Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 87
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4379, Uusimmat: anni.m
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
11 toukokuu at 1000
Viitasaari

25 toukokuu at 1000
Kausala

15 kesäkuu at 1000
Myllykoski
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Projektit
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
JT:n paineprojut - golf sittenkin?!?
Mene sivulle   <<        >>   Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, pete-, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen, TombBringer
Tekijä Posti
jt-87
maanantai 11 elokuu 2014, 08:37

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan
Bandpass versio on vasta aluillaan, joten siitä ei kuvaa ole. Vino etulaita saatiin niin että aiemmin tehty 17cm jatkos sahattiin osittain pois ja käännettiin etulevy 180astetta niin mahtui porttikin olemaan:


Ei paljoa eroa edellisestä versiosta... ja tuo tuleva versio on jo 7. samalle kotelolle!

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
jt-87
tiistai 12 elokuu 2014, 17:58

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan
Bandpassin rakennus pääsi vauhtiin:



Porteilla kokoa ja mitoitus niin tarkka että pidemmän on oltava mutkalla että mahtuu olemaan kotelossa.
Varmuuden vuoksi vielä laitoin ne niin lähelle sivulaitoja, että lyhemmästä on asennuksen ajaksi irrotettava pyöristys. Muuten ei etulevy mahdu menemään paikalleen.

Vaan ei se ainoa ahdas paikka ole(milloin sitä oppisi tekemään riittävän isoja koteloita)

Eli subbarit molemmin puolin levyä ja kun eivät sittenkään mahtuneet paikalleen, toisen alle 25mm korokerinkula ja kotelosta muutama milli taltalla tavaraa pois takalevystä ja pohjasta. Nyt mahtuu olemaan!

[ Muokattu tiistai 12 elokuu 2014, 18:04 ]

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
jt-87
torstai 14 elokuu 2014, 17:34

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan

Valmista tuli mutta testaukset suoritetaan vasta perjantaina ja mittarille ehtii ehkä ennen kisaa tai sitten ei... Porttien pyöristyksistä huolehtii tällä kertaa 75mm viemäriputki.

Onko kukaan mittaillut onko paineen kannalta minkä verran huonompi tällainen flared end verrattuna flanged endiin?

Edit: ei pelannut bandpass. Yli dB:n jäi refleksistä jälkeen vaikka kokeiltua tuli jopa 4th bandpassinakin.

[ Muokattu lauantai 16 elokuu 2014, 09:19 ]

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
jt-87
lauantai 16 elokuu 2014, 17:53

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan


Kesän tavoitteet täyttyivät:
crazy eight kolmen parhaan joukkoon
Citypop luokan voitto yli 145dB tuloksella(145,05)
ja en tiedä voiko tavoitteena olla laitteiden rikkominen, mutta eipä tuo yhtään harmittanut kun tuulilasi säröili ensimmäisessä citypop vedossa, päin vastoin!

Siinäpä olivat boomistelut tälle vuodelle, verstaasta löytyi kesän rakenteluiden jäljiltä kottikärrillinen saunanlämmitystarpeita ja toinen kärrillinen nuotioon poltettavaa. Pöytä on siis siivottu tulevia koitoksia varten.

Talvi menee torvikoteloiden saloja opiskellessa ja saa minulta toki koteloita tilata, on tuo rakentaminen sen verran hauskaa että mielellään sitä muillekin tekee(jos vaikka emäntäkin olisi tyytyväinen kun siitä saa rahaa, nyt ei tahdo ymmärtää)
Torvikysymyksiä todennäköisesti tänne heittelen sitä mukaa kun ongelmia ilmenee...

[ Muokattu lauantai 16 elokuu 2014, 17:55 ]

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
Leiffi
lauantai 16 elokuu 2014, 19:26
Postit: 118

Leiffi:n galleriaan
jt-87 kirjoitti ...


Onko kukaan mittaillut onko paineen kannalta minkä verran huonompi tällainen flared end verrattuna flanged endiin?


paineesta en tiedä mutta virtauspenkkiin kun laitat niin toi virtaa paremmin.
Takaisin ylös
jt-87
maanantai 22 syyskuu 2014, 10:58

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan
Kovasti lueskeltu foorumia läpi (pikkumisen projekti jo luettu läpi ja mrop puolessa välissä) ja ajatuksia heräillyt:
Onko auton perän muodolla miten kovasti merkitystä jos kyseessä on taakse hönkivä kotelo farmariautossa? Kokokonaisuutena ajatellen sopiva heijastin voisi auttaa paineen ohjaamisessa mittarille. Muutenkin auton geometria on mieltä askarruttanut...

