Boon: Hyvinkin mahdollista. Täytyy vain säätää porttien kanssa ja kokeilla saada kaista ylemmäs. Tällä hetkellä kaista muistuttaa winisd:n käyrää parallel tuned 6th orderille, jonka simuloin. Testaan nämä myös niin suurella gianilla kuin liikerata antaa. Käyrät ovat lähes täysin samat. Se mikä täytyy myös testata on, että eristää kabiinin kontista. Voi käyrä muuttua hyvinkin paljon.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Kannattanee kokeilla ja yrittää tehdä johtopäätöksiä enempikin niistä "täyskaasuvetojen" avulla kuin vajailla. Jos liikeradat karkaa, niin sitten suotoja ja jättää ne laitteistolle sopimattomat taajuudet pois. Tässä vaikuttaa vain kovasti siltä että buumin soittelut ovat jo menneet ohi ja muut tavoitteet päässeet valloilleen. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Sanotaanko näin, että tässä haetaan vielä tuota kaavaa, jolla lasket viritykset koteloon sekä pyritään ymmärtämään mikä vaikuttaa mihinkin. Voin vaikka tämän virisäädön jälkeen pistää yhteenvedon kokeilusta. Ensin haen kaistan kuntoon ja sitten hienosäädän. Jos en saa tätä 6th orderia toimimaan niin 4th order seuraavaksi.
Nyt on testattu väliportin korkea viri. 29-30hz sai lisää puhtia, mutta ei tuntunut vaikuttavan 40hz taajuuksiin. Epäilen, että pääportin viritys menee jossain 100hz luokkaa ja kokeilenpa nyt sitten 300cm^2 pääportilla hakea viriä alas.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Tänne taas jotain. Alkaa rakentelutahti hidastua talven lähestyessä.
Series tuned 6th order kokeilu:
Jatkuvan muokkailun jälkeen päädyin tulokseen, että väliportin vireen laskemiseksi satunnaisen nettisivun ohje tuntui toimivan. Pääkammiolla tuntui olevan liian vähän tilavuutta, sillä en saanut tuunattua pääkammion viriä tarpeeksi alas suurella portin pinta-alalla. Portin pienennys vaikutti lukuun negatiivisesti vaikka viri laski lähemmäs kaistaa. Lisäksi tulokset olivat mitä olivat kun portti ampui eteen kontissa eikä kabiinia oltu erotettu kontista akustisesti. Kotelo siis oli 1.5:1 150L takakammio, 100L etukammio. Nyt on 6th order purettu refleksikoteloksi. 4th orderia en edes kehdannut testata elementtien takia.
Refleksi:
Testasi kisaraidat 35-41 läpi ja pohdin mihin vähän päälle deppa oli kadonnut keskiarvosta. Kuvittelin, että kotelo vuotaa ruuvinrei’istä ja portin välistä. Tiivistin portin paremmin ja tutkin reiät. Eipä tunnu vuotavan. Tajusin vasta myöhemmin illalla mittailujen jälkeen, että soittelin mankan 22 volalla 23 sijaan. Päätinpä purkaa kontin kannesta vaimennuksen ja mittailla vaimennuksen vaikutuksen lukuun. Sitä en viisaana tehnyt, että olisin mitannut eron pelkät reiät peittäen ja sitten koko kansi vaimennettuna.
Raita 38 ei vaimennusta kannessa(väri) vs vaimennus kannessa(musta)
Raita 41 ei vaimennusta kannessa(väri) vs vaimennus kannessa(musta)
Huomasin mittailun jälkeen tämän:
Naarmu lasissa on nyt yli puolenvälin. "Kivi sen on rikkonut." (iso kuva)
Peitelevy päätti irrota liimoistaan. Voisi ruuvaus olla järkevin sillä velcro irtoaa kuumalla kelillä.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Nyt sitten säädät se luukunkannen huolella, etkä pilaa matolla😀 Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Noniin saadaan vähän kirjoittelun aihetta taas foorumille: Subit ostettu 2 kpl xtr 12". Saapuvat ensi viikon alussa ja silloin tulee lisää inffoa kotelosta.
Kuinka rakennat konttiseinän Camryyn: Näin saadaan kotelo "helposti" kasaan, mutta tulokset ovat mitä ovat. Mallia otin parista Amerikkalaisesta buildista. Tässä buildissa suurin moka oli, että kotelo rakennettiin kontin sisällä. Hankala muokata taikka tehdä uudestaan. "Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä neuvon".
Siinä pohjalevy, joka jäi vanhasta projektista. Olisi saanut olla hiukan leveämpi, jotta isoa rakoa ei jäisi kotelon reunoihin.
Koteloon löysi tiensä tuki. Saisi olla paksummasta vanerista, mutta tuokin tukee jo hyvin. Veikkaan, että takalevy olisi kannattanut tehdä kahdesta kerroksesta.
Kannattiko?: Tuntuu, että tämä koteloratkaisu suosii eniten matalia varsinkin kotelon sijaitessa mahdollisimman takana kontissa. Autosta hävisi useiden pintojen resonoinnit ja tämä saikin basson kuulostamaan kovemmalta korvissa vaikka paineellisesti häviää vanhalle setille. Ovet auki auto soi huomattavasti lujempaa auton ulkopuolelle. Jos hakisin demoautoa sedanista ilman b-pilari seinää niin ehdottomasti konttiseinä matalalla virillä sekä tehoa älyttömästi. Netissä puhutaan, että konttiseinällä kärsii korkeat taajuudet ja näin on minunkin tapauksessani. Boomiin en siis alkaisi rakentamaan tällaista ratkaisua.
Jos viisailla on ideoita luvun kasvuun niin olisivat tervetulleita.
Seuraava kokeilu onkin hattuhyllyn poisto ja konttiiin makaava kotelo taakse ampuvalla portilla, elementit ylöspäin mahd eteen.
[ Muokattu torstai 28 syyskuu 2017, 17:50 ]
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Elikkäs tekisi bandpassin kopasta? Tällainen ratkaisu tuli mieleen: 6th orderin voisi nätisti saada aikaan tekemällä selkänojien puoleisesta kammiosta taka-kammion ja sijoittaa portti kontin perän puoleiseen kammioon. Se onkin kyssäri mihin portti sijoittuu. 6th orderista tulisi suunnilleen 1:2.
Mitäs mieltä tällaisesta?
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Tässä vielä mittauksia kotelosta sekä pelkääjän niskatuesta kuskin ovi auki:
Paine kotelossa(väri) vs paine portissa(musta)
Paine pelkääjän niskatuesta kuskin ovi auki
Portti tulee kasvamaan 330cm^2 --> 455 cm^2 ja viri nousee samalla sen 1-2hz. Täytyy vielä hidastella hattuhyllyn poiston kanssa sillä täytyisi vielä löytää hyvä ratkaisu sedaniin mahd. pienillä häviöillä ja pellin poistoilla. Tulee siis makaavaa koteloa eri portin sijoituksilla, kunhan saan aikaiseksi. Sitten kun hyvä ratkaisu löydetty niin hattuhylly katoaa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari