Elikkäs tätä lankaa kun on tullut lueskeltua niin ajattelin hieman omaa "tietämystä" jakaa...
Elikkä useamman akun käyttö. kaikki akut SAMANLAISIA merkki/malli jne ei tarvitse erottaa toisiaan releillä yms...
AGM ja vastaavat akut eivät saisi olla kytkettyinä normi vesiakkuihin (tuhoavat toisensa) ja 99% akkujen takuista raukeaa jos näin on tehty.
Ja toisekseen noita erikokoisia akkuja ei suositella laittettavan rinnan/sarjaan, koska koko akusto alkaa toimimaan pienimmän Ah akun mukaan. Esim rinnan yksi 55Ah akku ja yksi 100Ah akku---> kun pienempi on täynnä niin isompi ei ota enää virtaa tai toisinpäin, pienempi kiehuu niin kauan kunnes isompi on täynnä.
Myös jos akkujen sisäinen resistanssi eroaa toisistaan niin toinen akku tyhjenee toiseen---> akut pilalla ja takuu ei korvaa.
ja sitten omia mielipiteitä kaikki vesiakut saisi hävittää! nykyiset AGM akut lähes valmistajasta riippumatta pieksee vesiakut 100-0, kalliimpia toki mutta kestävät ainakin tuplasti kauemmin kuin normi akut. (normiakku maks 5 syväpurkausta jotkut lahoo jo ensimmäisestä kerrasta, vert hyvien AGM akkujen helposti kymmenien syväpurkujen kesto). Enkä ole myöskään kuullut että AGM akuissa olisi ollut kennojen oikosulkuja mikä tappaa akun satavarmasti
Ja vaihtoehtoja noille esim yellow topeille tarjoaa odysseyn akut Ittelle tulossa Odyssey PC2250 ainoaksi akuksi. Vahvarina toimii gzpa 1.6000d ja painetta tuo 2 gzrw 30spl-extremeä 1 Ohmin kuormassa.
aivan asiaa puhut jos kiinnostaa csb akut ni 2kpl 30ah akkua vastaa tehokkuudeltaan yhtä yt 75ah akkua ja + verrattuna ythen on et halvempi ja vie vähemmän tilaa optimi akunkesto 12v näissäkin
Elikkä useamman akun käyttö. kaikki akut SAMANLAISIA merkki/malli jne ei tarvitse erottaa toisiaan releillä yms...
Kyllä se nyt yleensä on käytännössä riittänyt, ettei siellä ole AGM:iä ja vesiakkuja sekaisin ilman rele- tms. erotuksia.
Ja toisekseen noita erikokoisia akkuja ei suositella laittettavan rinnan/sarjaan, koska koko akusto alkaa toimimaan pienimmän Ah akun mukaan. Esim rinnan yksi 55Ah akku ja yksi 100Ah akku---> kun pienempi on täynnä niin isompi ei ota enää virtaa tai toisinpäin, pienempi kiehuu niin kauan kunnes isompi on täynnä.
Myös jos akkujen sisäinen resistanssi eroaa toisistaan niin toinen akku tyhjenee toiseen---> akut pilalla ja takuu ei korvaa.
Jos huolettaa, niin pystyy niitä erottaan toisistaan vaikkapa venekäyttöön tarkoitetuilla jakodioideilla, jotka osaa katkaista sen täyteen latautuneen akun virransyötön ja ohjata senkin virran niille akuille, jotka ovat vielä vajaita. Luonnollisesti tällöin ei tarvi enää relettä, mutta hintaakin tahtoo olla...
ja sitten omia mielipiteitä kaikki vesiakut saisi hävittää! nykyiset AGM akut lähes valmistajasta riippumatta pieksee vesiakut 100-0, kalliimpia toki mutta kestävät ainakin tuplasti kauemmin kuin normi akut. (normiakku maks 5 syväpurkausta jotkut lahoo jo ensimmäisestä kerrasta, vert geeliakkujen helposti kymmenien syväpurkujen kesto). Enkä ole myöskään kuullut että geeliakuissa olisi ollut kennojen oikosulkuja mikä tappaa akun satavarmasti
Kaikki vaan ei tarvi sitä sikahintaista AGM-.tyyppistä akkua, vaikka kuin kestäis "maailman tappiin". Kaikki ei tarvi esimerkiksi syväpurun kestoa tai suurta virranantokykyä. Eikä syväpurunkestoa toisaalta edes kaikki AGM-akut tarjoa, esim. Optiman RedTop ei kestä syväpurkua kovinkaan hyvin. Ja esim. perus-AGM:n ostajan ei kannata edes kuvitella saavansa jotain Optima YellowTopin syväpurun kestoa, koska ne ei ole mitään DeepCycle-akkuja, vaikka AGM:iä ovatkin. Eikä kaikistellen edes Optiman virranantokykyäkään.
Ja ei nyt, pliis, sekoiteta niitä geeliakkuja tähän, koska eivät ole sama asia, kuin AGM-akut. AGM-akuissa (Absorbent Glass Mat) happo on imeytetty lasikuitumattoon, kun taas geeliakuissa on nimensä mukaisesti geeliä...
Syvimmät pahoittelut geeliakkujen sekoittamisesta tähän! :/ Tässä viimenen puolituntinen töissä ja alkaa tuo vknloppu olemaan jo mielessä niin kävi kämmi tuon suhteen
Mutta siis ei ne AGM akut nyt niin paljoa kalliimpia ole... Ja tuli tuossa omassa tekstissä kärjistettyä asioita ehkä hieman liikaa. Mutta siis pääsäntöisesti mikä tahansa AGM akku kestää paljon paremmin syväpyrkua kuin perus vesiakku.
Ja niinkuin sanoit niin noita jakosiltoja on mutta niin on myös hintaa ja siksi en niitä maininnut...
Ja nuiden erilaisten AGM akkujen sekoittaminen kyllä onnistuu mutta lyhentää kyllä tuntuvasti akkujen elinikää jos niitä ei huolleta oikein. pitäisi ladata erikseen ja erottaa toisistaan kun ei ns "käytetä"...
Ja tuosta XS akusta... vaikuttaisi ainakin paperilla ihan kelpo akulta! tosin käytännön kokemusta itsellä ei ole joten vaikenen tässä kohtaa Vaikeuksien kautta v*tuiks...
Mutta siis ei ne AGM akut nyt niin paljoa kalliimpia ole... Ja tuli tuossa omassa tekstissä kärjistettyä asioita ehkä hieman liikaa. Mutta siis pääsäntöisesti mikä tahansa AGM akku kestää paljon paremmin syväpyrkua kuin perus vesiakku.
Niin noh halvimmat perusmallit ei ole kovin paljoa paremman luokan vesiakkuja kalliimpia, tosin vesiakuistakin löytyy niitä ns. halpamalleja, joihin taas hintaeroa on, jos nyt ei euromääräisesti hirveitä, mutta prosenttuaalisesti helposti saman verran, kuin paremman luokan vesiakulla ja esim. Optimalla. Jos itse esim. tarvitsisin vain käynnistysakkua muutamaksi vuodeksi johonki halpaan kärryyn, niin todennäköisemmin hakisin motonetistä 55€:lla Sznajderin 55Ah perus-akun, kuin tilaisin esim. samankokoisen keltaisen Optiman. Se Syväpurun kesto tai käyttöikä kun eivät ole ne tärkeimmät kriteerit tai paras mahdollinen virranantokyky pelkästä starttiakusta puhuttaessa.
Ja olen tuosta paljon paremmasta syvypurunkestosta ns. perus-AGM:in suhteen kyllä eri mieltä, ei ne mainittavan paljoa paremmin sitä syväpurkua kestä. Ja muistetaan sekin, että tärkeässä osassa on sekin, kauanko se syväpurku kestää. Jos akku käy hetkellisesti syvypurussa, niin se ei vielä ole finitto, vaikka kuin ois vesiakku. Mutta taas riittävän pitkään kestävä syväpurku voi tuhota jo DC-akunkin, vaikka ois ekakin syväpurku ko. akulle.
Ja niinkuin sanoit niin noita jakosiltoja on mutta niin on myös hintaa ja siksi en niitä maininnut...
Ja nuiden erilaisten AGM akkujen sekoittaminen kyllä onnistuu mutta lyhentää kyllä tuntuvasti akkujen elinikää jos niitä ei huolleta oikein. pitäisi ladata erikseen ja erottaa toisistaan kun ei ns "käytetä"...
Jakosillallahan siis ne akut erottaa toisistaan myös latauksen aikana, mutta myös siis levossa. Ei tarvi huolehtia mistään.
Teoriassa voisi ehkä ajatella, että kaksi pienempää olisi parempi ratkaisu, mutta käytännössä esimerkksi liitoksisata tuleva ylimenovastus voi kääntää tilanteen yhden isomman eduksi. Toisekseen ison Optiman virranantokyky on lupausten perusteella parempi, kuin kahdesta pikku-Optimasta muodostetun akkupaketin ja hinnaltaankin yksi iso on edullisempi. Taas kahden pikkuisen sisäinen vastus päihittää yhden ison, mutta muistetaan kuitenki se liitoksien ylimenovastus, kuitenki yhden akun järjestelmässä pääsee vähemmillä liitoksilla... Eli summa summaarum: Yksi iso on parempi vaihtoehto kuin kaksi pientä. Kaksi pientä puolustaa paikkaansa toki niissäö tilanteissa, joissa yhden ison asentamiseen ei ole tilaa. Kaksi pientä kun voi asentaa vaikka eri puolille konttia. (Suurin syy siihen, miksi omassa (äänenlaatuun keskittyvässä) laitteistossa on kaksi pientä konttiakkua yhden ison sijaan... )
kyllä monta pientä on paljon parempi kun yks iso tai kaks isoa akkua .joka kertahan se sisäinen vastus pienenee kun niitä laittaa enempi vierekkäin näin ollen iso määrä pikkusia on paljon kovempi paketti kun pari isoa
eism vaikka pikku csb akut ovat todella kovia akkuja eikä jänöt kyyki se on varma
ja liitokset saa näppärästi kupari latalla toisiin ei tule paljoa liitoksia matkalle
pikku linnut laulo että noita csb akkuja tulee myyntiin tp importille Kaikki alle 35hz on turhaa
2012 Sm 4 2013 Sm 2 2014 muutama osakilpailu voitto 2015 välivuosi/käsileikkaus
Teoriassa voisi ehkä ajatella, että kaksi pienempää olisi parempi ratkaisu, mutta käytännössä esimerkksi liitoksisata tuleva ylimenovastus voi kääntää tilanteen yhden isomman eduksi. Toisekseen ison Optiman virranantokyky on lupausten perusteella parempi, kuin kahdesta pikku-Optimasta muodostetun akkupaketin ja hinnaltaankin yksi iso on edullisempi. Taas kahden pikkuisen sisäinen vastus päihittää yhden ison, mutta muistetaan kuitenki se liitoksien ylimenovastus, kuitenki yhden akun järjestelmässä pääsee vähemmillä liitoksilla... Eli summa summaarum: Yksi iso on parempi vaihtoehto kuin kaksi pientä. Kaksi pientä puolustaa paikkaansa toki niissäö tilanteissa, joissa yhden ison asentamiseen ei ole tilaa. Kaksi pientä kun voi asentaa vaikka eri puolille konttia. (Suurin syy siihen, miksi omassa (äänenlaatuun keskittyvässä) laitteistossa on kaksi pientä konttiakkua yhden ison sijaan... )
Edit: ajatusmoka
Asia selvä kuitenki tulossa 2x 38ah optimaa kun ei mahu isompia tuonne konttiin ku on varapyöräkotelo kuidutettu ja muu kotelo on koko kontin kokonen, ainoastaa kummassaki reunassa on paikka yhdelle 38 optimalle per puoli
taitaa vaan olla kiven alla noi 38 optimat käytettynä, saa vinkata jos tietää jossain olevan käytetty optima ni sais nuo vehkeet soimaan kunnolla(tarvetta sis yhdelle koska toinen on jo hommattu)