haiskahtaa vain siltä että suunnitellaan jo olemassa oleville autoille luokka, missä niillä pärjätään? hauskaahan voi pitää vaikka oman kylän torilla. yleisöä varmasti! Finaalit 2013 1. pro stock 600w 146.7db
haiskahtaa vain siltä että suunnitellaan jo olemassa oleville autoille luokka, missä niillä pärjätään? hauskaahan voi pitää vaikka oman kylän torilla. yleisöä varmasti!
Tottahan pieni ´muutosvastarinta´ on aina luonnollista. Mutta jos ajatellaan tätä nyt vaikka lähinnä siltä kantilta, että mitä menetetään ja mitä voitetaan niin mielestäni vaaka tipahtaa tuolle jälkimmäiselle puolelle. Jos odotusarvoisesti oletetaan, että ko. luokka tuo vaikka kaksi kappaletta uusia jäseniä, viisikymmentä kisakatsojaa ja pari tuhatta youtube -seuraajaa ja näissä kaikissa näkyy MaxBoom ry:n toiminta taustalla ja kaiken kukkuraksi porukalla on vielä hauskaakin niin kaikki voittaa. Sillä onko jollain valmiina auto juuri tähän luokkaan soitettavaksi, ei mielestäni ole mitään merkitystä..päinvastoin -> eikö se ole vain hyvä asia jos nämäkin autot saadaan MaxBoom toimintaan mukaan? Käsittääkseni kyseiselle luokalle ei ollut tulossa kansallisia arvomitaleja jakoon, vaan kyse on lähinnä painepuolen ´puulaaki´ -matseista jonka palkinnot ovat pääosin kosmeettisia/henkisiä. Apinat (löytyy varmaan porukkaa lisäksikin) varmasti hoitavat sitten tämän palkitsemispuolen.
Jonkin verran tämä luonnollisesti syö resursseja itse kisapaikalla, mutta eiköhän MaxBoom/Team Apina -joukkioista aina löydy porukkaa tapahtumia järjestämään, itse olen ainakin ensi kesänä mahdollisimman paljon ´asialla´ ry:n tapahtumissa.
Tämä kirjoitus on minun henkilökohtainen kannanottoni. Olen periaatteessa rajoittamattoman luokan kannalla, mutta esitetyt säännöt ovat turhan tarkoitushakuisesti väritetyt ja niissä on lisäksi muutama selkeä epäkohta. Sepel tuossa taisi osua asian ytimeen
Auton oltava katsastettu ja ajettava kilpailupaikalle: Oletettu kalustomäärä on sellainen, että käytännössä kaikkien autojen kantavuus ylittyy reilusti ja seuraavana vuonna sitten vielä enemmän. Ylipainoinen auto ei ole laillinen, olkoon se katsastettu tai ei. Miksi näillä kikkailemalla katsastetuilla ja laittomasti paikalle ajetuilla surmanloukuilla pitäisi olla jokin erityisasema laillisesti trailerilla paikalle tuotuun ja rehellisesti katsastamatomaan laitteeseen nähden? Hauskaahan tässä vaan halutaan pitää. Ratapäivilläkin katsastettujen autojen joukossa ajaa joukko ei tieliikennelaillisia. Miten tämä poikkeaisi siitä? Ketä se haittaa jos vanha DB-drag kärry tuuttaa oikeasti lukuja mittariin... Ei niitä trailerilla paikalle tuotavia autoja kukaan kumminkaan viitsi raahata kovin moneen kisaan. Vai pitääkö rajoittamatonta kilpailua kuitenkin rajoittaa "sopivasti", jotta korkeintaan keskinkertaiset luvut vaikuttaisivat kovemmille?
Luukut auki soittaminen: Suurella osalla kilpailupaikoista on ennestään jatkuvia ongelmia melunrajojen ja naapuruston kanssa, esimerkkeinä Motopark ja Ahvenisto, joiden toiminta on jatkuvan lopetusuhan alla. Muutenkin Maxboomia soitetaan luukut kiinni, joten miksei myös tätä luokkaa. Jos niitä isompia lukuja haluaa, niin pitää optimoida laitteistonsa, niin että niitä tulee luukut kiinni. Tämä luokka ei tule muodossa tai toisessa tarjoamaan mitään "älytöntä näkyvyyttä tai valtavaa yleisöryntäystä", eikä nosta kilpalijamääriä tai katsojamääriä taivaisiin. Valitettavasti autoäänentoisto kaikkiaan on niin pienen piirin harrastus, ettei se missään lajimuodossa erikseen, eikä yhdessä, saa innostumaan kuin kourallisen ihmisiä. Suurinta osaa tapahtumayleisöstä mokoma melu vain ärsyttää. Soittamisen pitää ehdotomasti tapahtua luukut kiinni.