Entäs minne paineisiin asti auton resonansseista on hyötyä ?

Viimeisimpänä on tullut pohdittua torvikoteloa, jonka torven suu koostuu takakontista ja takakontin katosta. Noin torvelle saa tilavuutta 400l helposti normaalissa farmarissa ja varsinainen kotelo pysyy silti selkänojan alapuolella. Onko kukaan koskan tuollaista toteuttanut, tavannut?

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
dbwarrior
maanantai 22 syyskuu 2014, 11:30
dbwarrior

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Postit: 3756
1xMaxBOOM I - 2011 1xMaxBOOM II - 2011 1xMaxBOOM II - 2012 	1xMaxBOOM RY Kunniajäsen 2xMaxBOOM I - 2014 1xMaxBOOM II - 2014 1xMaxBOOM I - 2017
dbwarrior:n galleriaan
Varmaan tylppä perä on perusvarmempi kuin joku viistetty.

Tuo torvi juttu autokäytössä on mua askarruttanut myös. Ja lähinnä sen vuoksi että miksi sen ylivoima auton ulkopuolisessa käytössä tuntuu katoavan kun laitetaan luukut kiinni. Itse olen tullut siihen tulemaan että koska autossa jo piikkaa muutenkin niin kivasti niin noista torvi puolen gaineistä ei tuossa ympäristössä ole juurikaan apuja. Tämähän ei sitten tarkoita sitä että tilanne ei voisi tulevaisuudessa olla toisin, mutta aika usein näin sitten kuitenkin havaitaan...

Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna
Eli ilmoa sisään.....
Takaisin ylös
Hartsa
maanantai 22 syyskuu 2014, 13:06
MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Vantaa
Postit: 1938
3xMaxBOOM I - 2012 	1xMaxBOOM I - 2013 1xSuomen mestari kaudella 2013 8xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM II - 2014 1xSuomen mestari kaudella 2014 6xMaxBOOM I - 2015 1xMaxBOOM II - 2015 2xSuomen mestari kaudella 2015 10xMaxBOOM I - 2016 3xSuomen mestari kaudella 2016 3xMaxBOOM I - 2017 1xMaxBOOM II - 2017 2xSuomen mestari kaudella 2017
Hartsa:n galleriaan
Loikkaa se mrop yli ja lue mielummin Domaxin projekti

Käytännössä se tavallinen perusrefleksikotelo autossa on torvi. Torvi (kurkku) lähtee varapyörän montusta, laajenee ja kääntyy takakautta kotelon ympäri, jatkuu kotelon yli ja ohjaamoa pitkin eteen päin, päättyy tuulilasiin/tulipeltiin. Siksi elementtien sijainti kotelossa ja kotelon sijainti kontissa ovat niin kriittiisiä. Pieni elementtien paikan muuttaminen muuttaa elementtien kytkeytymistä torveen sekä kotelon paikan muuttaminen muuttaa "torven" muotoa ja sitä kautta aikaan saatavaa äänenpainetta. Sama pätee ylöspäin ampuvaan settiin. Siinä torven kurkku ei välttämättä jatku edes takaluukun ja kotelon väliin.

Sääntökomitean jäsen

DB Papat Juha ja Harto
2013
Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB

2014
Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB
Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2.
Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB
Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB

2015
Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB
Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB
TiimiCup 1. ja paljon muuta...

2016 Lähes kaikki mahdollinen

2017 Samaan malliin

2018 Kiitos ja näkemiin. Pitäkää hauskaa????????

"Maxboom on karu laji."
Takaisin ylös
jt-87
maanantai 22 syyskuu 2014, 14:41

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan
Domaxia siis seuraavaksi... joskos siitä sitten tekisi kokonaan torven, voisi vaikka toimia. Täytyy vain torven geometria suunnitella niin että se toimii kovemmassa akustisessa vastuksessa tai jotain sinne päin, siellä autossa kun on sitä akustista vastapainetta eri tavalla kuin vapaassa ilmassa...

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
jt-87
torstai 25 joulukuu 2014, 16:34

Sijainti: Polvijärvi, Finland
Postit: 75

jt-87:n galleriaan
https://www.youtube.com/watch?v=SEOkO9qSBkQ&feature=youtu.be
Sisäkoppaa pukkaa tässä välissä. Toimii harjoitteluna Volvoon tulevaa tapped hornia varten.

V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Takaisin ylös
Mene sivulle   <<        >>   

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System