Eli laitteet, Hertz SX300D SPL Show 12" subi ja Autostudio REFERENCE 1500.1 pääte. Autona toimii mk4 Mondeo hatchback.
Ensimmäiseksi tyhmä kysymys, pitääkö hatchbackissa pitää takapenkin selkänojaa alhaalla että saa painetta tupaan? Ei sinänsä haittaa, mutta tuntuu että korostuu basso liikaa jos kuuntelee pienemmillä volyymeillä musaa ja muutenkin tulee vähän kumiseva soundi.
Sitten kotelosta. Kotelo on Ground Zeron 12" subin tehdaskotelo refleksitunnelilla, ilmeisesti 41hz vireellä. Saako tuota kyseistä subia soimaan merkittävästi paremmin, jos tekee itse kunnon kotelon? Haen ehkä enemmän painetta, mutta soundi ei saisi kärsiä liikaa. Ja onko tosiaan niin, että refleksikotelossa kun mennään kotelon vireen alapuolelle, paineen tuotto katoaa vallan? Jos koittaa 30hz testiraitaa, niin heikosti tulee painetta vaikka subi liikkuu iloisesti, 20 hertsistä puhumattakaan. Entä mitä roolia kotelon sijoitus takakontissa näyttelee? Nyt kotelo mahdollisimman lähellä takaluukkua, subbari luukkua kohden.
En ole perehtynyt vielä koteloiden vireihin, joskus 10 vuotta sitten on popiteltu iloisesti jollain halpis vehkeillä ja itse tehdyillä suljetuilla koteloilla. Jotenkin tuntuu että nuo vanhat raidat soivat silloin melkein paremmin kuin nykyään, vaikka laitteiston pitäisi olla huomattavasti parempi. Tosin silloin ei ollut tietoakaan mistään säröistä ja vahvarin yliohjauksista yms..
Periaatteessa olen ihan tyytyväinen, mutta ehkä jos vähän matalemmille taajuuksille pääsisi niin olisihan se tietty kiva
Helpoin konsti päästä matalemmille taajuuksille on pienentää portin pinta-alaa. HB-autoissa en ole huomattavaa eroa löytänyt, oli sitten penkit ylhäällä tai ala-asennossa. Ja kyllä. Paineen tuotto katoaa, kun mennään virin alapuolelle. Ja mahdollisesti jo tässätapauksessa menetetään kontrolli täysin noin 26Hz kohdalla. Eli porttimuutos on helpoin toteuttaa tässätapauksessa lisäämällä levyä portin sisäseinään, mikäli on lörön soitto hakusessa. Toisaaltaan leikkaa korkeemmat taajuudet pois.
Taitaa olla aika huono kotelo tuolle bassolle. Valmistaja ehdottaa 34l koteloa 58Hz viritystaajuudella, mutta mielestäni siinä on viritystaajuus turhan korkea. Ehkä kannattaa itse rakentaa kotelo (60-70l netto) ja siihen joko rakentaa itse portti tai ostaa 6" aeroport ja testailla eri virejä.
38Hz(laskennallinen) viri voisi olla hyvä lähtökohta jos haluaa sitä matalaakin hiukan. Auto yleensä laskee hertsin tai pari viritystä. Tuo basso tuskin soveltuu mihinkään lörslärään muutenkaan.
Sijoittelusta tuskin kukaan muu pysty sanomaan kuin saman auton omistajat. Kokeilemalla selviää.
Ei tuo nyt tyhmien kysymistä ole. Tekemällä oppii.
Okei, täytyy koittaa pienentää sitä porttia. En varsinaisesti löröö ollut hakemassakaan, mutta ymmärsin että tälläkin pitäisi pientä puntin heilutusta saada aikaiseksi Jos päädyn tekemään itse kotelon, olisko se tuossa autossa viisas laittaa ampumaan ylöspäin ja ottaa vaikka hattuhylly pois edestä että sais paremmin paineet sisään? Niin ja tällä hetkellä hämää vähän se, että aika paljon tärisee basson voimasta ratit sun muut mutta paine tuntuu ehkä heikohkolta. Täytyy varmaan tuota sijoittelua sitten miettiä tai jotain äänieristettä konttiin..
