinän kohdalta, joten vahvistuksia tehdään kunhan runko on ensin kasattu levytyskuntoon. Samalla kaikki hitsaukset käydään maalilla läpi. Noin 50 metriä on 35x35x1,5 putkea varattu (noin 80 kiloa). Katsotaan mihin se riittää tällä erää. Hankitaan lisää jos siltä tuntuu. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Hitsailu ja pohdinta jatkuu. Itse rakentaja hitsailee ja toinen pätkii osia. Kohta olisi aika viedä kottero katsastukseen, niin tietää meneekö läpi. Samalla muutoskatsastetaan alusta ja renkaat, sillä sitä ei vielä ole tehty. Alusta laitetaan niin matalaksi kuin katsastukseen ilkeää, ja madalletaan katsastuksen jälkeen niin matalaksi kuin saadaan (Jomilaisessa pitäisi olla aika hyvin varaa) tai ajon kannalta on mahdollista. http://maxboom.fi/gallery/albums/userpics/11521/ikkunasta.jpg <- Runkoa näkyy sivuikkunasta, ikkunat todennäköisesti teipataan päältäpäin mustaksi. Lienee sallittua, sillä ei pitäisi vaikuttaa mitenkään eikä olla sääntöjen vastaista. http://maxboom.fi/gallery/albums/userpics/11521/runkoa.jpg <- Rungon malli alkaa hahmottumaan. Tuonne lisäillään vielä rautaa. Myös saumojen läpikäynti hitsaamalla, hiomalla ja maalaamalla tullaan tekemään ennen levytystä. http://maxboom.fi/gallery/albums/userpics/11521/tuentaa.jpg <- Kotelon tukiraudat (ulkokehät) on tuettu putkenpätkillä autossa oleviin palkkeihin. Näitä tukia lisätään rungon valmistumisen yhteydessä aina jämäpätkillä. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus