Katsotaan nyt kun saan edes kaikki portit maalattua ja kiiltäväksi. Vasaralakka kuivuu kuitenkin hetken. Enköhän minä sitten laita mittadataa näytille että mitä milläkin vaihtoehdolla soi. Virihän nyt pitäisi sattua alemmas kuin aikaisemmin, mutta mittari näyttää kuin käy. Ja kuinka kombon käy. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
No joo. Mitenhän sen aloittaisi. Tovin tämä on jo ollut kasassa ja pientä siistimistä ja akkujen latailua tehty. Sama mysteeri jatkuu kuin Joensuun kisoissa, että ääni saattaa hävitä kesken soiton. Syytä en tiedä mutta ääni palaa pienen hetken päästä takaisin. En tiedä että johtuuko se vahvistimesta vai soittimesta. Ainakaan vahvistimeen ei jää prottivalo päälle enkä sitä ehdi juosta näkemään. Vahvistimen herätteen vedin suoraan katkaisimen kautta, joten herätteenkään ei pitäisi pätkäistä. Selvittely jatkuu, mutta epäilen vain soittimen tai muistitikun sekoavan. Portteja on siis kolme, yksi ylhäällä keskellä ja 2 alhaalla, molemmilla sivuilla. Laskelmien mukaan tein niille pituutta jotain (etulevyineen noin 23 senttiä, sisältää pyöristykset), mutta toistokäyrää katsottuna ihan liian vähän. Piikki on nyt 44 hertsiä, joten alemmas on saatava. Pitää laskea uutta pituutta ja tehdä osat. Kombo tippui, mutta ei se ollut edes yllätys. Elementit tykkää soida matalaa..
Tuo taajuuskäyrä on otettu noin 65 voltin kajarijänöillä, mutta kai siitä tuo muoto nyt selviää. Mittari siinä missä pitääkin, tuulilasin alalaidassa kojelaudan yläpuolella.
Taas pitää hiukan kerätä motivaatiota että kehtaa panostaa noihin portteihin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Meillä alkoi hauskuus soittimien kansaa isoon luokkaan siirtymisen myötä. Etu USB pätkii hulluna, vaikka teippaa tikun kiinni etulevyyn Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Tuossa olikin jo taas "kilauta kaverille oljenkorsi".. Pitää vielä varmistaa erillisellä soittimella auton ulkopuolella, mutta vaikuttaa siltä että noin 38-41 hertsin kohdilla soitin hävittää muistitikun. Tuo katkos sattuu lähes aina noilla kohdilla kun katsoo noita soittokäyriä mitä olen tehnyt. Kun soittimen otin syliin, niin soitto ei katkennut kertaakaan muutaman kovemman soitannan yhteydessä.
Ja samalla kun soittimen paikkaa testaan, niin testaan tuon yläportin tukkimisen vaikutuksen. Ja pitää heittää pari vertausmittausta että mitä nuo portit vaikuttivat lukuun. Sama kappale ja kajarivola, niin eron kai pitäisi selvitä. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Heh. Tämähän onkin mielenkiintoinen kun noita litratilavuuksia ja portien kokoja laittaa tuohon porttilaskuriin.. Onkohan minulla käynyt joku näppi- ja/tai ajatushärö.. Kun otetaan huomioon sekä kotelon, että etuosan litratilavuudet, niin "laskennalliseksi" tilavuudeksi tulee noin 425 litraa. Kaikkien porttien kooksi voitaneen laskea yhteensä 11cm x 130cm (alaportit 11x45cm ja yläportti 11x40cm). Kun pituutta kaikilla porteilla on noin 23 cm, niin porttilaskuri näyttää viriksi noin 43 Hz.. Käyrän piikki näyttäisi olevan 44 Hz..
Seuraavaksi testaan että mitä tapahtuu käyrälle kun yläportti tukitaan ja käyttöön jää vain alaportit. 11 x 45cm x 2 kappaletta, pituus 23 cm. Laskuri näyttäisi viriksi noin 40Hz
Mutta sitten vielä yksi huomio tuosta porttilaskurista.. Nämähän laskelmat ovat vain jonkinlaisia suuntimia, sillä minulla on yksi portin osa kotelon seinää, laskin portit yhteen enkä 2 erillisellä portilla (2 erillisellä portilla tulee ihan eri luvut, varmaan muuttaa kotelon tilavuuksia laskennassa) Pyöristykset otin jotenkin huomioon, mutta en tarkemmin. Summasumarum: Virin pitäisi tippua kun yläportti tukitaan, mutta tippuuko riittävästi.
"Uusi" soitinkin löytyi, joten sitäkin pääsen testailemaan. Vaihtui Kenwood Alpineen. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Luulisin, että porttlaskuri "muuttaa" kantti-kertaa-kantti-portin ensin pyöreäksi ja laskee portin akustisen jatkeen pyöreän putken mukaan. Kahdella putkella halkaisija on pienempi, joten jatke on lyhyempi.
Oikeampi versio laskisi akustisen jatkeen portin pienemmän mitan mukaan. Virhemarginali on autoympäristössä niin suuri, että asialla ei ole kovin suurta käytännön merkitystä.
Yhden kotelon seinän käyttö yhtenä portin seinämänä jatkaa portin tehollista pituutta. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Ja niin. Myös uusi soitin pätki ja herjasi vikakoodia error_1, eli kadotti muistitikun. Oliskohan soittimen pätkimiseen löytynyt kohtalaisen helppo "korjaus" kun laitoin tikun usb-jatkojohdon päähän ja johdon pää tikkuineen vapaasti roikkumaan. Ei ole sen jälkeen pätkäissyt. Pari päivää mittarin kanssa pyörinyt auton sisällä. Eikä yhtään hyvä. Alaportit ja yläportti nosti virepiikin noille elementeille liian korkeaksi, ollen 44Hz. Tästä ei millään keinolla kisakeskiarvo tykännyt vaan jäätiin 148 alkaviin lukemiin. Yläportin tukittua käyrän piikiksi tuli entinen 41 Hz. Kotelon viritaajuus "käsitestillä" asettuu johonkin 33-34 Hz. Tällä yritin soittaa ja etsiä kisalukua useammalla eri kappaleella, aloituskohdalla, asennolla ja vaikka millä. Keskiarvo parhaimmillaan vajaa 149,3 debbaa. Ja tämä penkit ihan takana, alaporttien edessä. Piikkilukema mittauksen aikana 38 Hz, eli tipahti 41Hz:stä alaspäin.
Mutta sitten vertailua entiseen koteloon, jossa käytössä oli vain iso yläportti. En saa millään yhdistelmällä samaa piikkiä vaikka taajuus on sama, noin 2 debbaa uupuu. Melkein debba puuttuu keskiarvosta.. Tähän mennessä yhteenvetona voisi sanoa että isompi yläportti soi paremmin kuin 2 pienempää alaporttia. Porttipinta-ala on sama. 150 debbaa ei rikki mene, vaikka harmittavan lähellä onkin. Aikaisempi etulevy on tallessa ja valmiina paikalleenheitettäväksi. Tällä ei ajella Ouluun kun nykyiset JBL:t eivät mene kaupaksi. Ja luvun tiedän etukäteen riittämättömäksi. Enkä ihan huvikseni viitsi ostaa uusia elementtejä sillä toivolla että se puuttuva pari debbaa löytyisi. Katsotaan talvella sitten että mitä tälle projektille kuuluu.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Potkupotkupotku.. Eteenpäin vaikka nenälleen kaatuisi.. Tulipa tuossa erään asian tiimoilta vietettyä mittatuokiota joka otetaan uusiksi tehtyjen muutosten jälkeen. Nyt muutama käyrä että näkee mahdolliset muutokset. Nämä käyrät on kaikki mitattu etupenkit ihan edessä, anturi tuulilasissa mittapaikassa, minä yksin autossa, akusto ison laturin perässä kiinni, auto katoksessa, noin 16 lämmintä. Laitoin itselleni penkkien paikat, istuma-asennon, soittimen volat ja kaiuttimien kajarivolat ylös.
Ensimmäinen käyrä on kisakappale nro 1. 26-47 Hz ja kajarivolat 82, soittimen vola 23. Yläportti ummessa ja alaportti auki. Keskiarvo 149,33 dB (152,46@38)
Toivottavasti nuo käyrät ovat jatkoa ajatellen edes hiukan hyödyllisiä. Ja mahdollinen muutoksen tuoma hyöty on niistä todennettavissa. Jos ei ole, niin sitten onkin kaivettava sormi pois nenästä ja oikeasti ruettava pyytämään apuja.
Edelleen: tähän mennessä isoin kombo on tullut kisakappale nro 2. (29-50 Hz). Kombo oli 149,9 dB ja siten että käytössä oli vain iso yläportti kotelon yläosassa, katon suuntaisesti. Huonoin luku on tullut tähän mennessä siten että kotelossa on ollut sekä yläportti, että alaportit käytössä. Maksimidebat nykyisellä järjestelmällä pyörii siellä vähän päälle 152 dB, virityksellä 38 - 41.
[ Muokattu perjantai 29 elokuu 2014, 13:03 ] 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Hami kun noista kuvista jää uupuun itse keskiarvo luku. Laitatko ne vielä noihin selitteisiin. Tuliko skipattua kompura mittaukset ? Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Kyllä minä nuo kotelopaineetkin mittasin. Anturin sain sisälle keskelle koteloa kun en enää peränurkkaan ylettänyt. Mittauksessa käytin kisakappaletta 26-47 Hz, kajarivolat 15V, 30 V ja 65-68V (lähinnä mitä 60V sain kun tuo lähtee jo heijailemaan noilla volteilla) Kyllähän se niin taitaa olla että jonkun verran tuota porttikompuraa löytyy, joten siinäkin parantamista. Eikös se niin pitäisi mennä että kotelon sisällä luku nousee 6 debbaa, kun kaiutinjänöt tuplataan. Anturia en kyllä siis saanut sinne peränurkkaan, vaan keskellä koteloa oleviin tukirautoihin. Tuon mukaan ahdistaa enemmän tuolla matalassa päässä, mutta onko tuo ahdistus oikeasti paljon vai vähän?