Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 27
Jäsenet: 2, pessi Jansku-
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4101, Uusimmat: iu2
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
http://www.tpimport.fi/

Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Laitteisto & Rakentaminen :: Asennukset
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
Enemmän irti nykyisestä laitteistosta
Mene sivulle   <<        >>   Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen
Tekijä Posti
Ousvado
torstai 07 syyskuu 2017, 08:58

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Boon: Hyvinkin mahdollista. Täytyy vain säätää porttien kanssa ja kokeilla saada kaista ylemmäs. Tällä hetkellä kaista muistuttaa winisd:n käyrää parallel tuned 6th orderille, jonka simuloin.
Testaan nämä myös niin suurella gianilla kuin liikerata antaa. Käyrät ovat lähes täysin samat. Se mikä täytyy myös testata on, että eristää kabiinin kontista. Voi käyrä muuttua hyvinkin paljon.

Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
kotka
torstai 07 syyskuu 2017, 09:20

MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1022
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017
kotka:n galleriaan
Kannattanee kokeilla ja yrittää tehdä johtopäätöksiä enempikin niistä "täyskaasuvetojen" avulla kuin vajailla. Jos liikeradat karkaa, niin sitten suotoja ja jättää ne laitteistolle sopimattomat taajuudet pois.
Tässä vaikuttaa vain kovasti siltä että buumin soittelut ovat jo menneet ohi ja muut tavoitteet päässeet valloilleen.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
Takaisin ylös
Ousvado
torstai 07 syyskuu 2017, 11:31

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Sanotaanko näin, että tässä haetaan vielä tuota kaavaa, jolla lasket viritykset koteloon sekä pyritään ymmärtämään mikä vaikuttaa mihinkin. Voin vaikka tämän virisäädön jälkeen pistää yhteenvedon kokeilusta. Ensin haen kaistan kuntoon ja sitten hienosäädän. Jos en saa tätä 6th orderia toimimaan niin 4th order seuraavaksi.

Nyt on testattu väliportin korkea viri. 29-30hz sai lisää puhtia, mutta ei tuntunut vaikuttavan 40hz taajuuksiin. Epäilen, että pääportin viritys menee jossain 100hz luokkaa ja kokeilenpa nyt sitten 300cm^2 pääportilla hakea viriä alas.


Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
Ousvado
keskiviikko 13 syyskuu 2017, 22:14

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Tänne taas jotain. Alkaa rakentelutahti hidastua talven lähestyessä.

Series tuned 6th order kokeilu:

Jatkuvan muokkailun jälkeen päädyin tulokseen, että väliportin vireen laskemiseksi satunnaisen nettisivun ohje tuntui toimivan. Pääkammiolla tuntui olevan liian vähän tilavuutta,
sillä en saanut tuunattua pääkammion viriä tarpeeksi alas suurella portin pinta-alalla. Portin pienennys vaikutti lukuun negatiivisesti vaikka viri laski lähemmäs kaistaa. Lisäksi tulokset olivat mitä
olivat kun portti ampui eteen kontissa eikä kabiinia oltu erotettu kontista akustisesti. Kotelo siis oli 1.5:1 150L takakammio, 100L etukammio.
Nyt on 6th order purettu refleksikoteloksi. 4th orderia en edes kehdannut testata elementtien takia.

Refleksi:

Testasi kisaraidat 35-41 läpi ja pohdin mihin vähän päälle deppa oli kadonnut keskiarvosta. Kuvittelin, että kotelo vuotaa ruuvinrei’istä ja portin välistä. Tiivistin portin paremmin ja tutkin reiät.
Eipä tunnu vuotavan. Tajusin vasta myöhemmin illalla mittailujen jälkeen, että soittelin mankan 22 volalla 23 sijaan.
Päätinpä purkaa kontin kannesta vaimennuksen ja mittailla vaimennuksen vaikutuksen lukuun. Sitä en viisaana tehnyt, että olisin mitannut eron pelkät reiät peittäen ja sitten koko kansi vaimennettuna.