Siniaallon kieltäminen: Aivan turhaa ongelmien hakemista. Ei siniaalto tarjoa kenellekkään mitään ansiotonta etua. Päin vastoin, sillä saa jokaisesta laitteistosta parhaan luvun irti. Lisäksi kielto on kierrettävissä. Kilpailua voi käydä vähin ongelmin, joko hyvin tarkasti määrätyllä tai täysin vapaalla kappaleella/signaalilla. Kaikki muu johtaa tulkinnanvaraisuuksiin, kikkailuun ja lopulta riitoihin. Kummatkin edellä mainituista poistavat biisillä saatavat edut, eivät syrji ketään ja laitteistojen todelliset erot tulevat hyvin esiin. Mielestäni toimivia ja tasapuolisia mittaustapoja on kolme: 1. Maxboom kappaleella mitattu 16s keskiarvo. Nyt kun tulee vielä yksi korkeampi- ja yksi matalampinuottinen kappale, niin jokaisen laitteiston kovimman toistokaistan pitäisi osua jollekkin kaistalle. 2. Täysin vapaalla signaalilla mitattu hetkellinen huippuarvo 3. Täysin vapaalla signaalilla x sekunnin aikana mitattu keskiarvo. Laitteiston rakentaminen mittaustavalla 1. toimivaksi on paljon haastavampaa ja antaa huippuunsa hierottunakin paljon pienempiä lukuja kuin kaksi muuta. Kaksi muuta ovat käytännössä yhden nuotin soittamista ja siinä on Suomessa kunniakkaat perinteet. Henkilökohtaisesti haluaisin nähdä vanhoja piikkinuottikilpureita soittamassa, vaikka hieman vajaakuntoisinakin.
Autossa oltava soiva etupää: Minkä ihmeen takia? Bassoillahan tässä oli tarkoitus kilpailla. Ainoa ajateltavissa oleva syy on lisätä kustannuksia sellaiselle joka haluaa ainoastaan kilpailla. Mikä on soiva etupää, riittääko 2" laajakaistat?
Jokaisessa rajoituksessa pitäisi miettiä, mitä sillä tavoitellaan, miksi ja mitä siitä seuraa, kun rajoitusta tulkitaan luovasti. Lisäksi pitää miettiä miten rajoituksia pystytään valvomaan niin, että kilpailu todella tapahtuu sääntöjen puitteisssa ja on edes jossain määrin tasapuolista. Mikäli jonkin asian valvominen on kohtuuttoman vaikeaa, kuten auton tieliikennekelpoisuuden valvominen on kisatilanteessa, sitä ei säännöissä pidä edellyttää. Minusta on erittäin kyseenalaista, jos lakia rikkomalla saa kilpailuetua. Olisin samasta syystä valmis luopumaan "tieliikennekelpoinen" ja "ajamalla paikalle" kohdista myös Semi-UNL-luokissa. Vaatimuksista luopuminen ei lisäisi kilpavarustelua, mutta mahdollistaisi haluttaessa turvallisemman toiminnan ja vähentäisi lajin kannalta epäolennaista byrokratiaa, kun tieliikennekatsastuksen kanssa ei tarvitsisi kikkailla.
Edit:typo korjattu
[ Muokattu keskiviikko 22 tammikuu 2014, 07:00 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Nyt Hartsa puhuu asiaa. Noi "säännöt" olivat lähinnä se alkutilanne mistä voi lähteä hiomaan toimivaa luokkaa. Hartsan ideat mielestäni toimivia...ja mikäs sen mahtavampaa kuin nähdä vaikka Flextronin tai dBWarriorin vanhoja sotaratsuja soittamassa jos vielä hengissä ovat... Tomppa
Soittaa ne EMMA ESPL luukut auki ja 30sec eikä häiritte ketään missään
ovet auki ei ole helppo soittaa sitä isoa lukua
Totta tämäkin ja monesti jopa samoissa tapahtumissa ja paikoissa kuin MaxBOOM...
OT: Pakko tähän laittaa linkki tuloksiin, kun eilen väitettiin että ESPL tuore juttu ja lapsen kengissä.... On ESPL ollu jo vuonna 2003 hengissä Tomppa