Aloittelijalla/satunnaiselle kokeilijalle luokka ilman luokkia eli voi tulla millä tahansa laitteistolla mitä on joskus sattunut rakentamaan ilman että kisaaminen ollut mielessä tai säännöistä mitään hajua. Katsurit sitten laskee kompensaatiot ym. ja sijoitukset indeksiperiaatteella. Kaiutinvolttimittaukset ei välttämättä onnistuis mutta ehkä pitäis mennä vanhojen penkitysten ja arvioiden mukaan ? Kisaraidathan pitäis riittää muodikkaille lörs-virityksillekin.
mikäs siinä on ettei alottelija voi muka voittaa.. luokkia on nyt jo puolet liikaa stokki luokkista puolet pois ja sama semi-unl 2011 Stock 600W 139.3 dB 2012 Pro Stock 1000W 145.7 dB 2013 Pro Semi-Unlimited 3500 152.4 dB Sm1 2013 Maratooni 147.3 dB 2014 Pro Semi-Unlimited 3500 153.4 dB sm1 2015 Pro Semi-Unlimited 5500 155.0 dB sm3 2016 unl 9000 sm1 2017 ei nappaa konapappaa
Ei se mahdottomuus ole aloittelijan pärjätä, eikä kaikkien tarvi menestyä tai voittaa..Mun ajatukset koski lähinnä sitä miten kisaamisesta saadaan aloittelija ystävällisempää ja helpommin lähestyttävää...
Mites nuota luokkia pystyisi rajaamaan? jos tehojen perusteella luokitellaan niin pakko niitä on olla, toki jos on selkeästi luokkia joissa ei kisaajia ole niin eikö ne voisi poistaa? Tomppa
Itse kuulin maxboomista n. puolivuotta sitten. En ole kilpaillut, pääosin aikataulut ei sopineet yksiin kilpailujen kanssa. Osittain osallistumis rimaa on nostanut myös tunne ettei maxboom ole kovin helposti lähestyttävä. Fiilis on tullut parista seikasta: 1. Säännöt. Hieman sekavat. En tiedä osuinko johonkin sääntöjen murroskohtaan, jos ne on lähiaikoina muuttuneet. 2. "opettelisit perusasiat ennen kun tulet kyselemään" henkilöt. (negatiiviset henkilöt.) En väitä etteikö itse pitäisi etsiä tietoa ja kaikki pitäis ojentaa käteen. Vaan tapa jolla ohjataan ihmiset oppimaan voisi olla joku muu kuin "opiskele, ettet kysele tyhmiä", esim linkata hyviä foorumeja tai sivustoja.
Haluiasin osallistua kaudelle 2017, ja aionkin. Onhan tässä aikaa opsikella ja rakennella, toivottavasti ehdin myös kisoihin.
Säännöt ei mielestäni hirveän hankalat ollut silloin, kun aloitin. Pitää lukea vaan ajatuksella. Jos ei millään saa selkoa, niin kysymällä on aika usein saanut hyvän vastauksen.
Myöskään mielestäni tuolta aloittelijoiden ei hirveän hankala ole saada voittoa ja siirtyä pro-luokkaan. Muutamassa autossa, kun olen käynyt kisoissa mittarin kanssa, niin on saanut aina hieman lukua lisää. Mittari on mielestäni tärkein väline tässä lajissa ja ilman sitä onkin tilanne aika toivoton. Jos ei itsellä ole varaa mittariin, kannattaisi kysyä olisiko jollain muulla aikaa mittailla ja avustaa.
Aika paljon tulee täällä foorumilla samoja kysymyksiä ja aika moneen on jo vastaus. Suurin osa on taas sellaisia asioita, joita ei voi tietää testaamatta.
Itse kuulin maxboomista n. puolivuotta sitten. En ole kilpaillut, pääosin aikataulut ei sopineet yksiin kilpailujen kanssa. Osittain osallistumis rimaa on nostanut myös tunne ettei maxboom ole kovin helposti lähestyttävä. Fiilis on tullut parista seikasta: 1. Säännöt. Hieman sekavat. En tiedä osuinko johonkin sääntöjen murroskohtaan, jos ne on lähiaikoina muuttuneet. 2. "opettelisit perusasiat ennen kun tulet kyselemään" henkilöt. (negatiiviset henkilöt.) En väitä etteikö itse pitäisi etsiä tietoa ja kaikki pitäis ojentaa käteen. Vaan tapa jolla ohjataan ihmiset oppimaan voisi olla joku muu kuin "opiskele, ettet kysele tyhmiä", esim linkata hyviä foorumeja tai sivustoja.
Haluiasin osallistua kaudelle 2017, ja aionkin. Onhan tässä aikaa opsikella ja rakennella, toivottavasti ehdin myös kisoihin.
Tässäpä hyvä postaus kiitos paljon!!
Tahtoo olla että, konkarit täällä huutelee juupas jaapas, mutta heidän hankala samaistua aloittelijan kenkiin.
Eli aloittelijat kertokaa mikä pitäisi muuttua jotta lähtisitte kisaamaan!!
Mutta asiaan.