Entä mihin se paineen tuotto perustuu jos kartio liikkuu erittäin paljon, mutta ilmaa ei kuitenkaan tule pihalle? Juurikin noilla 20-30hz testiraidoilla subi liikkuu erittäin paljon muttei painetta juurikaan tule. Eikö se sit liikuta sitä ilmaa vaan yhtä tehokkaasti kuin laadukkaamat painesubit? Vai onko kaikki kiinni siitä kotelosta?
Tuo elementti oli testissä Autosoundissa. Muistaakseni testikotel oli noin 60 litrainen. Äänelaatua kehuttiin melkoisesti huomioden, että kyseessä on enempi painekäyttöön tehty elementti. Lehden saa tilattua toimituksesta.
Mikäli kotelon viri on korkealla, kuten käyttämässäsi kotelossa niin äänenpaine matalilla taajuuksilla jää vaimeaksi. Reilusti viritystaajuutta matalemmilla taajuuksilla portti käyttäytyy kuin iso reikä kotelon kyljessä. Kartiota kontrolloiva paine puuttuu, liikepoikkeama kasvaa ja mekaaninen tehonkesto laskee. Kovasti liikkuvasta kartiosta huolimatta painetta ei juuri synny. Kartion suuri liike ei ole mikään haluttu ominaisuus. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Mikä kotelo on kyseessä? Näissä koteloissa on yleensä todella pienet portit, enkä suosittele ainakaan pienentämistä.
Omassa autossa matalat tuli paremmin taaksepäin ampuvana ja korkeat ylöspäin. Testaa nykyisellä kopalla vähän sijoittelua ja tee vaikka kotelo testien perusteella. Mittari on hyvä apuväline näissä hommissa. Pääsisitkö ajelemaan jonkun luo kellä ois mittari?
Tännehän tulee paljon asiaa, kiitos vastauksista! Koitin taas siirrellä koteloa eri paikkoihin ja mielestäni paras paikka on edelleen taaksepäin ampuvana lähellä takaluukkua. Ja penkki on pidettävä auki, jotta paine tulee sisälle. Pienensin myös porttia 20mm, mutta se taisi pahentaa asiaa. Alun perin portin leveys oli 40mm. Kotelo on siis Ground Zero Radioactive sarjan subbarin kotelo (58 litraa): https://www.powerset.fi/ground_zero_radioactive_gzrb_3000xspl Kellään kaveripiiristä ei ole mittaria, mutta jos haen tollaisen 60€ mittarin motonetistä niin kai sillä jonkin käsityksen saa?
Mietin myös hetken suljettua koteloa, sillä nuoruudessani kaikki kotelot taisi aina olla suljettuja. Hetken asiaa tutkiskeltuani taitaa se refleksikotelo olla SPL:län kannalta parempi. Ei muutakuin puutavaraa hakemaan
Sellainen kysymys vielä, jos tähtään vaikka 35hz viriin, soiko subi huonommin ylemmillä taajuuksilla? Mitä siis yritän sanoa, jos mennään virin alapuolelle niin basso katoaa nopeasti, mutta jos mennään virin yläpuolelle niin katoaako basso yhtä nopeasti?
Päivitellään nyt tilanne tännekkin. Eli nyt on kotelo joka on viritetty 32 hertziin ja hyvin soi. Kotelo myös vaikutti miten paine tulee autoon, nyt ei läheskään niin suurta eroa onko takapenkki alhaalla vai ei. Ainoa erikoinen ero on nyt, että matala katoaa ehkä nopeammin? 30hz soi huomattavasti lujempaa, mutta 20hz testiraidalla ei tunnu paine ollenkaan, kun aikaisemmin tuntui hyvin heikko paine.
Kokonaisuutena tyytyväinen, seuraavaksi järeämpää subia kun tuohon "tottuu" liikaa