Hyvä pointti masa, täytyy kokeilla sitäkin, mutta näillä mennään kurikka. Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014
Eristämällä kaiken muun paitsi hengitysaukon kabiiniin saat ns. "slot loadet" kotelon. Pitäisi ainakin soundi olla aika hyvä. Tosin sulla taitaa olla refleksiputketkin tuolla raossa, mutta silti kannattaa kokeilla, voi olla vaikka kuinka toimiva. Viritystaajuus kannattaa tarkistaa luukut kiinni, voi vire laskea aika paljon, kun kotelot on noin lähekkäin. Pomppiminen voi johtua aika kovista paineista tuolla koteloiden välissä...
[ Muokattu sunnuntai 25 maaliskuu 2012, 17:11 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Hartsa: Jep portit on samalla seinällä subien kanssa. Elikkä meinaat että kannattaa kokeilla tukkia kabiinin ja peräkontin välinen tila paitsi siitä lootien "tuottamasta portista"??
Team apina: portit tällä hetkellä 6cm*24cm ja kokonaispituus 30cm. saattaapi olla että sais olla isommat... Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014
Aattelin, että tukkii raon joka puolelta paitsi etureunan joka on auki kabiiniin. Kannattaa myös kokeilla raon tukkimista vain alta/takaa/päältä yhdessä ja erikseen... eli kokeilemista riittää, samoin kannattaa kokeilla pitääkö koteloiden ja kabiinin välit tiivistää vai ei. Samoin voi kokeilla sen mallisia koteloita, että raosta muodostuu laajeneva torvi. Siinäkin riitää kokeiltavaa, mikä kulma/rako takareunassa/aukon koko on paras. Mitä mulla on tietoa akustiikasta tuon tapaisella ratkaisulla pitäisi olla mahdollista saada hyvä akustinen sovitus kartion ja auton ilmatilan välillä=>1. pieni imppikerroin=saa hyvin tehoa menemään perille 2. hyvä hyötysuhde=kartion liike muuttuu tehokkaasti äänenpaineeksi 3. Kartion liikerata pysyy pienenä=pystyy ajamaan niin paljon tehoa kuin puhekela kestää ilman, että liikerata karkaa. Uskoisin että tuo voi olla mahdollista saada jopa erittäin hyvin toimivaksi. Funtsin itse tuon tyyppistä kotelo setuppia sedaniin ihan teoria pohjalta ja ihmettelin, että kenelläkään ei ole vielä tullut mieleen kokeilla. Joten seuraan mielenkiinnolla menestystä ja jatkokehitystä.
[ Muokattu sunnuntai 25 maaliskuu 2012, 20:07 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Muistaakseni viime kesänä sedanissa oli yhdellä kaverilla samantyylinen setti, olikos se nyt a-p siekkisellä... Siitä lähti idea jos kehittelis itelle kans jotain sen tyylistä. Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014
Yks juurikin tuollainen setti (mutta aeroporteilla) sedani bemmissä viime kesänä; ei toiminu ollenkaan. Todennäköisesti joudut tekeen testien kautta että mikä paras ratkaisu.
Finaaleissahan tuo oli db sawon akilla saman tyyppine. (http://maxboom.fi/gallery/displayimage.php?album=450&pos=196) Ihan hyvinhä tuo näytti toimivan.
äkkiseltään näyttää aika pienehköltä tuo väli, oisko mitenkään helposti saatavissa lisää tilaa tuohon väliin?
kannattaa varmaa kokeilla et sulkee raon jokavälistä paitsi edestä, ja tiivistäis kontin suun ettei pääse mistään raosta hengittämään konttiin. Toki siinä vaiheessa viri varmaan menee melko alhaiseksi mutta testiä, testiä ja säätöä.
Aika tiukkaa tekee että sais tuon välin isommaksi on sen verran hyvin tila jo käytössä... Täytyy tässä kokeilla eri variaatioita mitä nyt kerkiää. Tuossa juuri kokeilin 1 ohmin kuormaan soitella taajuuksia ja mitä nyt viimme vuoteen vertaa samalla teholla niin nyt nousi jo ehkä pikkasen hymy huulille mut katotaan, ei toi setti nyt ihan susikaan ole. Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014
tuli testattua sitä että laitoin lootien päälle ja taakse levyt, jolloin vain ohjaamoon jäi aukko, ei toiminut ollenkaan ainakaan tuolla lootien etäisyydellä jännä kyllä matalat hieman nousi, mutta 41hz ylös kaikki laski oikeen urakalla, no sitten jätin levyn vain taakse jolloin ihan pikkasen matalat nousi ja muuten pysyi hyvin samana paitsi 56hz laski n.0.2db... Täytyy jatkaa kokeilua. Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014