Raita 38 ei vaimennusta kannessa(väri) vs vaimennus kannessa(musta)


Raita 41 ei vaimennusta kannessa(väri) vs vaimennus kannessa(musta)

Huomasin mittailun jälkeen tämän:


Naarmu lasissa on nyt yli puolenvälin. "Kivi sen on rikkonut." (iso kuva)


Peitelevy päätti irrota liimoistaan. Voisi ruuvaus olla järkevin sillä velcro irtoaa kuumalla kelillä.

Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
Hartsa
torstai 14 syyskuu 2017, 18:03
MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Vantaa
Postit: 1934
3xMaxBOOM I - 2012 	1xMaxBOOM I - 2013 1xSuomen mestari kaudella 2013 8xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM II - 2014 1xSuomen mestari kaudella 2014 6xMaxBOOM I - 2015 1xMaxBOOM II - 2015 2xSuomen mestari kaudella 2015 10xMaxBOOM I - 2016 3xSuomen mestari kaudella 2016 3xMaxBOOM I - 2017 1xMaxBOOM II - 2017 2xSuomen mestari kaudella 2017
Hartsa:n galleriaan
Nyt sitten säädät se luukunkannen huolella, etkä pilaa matolla😀

Sääntökomitean jäsen

DB Papat Juha ja Harto
2013
Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB

2014
Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB
Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2.
Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB
Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB

2015
Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB
Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB
TiimiCup 1. ja paljon muuta...

2016 Lähes kaikki mahdollinen

2017 Samaan malliin

2018 Kiitos ja näkemiin. Pitäkää hauskaa😀😀

"Maxboom on karu laji."
Takaisin ylös
Ousvado
torstai 21 syyskuu 2017, 12:55

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Noniin saadaan vähän kirjoittelun aihetta taas foorumille:
Subit ostettu 2 kpl xtr 12". Saapuvat ensi viikon alussa ja silloin tulee lisää inffoa kotelosta.

Tässä vähän teaseria:

Iso kuva

Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
Ousvado
torstai 28 syyskuu 2017, 20:44

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Kuinka rakennat konttiseinän Camryyn:
Näin saadaan kotelo "helposti" kasaan, mutta tulokset ovat mitä ovat. Mallia otin parista Amerikkalaisesta buildista.
Tässä buildissa suurin moka oli, että kotelo rakennettiin kontin sisällä. Hankala muokata taikka tehdä uudestaan. "Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä neuvon".

Siinä pohjalevy, joka jäi vanhasta projektista. Olisi saanut olla hiukan leveämpi, jotta isoa rakoa ei jäisi kotelon reunoihin.

Iso kuva

Sovitellaan levyjä.

Iso kuva


Iso kuva

Siinä on pari kerrosta 21mm koivuvaneria. Eiköhän tuo riitä.

Iso kuva

Ensiksi kasattiin kotelon kyljet ja sitten ängettiin väliin etulevy. Parilla kulmaraudalla ensiksi kiinni liiman kera ja sitten lisää rautaa.

Iso kuva

Pari(kymmentä) rautaa tuli koteloon. löytyi ylimääräisiä niin päätinpä lisätä varmuuden vuoks.

Iso kuva

Koteloon löysi tiensä tuki. Saisi olla paksummasta vanerista, mutta tuokin tukee jo hyvin. Veikkaan, että takalevy olisi kannattanut tehdä kahdesta kerroksesta.

Iso kuva

Sisälle hartsi ja sinne sun tänne lasikuitua.

Iso kuva

Siinä kansi, josta leikattu veke paloja, jotta mahtuu paikoilleen.

Iso kuva

Kotelo kasassa eikä subeista tietoa.

Iso kuva


Iso kuva

Kokeillaan saada kotelo pysymään paikallaan liikkeessä. Takana isot kulmaraudat sivuilla ruuvattuna kiinni kontin pohjaan.