1. Hieman sekavat, eli ei saa kuvaa mitä tarkoitetaan vai onko ne koottu sekavaksi? Pystytkö esimerkkiä antamaan?
Säännöistä yleisesti: Sääntöjä on paljon ja varmaan osaa ihmetyttää, että mitä väliä edes tuolla asialla on. Maxboomissa ideana on pärjätä omalla työpanoksella. Eli yleensä eniten töitä tehnyt vie voiton. Jotta tähän päästään pitää olla erillisiä sääntöjä. Esimerkiksi ennen ei bassojen määrää rajoitettu. Kunnes huomattiin, että lisäämällä bassoja luku nousee itsestään. Eli paljon rahaa, paljon bassoja = helpottaa voittoa rahalla. No tämä on maxboomin periaatetta vastaan, siksi tuli bassorajoitukset. Kaiken lisäksi subikompensaatio taulukko, eli ei ole pakko olla just se tietynkokonen basso että pääsee kisaamaan. Tuota subikompensaatiotakin on kritisoitu ja vaadittu poistamista. Voihan se vähän kryptinen olla, mutta parempi näin kuin alkaa kannattamaan kauheata bassomäärää, mikä olisi taas kallista.
Toissa kaudella havahduttiin, että jotkin päätteet antoivat enemmän tehoa mitä joskus aikoinaan niistä oli mitattu. Jos tuohon ei olisi puututta, olisi jokaisen pitänyt ostaa juuri tietty pääte pärjätäkseen. No tämähän ei ole lajin edun mukaista ja siitä lähti liikkeelle volttiluokittuminen. Volttiluokitusta on myös kovasti kritisoitu, mutta eikö se olisi tyhmää että vain yhdellä päätteelä voisi pärjätä.
Sääntöjä kritisoidaan paljon ja aina tuntuu, että niitä halutaan muuttaa sellaiseksi, että itse pärjäisi paremmin. Säännöllä tosiaan koitetaan saada tekemiseen se painopiste ei rahaan.
Esim 250W luokka on voitettu seuraavasti XTR-250D4 180€, ice-800 170€, bitumi 90€, AP 40€, vaneri ja tarvikkeet 80€ + 100h työtä. Onko paha hinta 560€ suomenmestaruus setistä?
2. Todella ikävää jos tällaisia kommentteja on tullut. Itse en pidä tuollaisesta ollenkaan ja minulta saa kyllä neuvoja kisapaikoilla jos kiireiltä neuvomaan kerkiän. Tilaamalla laitteet TP-Importilta, niin sitten tulee pro vinkit vielä kaupanpäälle. (kunhan muistaa niitä pyytää) Muistakaa nyt kokeneemmat käyttäytyä ja jättää tuollaiset kommentit kokonaan pois!!
Tämä aloittelijoiden neuvominen on monesti ollut aiheena, mutta siihen ei sitoutunutta porukkaa ole löytynyt.
Ensi kaudella saattaa kilpailun alussa olla aikaa pelkästään aloittelijoille. Eli jos kisat alkaa vaikka klo 11, niin aloittelijat voisi tulla jo klo 10 ja porukalla katsottaisiin päivän akenda ja setit läpi.
Tuohon sääntöasiaan vielä; Ensin lukaiset läpi "säännöt ja luokitukset -kohdan" Sitten mietit sen pohjalta että mihin luokkaan sinun laitteisto ja aihio on soveltuva. Kun pääluokka (sedan, mopoauto, showcar, semiunl, Unl) on selvillä, niin sen kohdan säännöt opettelet "ulkoa" ja istut hetken siellä autossa. Samalla rakennat mielessäsi (paperille hahmotellen) aikomasi setin sinne autoon, eli akku, pääte, kotelo. Näin peruslaitteisto jo löytyy ja sääntöjen mukaan osaat soveltaa esim. sitä akun paikkaa tai kotelon korkeutta yms. Sitten keksit kaikkia kivoja rakenteluita ja vaihtoehtoja ja samalla kurkkaat että onko säännöissä sitä kielletty. Ja jos ei ole, niin kurkkaat "Yleisimmät kysymykset -kohdan" Ja jos sieltäkään et löydy kieltoa ratkaisulle, niin hyvä.
Suosittelen tekemään sen asennuksen ns. mielikuvana, jolloin jo tiettyjä kompastuskiviä tulee pohdittua ennen tekemistä. Toki lennosta tulee aina kaikkea kivaa, mutta pääpointit ovat silti jo selvillä.
Joskus toisten kopiointi saattaa tuottaa toimivia ratkaisuja, jotka ovat yhtä hyviä kuin alkuperäinen ratkaisu. Joskus kopio on huonompi, koska piilossaolevia ratkaisuja on paljon. Joskus joku ihan uusi "viritys" voi olla se "avain onneen" Varmaa vastausta on vaikea antaa, eikä kaikki halua antaa "harhaanjohtavia" vastauksia. Ilmeisesti absoluuttista totuutta ei vielä keneltäkään löydy, jota ei pidä mennä kyseenalaistamaan. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
no freestyle luokkalla meinaan että ois kaikki vapaa ja helppoa tulla esim niiden tuulitunneleiden..sekä aloitelioiden..ja ei ois mitään vaan 9000w..toki..joku pien turvaliisuuden liittyvää sääntö vois olla..mut teho ymm ois vapaa.