Iso kuva

Kotelon kylkiin jäi rako, jotka peitettiin filmivanerilla.

Iso kuva

"Auton kontin muotoa on hyvin tarkkaan seurattu."

Iso kuva

Kotelon ja hattuhyllyn rako teipattiin edestä umpeen ja takaa työnnettiin uretaania.

Iso kuva


Iso kuva


Iso kuva

Siinä on ja pysyy. Sitten vaan aukkoja tukkimaan kabiinin ja kontin väliltä.

Iso kuva

Tässä vähän tuloksia ICE-800D:llä:
Auto suljettuna käynnissä, ilmaräppänät auki, ei tuentaa ja penkit perus asennossa,

Low power sweep 60-20hz viri 34(väri) vs viri 37(musta)


Viri 37: raita 35(väri) vs 38(musta)

Kuva keskiarvoilla

Kannattiko?:
Tuntuu, että tämä koteloratkaisu suosii eniten matalia varsinkin kotelon sijaitessa mahdollisimman takana kontissa. Autosta hävisi useiden pintojen resonoinnit ja
tämä saikin basson kuulostamaan kovemmalta korvissa vaikka paineellisesti häviää vanhalle setille. Ovet auki auto soi huomattavasti lujempaa auton ulkopuolelle.
Jos hakisin demoautoa sedanista ilman b-pilari seinää niin ehdottomasti konttiseinä matalalla virillä sekä tehoa älyttömästi. Netissä puhutaan, että konttiseinällä
kärsii korkeat taajuudet ja näin on minunkin tapauksessani. Boomiin en siis alkaisi rakentamaan tällaista ratkaisua.

Jos viisailla on ideoita luvun kasvuun niin olisivat tervetulleita.

Seuraava kokeilu onkin hattuhyllyn poisto ja konttiiin makaava kotelo taakse ampuvalla portilla, elementit ylöspäin mahd eteen.

[ Muokattu torstai 28 syyskuu 2017, 20:50 ]

Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
kotka
perjantai 29 syyskuu 2017, 08:02

MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1022
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017
kotka:n galleriaan
Mites tuosta vielä kokeilu että koteloon vielä etulevy selkänojan kohdalle ja koko hattuhylly auki.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
Takaisin ylös
Ousvado
perjantai 29 syyskuu 2017, 09:23

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Elikkäs tekisi bandpassin kopasta?
Tällainen ratkaisu tuli mieleen:
6th orderin voisi nätisti saada aikaan tekemällä selkänojien puoleisesta kammiosta taka-kammion ja sijoittaa portti kontin perän puoleiseen kammioon. Se onkin kyssäri mihin portti sijoittuu.
6th orderista tulisi suunnilleen 1:2.

Mitäs mieltä tällaisesta?

Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
Ousvado
lauantai 30 syyskuu 2017, 13:26

Sijainti: Uusimaa
Postit: 120
1xMaxBOOM II - 2017
Ousvado:n galleriaan
Tässä vielä mittauksia kotelosta sekä pelkääjän niskatuesta kuskin ovi auki:

Paine kotelossa(väri) vs paine portissa(musta)


Paine pelkääjän niskatuesta kuskin ovi auki


Portti tulee kasvamaan 330cm^2 --> 455 cm^2 ja viri nousee samalla sen 1-2hz.
Täytyy vielä hidastella hattuhyllyn poiston kanssa sillä täytyisi vielä löytää hyvä ratkaisu sedaniin mahd. pienillä häviöillä ja pellin poistoilla.
Tulee siis makaavaa koteloa eri portin sijoituksilla, kunhan saan aikaiseksi. Sitten kun hyvä ratkaisu löydetty niin hattuhylly katoaa.

Oikotie onneen käy vaimennusmaton kautta.
Takaisin ylös
Mene sivulle   <<        >>   

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System
Korvattu aika: 0.3691 sek, 0.1970 siitä kysymyksestä. DB queries: 397.